امنیت وای فای خود را با این روش‌ها بهبود ببخشید

در حال حاضر بیشتر مردم در خانه‌ها و حتی در محل کار خود از وای فای استفاده می‌کنند و خیلی از افراد قربانی هک وای فای می‌شوند. از این رو، امنیت وای فای و جلوگیری از هک و ورود کاربران غیرمجاز به شبکه یکی از مهم‌ترین مسائل امروزه است.

 تکراتو یکی از بروزترین و جامع‌ترین مراجع برای کسب اطلاعات موثق در حوزه‌های مختلف تکنولوژی است. با تکراتو می‌توانید دانش ضروری از تکنولوژی های جدید را به زبان ساده و کاربردی دنبال کنید.

در این گفتار قصد داریم روش‌هایی را ذکر کنیم که به امنیت وای فای شما کمک کنند.

چرا باید امنیت وای فای خود را جدی بگیریم؟

پیش از آنکه بخواهیم به سراغ روش‌های افزایش امنیت Wi-Fi برویم، قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که چرا باید امنیت وای فای را جدی بگیریم؟‌ در واقع، اگر اقدامات لازم در جهت جلوگیری از هک وای فای را انجام ندهیم و هک شویم، نه تنها حجم اینترنتی بسته ما، بلکه اطلاعات موجود در سیستم و تلفن‌های متصل به آن وای فای هم در معرض خطر قرار می‌گیرند. روترها همانطور که دروازه‌ای برای دسترسی ما به اینترنت هستند، می‌توانند دروازه‌ای برای نفوذ هکرها به دستگاه‌ها و سیستم‌های ما باشند.

این حملات سایبری می‌توانند به دزدیده شدن اطلاعات موجود در موبایل و سیستم ما منجر شوند. برای مثال، هکرها می‌توانند از این طریق به رمزهای عبور شبکه‌های اجتماعی ما دسترسی پیدا کنند و حتی بدتر از آن، اگر حین اتصال به وای فای پرداخت اینترنتی داشته باشیم، امکان هک شدن اطلاعات کارت بانکی نیز وجود دارد.

بنابراین نباید هک وای فای را دست کم بگیریم و علاوه بر گذاشتن رمز عبور، بهتر است برای جلوگیری از هک وای فای اقدامات جدی‌تری را هم انجام دهیم.

به نقل از  techtrends.newsدر قدم‌های اولیه برای افزایش امنیت وای فای بهتر است از کارهای آسان‌تر شروع کنیم. اول از همه، سعی کنید روتر خود را تا حد ممکن به وسط خانه‌تان نزدیک کنید. با این کار، نه تنها دسترسی به اینترنت در تمام اتاق‌های خانه بهتر می‌شود، بلکه محدوده سیگنال بی‌سیم کمتر به خارج از خانه رفته و هکرها دستشان از هک وای فای شما کوتاه می‌شود. همینطور فراموش نکنید که هنگام خروج از منزل، وای فای را خاموش کنید.

در قدم بعد، نام پیش فرض Wi-Fi خود را تغییر دهید. برای انتخاب نام جدید، از اسم و دیگر اطلاعات شخصی خود استفاده نکنید چراکه اگر هکرها ندانند وای فای متلعق به کیست، احتمال هک کاهش می‌یابد. برای رمزگذاری، از استانداردهای محافظتی WPA2 یا WPA3 استفاده کنید که از امنیت بیشتری برخوردار هستند.

علاوه بر موارد بالا، هرچقدر که گذرواژه WPA شما غیر قابل پیش بینی‌تر باشد، امکان هک وای فای کمتر می‌شود. بنابراین بهتر است از اعداد، حروف انگلیسی کوچک و بزرگ برای افزایش امنیت شبکه خود استفاده کنید.

2

در ادامه به چند راه حل دیگر که به جلوگیری از هک وای فای کمک می‌کنند، می‌پردازیم.

نام شبکه وای فای خود را پنهان کنید

به طور پیشفرض، معمولا نام شبکه و SSID وای فای‌ها نمایش داده می‌شوند تا بتوان آنها را به سادگی پیدا کرد و متصل شد. با این حال، می‌توان SSID را مخفی کرد. در این صورت، کسانی که می‌خواهند به Wi-Fi وصل شوند، باید از قبل نام آن را بدانند.

البته توجه داشته باشید که هکرهای با تجربه‌تر می‌توانند با استفاده از ابزارهای اسکن، شبکه و SSID را حتی در صورت پنهان بودن، پیدا کنند. پس این روش نباید تنها اقدام شما برای جلوگیری از هک وای فای باشد.

UPnP را غیر فعال کنید

ممکن است نام UPnP (مخفف Universal Plug and Play) به گوشتان خورده باشد. این متد به دستگاه‌ها کمک می‌کند تا شبکه را پیدا کرده و برای به‌روزرسانی سیستم‌عامل و منابع خود با سازنده‌شان ارتباط برقرار کنند. هرچند این متد کاربرد زیادی دارد ولی در عین حال می‌تواند راه‌ را برای هکرها هموار سازد. بنابراین پس از راه اندازی دستگاه، UPnP و سازگاری با UPnP را در روتر خود خاموش کنید.

از  Firewallهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری استفاده کنید

فایروال سیستمی بوده که شبکه و یا کامپیوتر شخصی شما را در مقابل نفوذ مهاجمین، دسترسی‌های غیرمجاز، ترافیک‌های مخرب و حملات هکرها محافظت می‌کند.

فایروال‌های سخت افزاری در خط مقدم دفاع در برابر حملات هکری قرار دارند. در واقع، بیشتر روترها فایروال‌هایی دارند که اطلاعات ورود و خروج را بررسی کرده و فعالیت‌های مشکوک را مسدود می‌کنند. در اکثر روترها، فایروال به صورت دیفالت فعال است اما اگر در مودم شما غیر فعال بود، حتما آن را فعال کنید. اگر هم فایروال سخت افزاری در مودم شما وجود ندارد، می‌توانید با جستجو مورد مناسبی را پیدا کنید.

از طرف دیگر، معمولا firewallهای نرم‌افزاری روی لپ تاپ اجرا می‌شوند و اطلاعات کامل‌تری درباره ترافیک شبکه دستگاه خود ارائه می‌دهند. با استفاده از فایروال‌های نرم افزاری، شما می‌توانید از درگاه‌ها و برنامه‌های مورد استفاده مطلع شوید و حتی ارسال و دریافت داده برای آن برنامه را مسدود کنید.

3

نرم‌افزار روتر را آپدیت کنید

درست همانند گوشی‌ها که با نصب آپدیت‌های امنیتی، امن‌تر می‌شوند، سیستم‌عامل روتر نیز با به روز رسانی‌ها ارتقا یافته و باگ‌های موجود در آن برطرف می‌شود. در نتیجه، احتمال هک وای فای کاهش می‌یابد. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که بسیاری از روترهای بی‌سیم نیازمند بروزرسانی دستی هستند چراکه گزینه آپدیت خودکار در آنها وجود ندارد. آن دسته از مودم‌ها که از نعمت به‌روزرسانی خودکار firmware برخوردار هستند نیز لازم است در ابتدا گزینه آن را فعال کنند تا بعد از آن به صورت خودکار به روز رسانی شود.

احراز هویت برای کاربران را از طریق MAC Address فعال کنید

یکی از بهترین روش‌ها برای تامین امنیت وای فای ، فعال کردن احراز هویت کاربران از طریقMedia Access Control Address یا همان MAC Address است. در این روش، شما به دستگاه‌های خاص و مطمئن اجازه دسترسی و اتصال به وای فای را می‌دهید و دیگر دستگاه‌ها نمی‌توانند به وای فای متصل شوند. در واقع برای این اتصال، شماره سریال منحصربه‌فرد دستگاه که با نام MAC Address شناخته می‌شود را در آدرس‌های تعریف‌شده توسط مدیر شبکه مجاز می‌کنیم. این روش می‌تواند شما را از شر هکرهای مزاحم خلاص کند.

در نهایت، باید گفت که امروزه بیشتر تولید کنندگان روتر در تلاش هستند که امنیت را در اولویت قرار دهند. با این حال، احتیاط شرط عقل بوده و بهتر است برای پیشگیری از هک، اقدامات لازم را انجام دهید چرا که هر چقدر هک کردن مودم شما سخت‌تر باشد، مجرمان سایبری کمتر به سراغ هک وای فای شما می‌آیند و ترجیح می‌دهند خود را به دردسر نیندازند.

 آنچه خواندید مقاله ای بود از وبسایت تکراتو که در زمینه تکنولوژی این روزها محتواهای جذابی تولید می‌کند. تکراتو را در آدرس https://techrato.com دنبال کنید.