تفاوت نفت برنت و نفت وست تگزاس چیست؟

این روزها و با توجه به افزایش رسانه های اجتماعی، به احتمال زیاد این مساله برای شما نیز اتفاق افتاده که کنار تلویزیون یا گوشی موبایلتان نشسته اید و ناگهان خبری درباره افزایش یا کاهش قیمت نفت برنت یا وست تگزاس اینترمیدیت می شنوید.

شاید شما هم با خودتان فکر کنید که نفت برنت چیست؟ ماجرای نفت وست تگزاس اینترمیدیت دیگر چه صیغه ای است؟ شاید با خودتان بگویید که من فقط کمی درباره نفت اوپک اطلاعات دارم، آیا این دو به اوپک ربطی دارند؟

نگران نباشید در یکی دیگر از سری مقالات ارزشمند وبسایت دنیای ترید، در کنار شما عزیزان هستیم تا شما را با چیستی نفت برنت و وست تگزاس و تفاوت آنها، آشنا کنیم.

نکاتی که قرار است با هم در این مقاله مهم یاد بگیریم، به شرح زیر هستند:

تاریخچه نفت، اوپک و تاریخچه آن، دلیل به وجود آمدن مرجع های قیمت گذاری نفت، انواع نفت ها، نفت برنت چیست، نفت وست تگزاس اینترمیدیت چیست، تفاوت نفت WTI و نفت برنت، چطور می شود نفت را ترید کرد و نتیجه گیری.

تاریخچه نفت

اگر سری به موتور جستجوگر گوگل بزنید و بخواهید با تاریخچه نفت آشنا شوید، با موضوعات و مطالب متنوعی روبرو خواهید شد. نفت در حقیقت ماده سیاهی است که ما انسان ها برای کارکرد ماشین آلاتمان و بسیاری موارد حیاتی دیگر از آن استفاده می کنیم.

گفته می شود که اولین اکتشاف نفت، توسط چینی ها در 600 سال قبل ازمیلاد مسیح صورت گرفته است. آنها از بامبو به جای لوله های امروزی برای انتقال نفت استفاده می کردند. معمولا به نفت در زبان انگلیسی Oil یا Petroeum گفته می شود.

ولی اکتشاف نفت در دنیای مدرن، برای اولین بار توسط سرهنگ دریک در سال 1859 در پنسیلوانیا و در سال 1901 در اسپیندلتاپ تگزاس صورت گرفت و زمینه را برای اقتصاد نفتی مهیا کرد.

اوپک و تاریخچه آن

سازمان کشورهای تولید کننده نفت موسوم به اوپک (Opec)، در بغداد پایتخت عراق به صورت یک توافقنامه بین کشورهای ایران، عراق، کویت، عربستان صعودی و ونزئولا در سال 1339 تاسیس شد.

این پنج کشور مذکور، بنیانگذاران سازمان اوپک هستند. ولی از یکسال بعد از تاسیس اوپک، کشورهای دیگری همچون: قطر، اندونزی، لیبی، امارات متحده عربی، الجزیره و غیره به این سازمان پیوستند.               

سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک در حال حاضر سیزده عضو دارد.

دلیل به وجود آمدن مرجع های قیمت گذاری نفت

شاید برای شما هم این سوال به وجود بیاید که دلیل به وجود آمدن مرجع های قیمت نفت برنت چیست؟ چرا جهان به این مراجع نیاز دارند؟

ماجرا به نوعی به اوپک و اعضای این سازمان قدرتمند در جهان بر می گردد. متاسفانه سازمان بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان، اوپک، نتوانست قیمت ها را مناسب با احساسات و نیاز تجار بازار تنظیم کند. در نتیجه برای تعیین یک قیمت متناسب با نیازهای مارکت، نفت خام برنت و WTI پدید آمدند.

در قسمت های بعدی این مقاله، بیشتر با مفهوم مرجع قیمت گذاری نفت آشنا خواهید شد.

2

صدها نوع نفت خام وجود دارد که در سراسر جهان خرید و فروش می شود و به عنوان منبع حیاتی انرژی مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر قصد ترید نفت در مارکت فارکس را دارید، ابتدا باید نسبت به این مساله آگاه باشید که کدام نفت ها در جهان به عنوان محک و مقیاس سنجش می باشند و از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند. نفت خام، منبع اساسی انرژی برای اقتصاد جهان می باشد.

در حقیقت نفت در بازار فارکس جزو دسته کامودیتی یا کالاها قرار دارد و به صورت قراردادهای آتی معامله می شود. منظور از قرارداد آتی، قراردادی است که طی آن فروشنده متعهد می شود در سررسید معینی در آینده، مقدار مشخصی از کالا را به قیمتی معلوم به فروش برساند. اگر میخواهید در خصوص کالاهای کامودیتی اطلاعات بیشتری کسب کنید حتما برروی عبارت کامودیتی چیست کلیک کنید.

جدای از اینکه نفت خام یکی از کالاهای پرمعامله در بازار کامودیتی ها است، قیمت آن نیز تحت شرایط ژئوپلیتیکی و با تغییرات آب و هوایی، بالا و پایین می شود. بازار جهانی نفت خام نیز مثل دیگر مارکت ها، متاثر از عرضه و تقاضا است و قیمت آن با احساسات مصرف کنندگان و سرمایه گذاران، نوسان می یابد.

بازارهای اصلی مبادله نفت خام، بورس کالای نیویورک (NYMEX) و بورس بین قاره ای (ICE) هستند. حال، بسته به کیفیت و نوع نفت مربوطه، قیمت آنها با هم فرق می کند.

نفت، انواع مختلفی دارد ولی همه آنها مرغوب و قابل معامله در بازارهای مالی امروز نیستند. نفت هایی وجود دارد که به عنوان مقیاس سنجش و یک مرجع اصلی بین خریداران و فروشندگان، معامله می شود.

در حقیقت سه نوع نفت مرجع برای قیمت گذاری در مارکت وجود دارد: نفت وست تگزاس اینترمیدیت (WTI)، نفت خام مخلوط برنت (Brent) و نفت دوبی (نفت شانگهای چین نیز از سال 2018 تبدیل به مرجع قیمت گذاری در آسیا شده است).

نفت های دیگری نیز مثل: نفت اوپک، نفت تاپیک (Tapis)، نفت سبک بونی (Bonny)، نفت اورال (Ural) و نفت ایستموس (Isthmus) مکزیک نیز وجود دارند.

نفت برنت چیست؟

نفت برنت یا همان مخلوط برنت، یکی از سه مرجع بسیار مهم و مبنای قیمت گذاری در بازار نفت خام است. برنت نفتی است که در میادین نفتی برنت و سایر میدان های دریای شمال که بین بریتانیای کبیر و نوروژ است، تولید می‌شود (به همین دلیل است که گاهی به آن نفت برنت لندن نیز می گویند). نفت برنت، یک ترکیب از نفت خام سبک و شیرین (منظور دارای سولفور کم می باشد) است که براحتی می تواند به بنزین و محصولات مرتبط با آن، تبدیل شود.

نفت برنت بیش از نیمی از معاملات نفت خام را در مارکت در بر می گیرد و به همین دلیل یکی از مرجع های مهم قیمت گذاری در بازار کامودیتی ها است. ضمنا قیمت نفت خام برنت، معیاری برای قیمت گذاری نفت خام آفریقا، اروپا و خاورمیانه است.

نفت برنت سبک تر و شیرین تر از WTI است. برنت اکثر معاملات نفت خام در سطح بین المللی را تشکیل می دهد بنابراین، بیشتر از WTI به عنوان معیار استفاده می شود.

نفت برنت کماکان معیار اصلی قیمت گذاری نفت خام باقی مانده است اما موقعیت آن به دلیل کاهش ذخایر دریای شمال و افزایش تولید نفت خام در ایالات متحده از سال 2015 در معرض تهدید قرار گرفته است.

نفت وست تگزاس اینترمیدیت چیست؟

نفت وست تگزاس اینترمیدیت که با علامت اختصاری WTI نشان داده می شود، یکی دیگر از سه معیار سنجش برای قیمت گذاری در مارکت جهانی نفت می باشد.

WTI به عنوان یک نفت خام شیرین سبک شناخته می شود زیرا حاوی 0.24٪ تا 0.34٪ گوگرد است که آن را شیرین می کند و چگالی یا وزن کمی دارد که آن را سبک می کند.

WTI یک کالای اساسی در بورس کالای نیویورک (NYMEX) است که نفتی باکیفیت محسوب شده و به راحتی تصفیه می شود. نفت WTI در بخش قراردادهای آتی نفت بورس کالای نیویورک، معامله می شود.

WTI معیار اصلی قیمت گذاری نفت آمریکای شمالی است زیرا از ایالات متحده و عمدتاً از حوزه پرمین در غرب تگزاس تامین می شود. سپس این نفت از طریق خطوط لوله عبور می کند و در غرب میانه و خلیج مکزیک تصفیه می شود.

نقطه تحویل اصلی برای تبادل فیزیکی و تسویه قیمت نفت WTI، کوشینگ اوکلاهما است. کوشینگ 35 خط لوله و 16 پایانه ذخیره سازی دارد. در واقع این منطقه قابلیت ذخیره سازی 90 میلیون بشکه نفت را دارد که تقریبا 13 درصد ذخایر نفت ایالات متحده را در بر می گیرد.

کوشینگ ظرفیت ورودی و خروجی 6.5 میلیون بشکه در روز را دارد و به عنوان "چهارراه خط لوله جهان" شناخته می شود.

فراموش نکنید که نفت WTI رایج ترین معیار سنجش و قیمت گذاری نفت در جهان نمی باشد. در حقیقت این افتخار نصیب نفت برنت شده که حدود دو سوم قراردادهای جهانی نفت از آن به عنوان یک محک و مقیاس سنجش، استفاده می کنند.

تفاوت نفت WTI و نفت برنت

برای بسیاری از کسانی که در ابتدای سفر معاملاتی خود در بازارهای مالی به خصوص مارکت فارکس قرار دارند این سوال پیش می آید که تفاوت نفت WTI با نفت برنت در چیست؟

هر دو این نفت ها معیار سنجش یا محکی برای قیمت گذاری در دیگر مارکت ها هستند. تفاوت عمده آنها در این است که نفت خام برنت از دریای شمال و WTI از ایالات متحده و عمدتا تگزاس، استخراج می شود.

برنت یک ترکیب سبک و شیرین با کیفیتی بالا از نفت خام است که به دلیلی دارا بودن چگالی کم و محتوای گوگرد پایین، مشهور است.

حدود دو سوم قیمت گذاری های نفت در اروپا، خاورمیانه و آفریقا بر اساس قیمت نفت برنت تعیین می شود.

نفت خام WTI تولید ایالات متحده، سبک تر و شیرین تر از برنت است زیرا حاوی مقدار کمتری گوگرد است ولی نفت خام برنت نسبت به نفت WTI با قیمت بالاتری معامله می شود. دلیل عمده آن این است که عرضه نفت برنت محدود تر از نفت WTI در امریکا است.

بد نیست بدانید که معاملات آتی نفت خام در بورس کالا انجام می شود به عنوان مثال، نفت برنت در بورس بین قاره ای (ICE) و نفت WTI در بورس کالای نیویورک (NYMEX) معامله می شود.

عوامل موثر در قیمت نفت برنت و WTI

نفت خام برنت و WTI دارای ویژگی های متفاوتی هستند که منجر به اختلاف قیمتی بین آنها می شود که به آن "اسپرد کیفیت" می گویند. این دو همچنین در دو نقطه مختلف جهان یکی در اروپا و دیگری در ایالات متحده قرار دارند که به این اختلاف، "اسپرد مکانی" نیز گفته می شود.

قیمت اسمی نفت خام تنها یکی از عوامل موثر در درک بازار نفت خام است. بر اساس گروه CME که بازار کالاهای نیویورک را اداره می کند، قیمت نفت برنت و WTI، تحت تأثیر چهار عامل کلیدی است:

سطح تولیدات نفت خام ایالات متحده

تعادل عرضه و تقاضای نفت خام در ایالات متحده

عملیات نفت خام دریای شمال

مسائل ژئوپلیتیکی و بحران های سیاسی در بازار بین المللی نفت خام

3

نفت یکی از کالاهایی است که در بازار کامودیتی ها بسیار زیاد ترید می شود. در حقیقت نفت توسط سفته بازان، صندوق های سرمایه گذاری، همچنین تولیدکنندگان و پالایشگاه های نفت که قصد دارند تا ریسک کمتری بکنند، معامله می شود.

فراموش نکنید که انواع بسیار مختلفی نفت در سرتاسر جهان وجود دارد ولی هر زمان که شما خبری در "بازار نفت" یا پلتفرم های معاملاتی می بینید، منظور همان نفت برنت و نفت WTI است.

اگر شما طالب ترید کردن نفت در بازارهای مالی به خصوص مارکت فارکس هستید، باید کارهای ساده زیر را انجام دهید.

1- یک حساب معاملاتی با یک بروکر معتبر باز کنید و مبلغ کافی برای معامله در آن واریز کنید. فراموش نکنید که حتما قبل از واریز پول، مطمئن شوید که بروکر شما، نفت را برای معامله در اختیار شما قرار خواهد داد.

2- مشخص کنید که از چه روشی قصد معامله نفت دارید: قراردادهای آتی نفت، قیمت های لحظه ای، سهام های نفتی و یا ETF ها.

3- تحلیل تکنیکال، فاندامنتال و روانشناسی مارکت را لحاظ کنید.

4- سپس، اولین پوزیشن خود را باز کنید.

نتیجه گیری

به انتهای این مقاله ارزشمند رسیدیم و متوجه شدیم که هم نفت خام برنت و هم نفت وست تگزاس اینترمیدیت، هر دو قیمت های بازار نفت در بسیاری از نقاط مختلف جهان را مشخص می کنند. بد نیست بدانید اوپک، گروه متشکل از 13 کشور قدرتمند صادرکننده نفت در جهان، از نفت برنت به عنوان معیار قیمت گذاری خود استفاده می کند.

همانطور که مطلع هستید، اوپک یک گروه بسیار قدرتمند می باشند چرا که قیمت های نفت، بودجه و سیاست های کشورهای زیادی را تعیین می کند.