تفاوت کمپ ترک اعتیاد اجباری و تمایلی

کمپ جایی است که با خدماتی که به شما ارائه می دهد، می تواند کمک کند تا مواد مخدر را کنار گذاشته و ترک کنید و به بهبودی و سلامت کامل برسید. در این مراکز طیف وسیعی از درمان ها از جمله: درمان، مشاوره و پشتیبانی و ... ارائه می شود. پس لازم نیست تا درد و رنج ترک کردن را به دوش کشیده و این کار را به تنهایی انجام دهید. کمپ ترک اعتیاد به شما کمک می کند تا مصرف مواد مخدر را بدون درد قطع کنید. اکثر درمان ها با هدف کاهش مضرات مصرف مواد مخدر انجام می شوند. این درمان ها می تواند شامل مواردی همانند: سم زدایی بدن از مواد مخدر، مشاوره ترک اعتیاد، روان درمانی، تغذیه و سلامت بدن و... باشد.

حال موضوع مهم این است که شما برای سلامتی و بهبودی دوست یا عزیزتان که با مصرف مواد درگیر است، دست به هر کاری می زنید. برخی افراد که از سوء مصرف مواد رنج می برند، با کمی صحبت و مشاوره به دنبال درمان و سلامتی خود می روند اما برخی دیگر هستند که هر چقدر با آنها بحث و مشاوره شود، رضایت به ترک در کمپ نخواهند داد و می خواهند که خودشان در خانه ترک کنند که در 90 درصد موارد موثر و امکان پذیر نبوده است.

 برای چنین افرادی کمپ و مراکزی را راه اندازی کرده اند که معمولا با نام کمپ ترک اعتیاد اجباری شناخته می شوند. اما کمپ های تمایلی برای افرادی است که با پای خود به آنجا می روند تا ترک کنند. در ادامه بحث می خواهیم بدانیم که کمپ ترک اعتیاد اجباری چه تفاوت هایی با کمپ ترک اعتیاد تمایلی دارد؟ یا کدام یک بهتر است؟

کمپ ترک اعتیاد تمایلی یا اختیاری

بهترین اقدام برای کمک به دوست یا عزیزتان که دچار مصرف مواد مخدر شده، این است که گزینه های مربوط به درمان او را بررسی کنید تا خودش به دنبال درمان برود. به دنبال کمپ و مراکز درمانی ای باشید که از نظر موقعیت مکانی و خدمات و درمان هایی که ارائه می دهند، بهترین باشند و مجوزهای لازم را داشته باشند.

در کمپ های اعتیاد تمایلی انواع مواد مخدر ترک داده می شوند مانند: کمپ ترک شیشه، هروئین، گل، تریاک و سایر مواد مخدر.

2

 همچنین می توانید از پزشک آنجا کمک بگیرید یا از یک متخصص مشاوره ترک اعتیاد بخواهید تا در مورد اعتیاد با فرد بیمار صحبت کند. بعد از اقدامات صورت گرفته، فرد بیمار تصمیم میگیرد تا برای ترک و به دست آوردن سلامتی خود به کمپ برود. مسلما به این روش ترک کردن موثرتر خواهد بود چرا که فرد بیمار با اراده خودش قدم در این راه گذاشته و برای ترک و درمان به طور جدی اقدام می کند.

کمپ ترک اعتیاد اجباری

هستند افرادی که با اعتیاد به مواد مخدر دست و پنجه نرم کرده و از برنامه های درمانی مواد مخدر در کمپ ها اجتناب می کنند زیرا بر این باور هستند که می توانند به تنهایی مصرف مواد را متوقف کنند. اما زمانی که وارد چرخه تلاش برای ترک می شوند، علائم ترک را تجربه می کنند، نمی توانند تحمل کنند، لذا بیماری عود می کند و مصرف مواد و عادت های آنها از نو شروع میشود.

3

 اینجا است که اطرافیان و خانواده تصمیم میگیرند تا فرد مورد نظرشان را برای ترک مواد مخدر به کمپ یا مراکز توانبخشی برده تا ترک کنند. پس این روش ترک را ترک اعتیاد اجباری می گویند. چون شخص به میل خود برای ترک به کمپ نمی رود در حالی که در کمپ های ترک اعتیاد اجباری تمامی امکانات، تجهیزات و شرایط مناسب برای ترک بیماران وجود دارد و همگی آنها در شرایط یکسانی درمان می شوند و می توانند از خدمات کمپ استفاده کنند.

لازم به ذکر است که این نکته مهم را بدانید هزینه ترک اعتیاد تمایلی و اجباری یکسان است اما هر چقدر مدت کمپ طولانی تر شود در قیمت کمپ ترک مواد مخدر تاثیر مستقیم می گذارد. شرایط پذیرش در این نوع کمپ ها نیز همانند دیگر کمپ های ترک اعیتاد است فقط این مهم است که با توافق خانواده و مراجع قضایی صورت گرفته باشد.

چه افرادی را به کمپ های ترک اعتیاد اجباری می برند؟

  • معمولا افرادی که شرایط خاصی دارند به این مکان ها برده می شوند. مثلا شخصی که اعتیاد شدید دارد و خانواده او نمی‌توانند، مجابش کنند تا به کمپ رفته و ترک کند. که در این شرایط، خانواده شخص معتاد می‌توانند به دادستان شهرشان مراجعه کرده و حکم بردن شخص به کمپ ترک اعتیاد اجباری را بگیرد.
  • یا فرد و افرادی که به ‌عنوان معتاد خطرناک در جامعه شناسایی‌ می شوند که برای به دست آوردن مواد ممکن است دست به هرکار خلافی بزنند. این گونه افراد هم توسط شهرداری و یا نیروهای دولتی جمع‌آوری می‌شوند و به کمپ های اجباری ترک اعتیاد فرستاده می شوند.

کدام یک بهتر است؟ کمپ ترک اعتیاد اجباری یا تمایلی

برای این سوال پاسخ قطعی وجود ندارد. کمپ اختیاری همانطور که از نامش مشخص است، فرد با میل و اراده خود به این کمپ مراجعه کرده و برای ترک و سلامتی خود اقدام میکند. موفقیت این افراد نسبت به افراد تحت درمان در کمپ های اجباری بیشتر خواهد بود؛ زیرا تصمیم و اراده خود فرد در روند ترک نقش به ‌سزایی داشته و پس از درمان نیز، دوباره به اعتیاد دچار نمی‌شود.

اما در برخی موارد تخریب و قدرت مصرف مواد مخدر به حدی بالا است که فرد معتاد توانایی تصمیم گیری ندارد و هیچ اقدام جدی ای برای ترک نمیکند، در این شرایط خانواده چاره ای جز فرستادن فرد مورد نظر به کمپ اجباری ترک اعتیاد ندارند. که به دادگاه می روند و حکم قضایی را گرفته و فرد معتاد را به کمپ منتقل می کنند. این کار نتیجه خوبی نخواهد داشت چرا که از مهمترین شرایط برای ترک، میل و اراده خود شخص برای ترک است.

چگونه میتوانیم به فردی که اعتیاد دارد کمک کنیم؟

موثرترین راه این است که فرد معتاد را تشویق به ترک کنیم. حال در بسیاری از موارد، شخص بیمار با اراده خود برای ترک اقدام میکند و به کمپ می رود. اما در برخی موارد افراد هرگز مشکلات خود در مورد اختلالات مصرف مواد را بررسی نمی کنند.

 هنگامی که فردی در چرخه مصرف مواد مخدر و اعتیاد قرار می گیرد، حتی اگر سعی کرده به تنهایی مصرف مواد را ترک کند، ممکن است دچار مشکلاتی همچون مسائل بهداشتی مرتبط با مصرف مواد مخدر، تکرار جرم، از دست دادن شغل یا اخراج از مدرسه و سایر اثرات منفی گردد.

 بنابراین کمپ یا بازپروری چه اختیاری یا اجباری کاتالیزوری است برای اینکه متوجه تاثیر و عواقب مواد مخدر بر زندگی شان شوند. همچنین می‌تواند به پیشگیری از عود کمک کند، حتی زمانی که فرد مجبور به درمان می‌شود آن هم در نقطه ای که خودش سعی کرده بود آن را متوقف کند.