تفاوت مواد های نانو ساختمانی با مواد رزین ساختمانی

امروزه افرادی که تصمیم به عایق بندی یا آب‌بندی با مواد‌های آبگریز کننده را دارند، با یک‌سری مشکلاتی مثل قوی نبودن قدرت آبگریزی سطح مورد نظر، براقیت سطح، آسیب رساندن به رنگ سطوح، کم بودن مدت زمان آبگریزی سطح سازه و... که با مشخصات مواد‌هایی که هنگام خرید یا قبل از خرید می‌خوانند؛ متفاوت است، دلیل آن عدم شناسایی مصرف‌کندگان مواد عایق بندی اصلی، از مواد‌های غیر اصلی است. ما در این محتوا قصد داریم بپردازیم به تفاوت مواد اصلی عایق بندی نما از مواد‌های متفرقه، با ما همراه باشید.

تفاوت مواد های نانو ساختمانی با مواد رزین ساختمانی

مواد عایق بندی اصلی نما چیست؟

در اصل ممکن است این کلمه درست نباشد، اما با توجه به سوء استفاده برخی از ارائه دهندگان سودجو، مواد‌های عایق بندی که باید مشخصات ویژه یک مواد عایق بندی اصلی با کیفیت را داشته باشد و در بروشور، سایت و... این مشخصات وجود دارد و متقاضی به هوای مشخصات خوانده شده، جهت خرید به برخی از این ارائه دهندگان سودجو، جهت خرید این محصولات مراجعه می‌کند، اما باری که به آن‌ها تحویل داده می‌شود، شامل مواد‌های متفرقه‌ای است که شباهت به عملکرد مواد اصلی را دارند، اما کارایی اصلی آن محصولات را ندارند.

مصرف‌کنندگان، فکر می‌کنند که تمام این مشخصاتی که در سراسر وب یا کاتالوگ‌ها منتشر می‌شود دروغ و کذب است و دیگر از جستجو خرید محصولات عایق بندی نما با کیفیت اصلی دست می‌کشند. این افراد هم‌ به نوعی مقصر هستند که سرشان کلاه می‌رود و هم از طرفی تقصیری ندارند، چون نا آگاه هستند..

مواد عایق بندی اصلی در واقع همان مواد‌هایی ترکیبی هستند که ذرات تشکیل دهنده آن‌ها، بسیار ریز و قابل حل هستند و اندازه‌ آن‌ها در حد نانو متر است، که به آن‌ها مواد نانو نما، نیز می‌گویند.، مواد  نانو نما از جدید‌ترین و کامل‌ترین مواد‌های عایق بندی هستند،  این مواد دارای انواع مختلفی است و مناسب تمام قسمت‌های مختلف سازه‌های ساختمانی، هستند و برخلاف پوشش‌های متفرقه از ماندگاری بسیار بالا‌تری (به علت ذرات نانو متری) برخورد دار هستند..

مواد عایق بندی غیر اصلی چیست؟

مواد عایق بندی غیر اصلی در واقع به مواد‌هایی می‌گوییم که مشخصات خرید‌ آن‌ها، با عملکرد اجرای آن‌ها روی سطوح سازه یکی نباشد، مانند مواد‌های رزین نما که معروف‌ترین آن‌ها است. البته که پوشش‌های مختلف دیگری هم‌ وجود دارد.

یکی دیگر‌ از علت‌هایی که قصد داریم در این مقاله مواد‌های رزینی را بشناسیم این است که در بازار مشاهده شده است که برخی از ارائه دهدگان، مشخصات مواد نانو نما رو خدمت مشتری اعلام کرده و ادعا دارند که مواد رزینی همان مواد نانو نما است یا در اثر فشار این بحث، بعضی از آن‌ها، ادعا می‌کنند که مواد نانو وجود خارجی ندارد و برای آب‌بندی و عایق بندی نما از همین مواد رزینی باید استفاده کرد. ما در این محتوا قصد داریم بپردازیم: که این اطلاعات کذب محض است و به هیچ عنوان مواد‌های رزینی نمی‌تواند جای مواد نانو نما را در صنعت پوشش‌های عایق بندی بگیرد.

مواد رزین نما چیست؟

شکل ظاهری رزین به صورت یک ماده غیر شفاف چسب مانند است و دارای بو می‌باشد،  پس از اعمال رزین برای آب‌بندی نمای ساختمان، سطح کاملاً براق می‌شود. البته براق بودن رزین به دلیل دارا بودن مواد پایه نفتی است که نور خورشید را منعکس می‌کند و به سرعت در برابر اشعه‌های خورشید خاصیت خود را از دست می‌دهند. برخی از مواد رزین نما که برای سطح نمای ساختمان استفاده می‌شود پس از گذشت یک سال کیفیت خود را از دست می‌دهند و نیاز به اجرای مجدد دارند.

برای مثال: استفاده از رزین نما روی سطح آجر باعث می‌شود سطح کار براق شده و جلا پیدا کند؛ همچنین  باعث می‌شود تا تنفس زیر سطح از بین برود. و به مرور باعث رنگ پریدگی آجر می‌شود. این مواد بهتر است برای نما هایی که از سنگ مصنوعی استفاده می‌کنند و جذب آب ندارند، استفاده شود.              

مواد نانو نما چیست؟

به صورت خلاصه و علمی؛ کلمه نانو نما اصطلاحی است که در میان بازاریان، جا افتاده است، و برای هر قسمتی از نمای ساختمان مثل: (آجر، سنگ، سیمان، بتن و…) که بخواهند، آن سطح مورد نظر را آبگریز کنند، {یعنی عدم نفوذ آب و رطوبت به داخل سطوح سازه شود} به اصطلاح می‌گویند که مواد نانو نما باید، بر روی آن سطح اجرا شود، اما در واقع نانو نما از نظر کارایی و ماندگاری، انواع مختلفی دارد.

محصولات نانو نما بهترین موادی هستند که برای عایق بندی و محافظت از نمای بیرونی و داخلی ساختمان در برابر رطوبت، دوده، گردو غبار و آب به کار برده می‌شوند. استفاده از مواد‌های نانو نما، بستگی به نوع سطوح سازه از نظر جنس، رنگ، سختی و نرمی سطوح و بسیاری از پارامتر‌های دیگر، دارد. اگر شما هم قصد دارید از مواد‌های آبگریز کننده نما استفاده کنید، بهتر است، با یک متخصص در رابطه با پروژه یا سطح مورد نظر، مشورت کنید

مزایای خرید محلول نانو نما، یک امتیاز برای بالا بردن طول عمر و کیفیت ساختمان است. از دیگر کاربرد‌های پوشش‌های نانو نما، جلوگیری از نفوذ باکتری‌ها در سطوح ساختمان بوده و می‌تواند باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی ساختمان شود.

باتوجه به پیشرفت فناوری نانو در صنعت ساختمان سازی، دیگر کارایی محصولات رزینی در ساختمان سازی کم‌تر شد. علت آن هم این است که محصولات نانو نما؛ مانند محصولات رزینی پس از یک مدت، دچار رنگ پریدگی نما و تغییر رنگ نما نمی‌شود. همچنین محصولات نانو نما ساختمانی مانند محصولات رزین ساختمانی، باعث ایجاد حالت براقیت و چسبندگی در نما نمی‌شود و کیفیت ماندگاری آن، نسبت به محصولات نانو ساختمانی پایین‌تر است.

تفاوت های رزین نما و نانوی نما

از آن‌جا که جذب آب باران، باعث وارد آمدن صدمات بسیاری به ساختمان می‌شود، بنابراین استفاده از عایق‌هایی برای جلوگیری از صدمات باران و آب ضروری است. به همین دلیل است که باید تفاوت‌های رزین نما و نانوی نمای ساختمان را بشناسیم تا برای جلوگیری از شوره زدن، پوسته پوسته شدن رنگ، تشکیل قارچ‌ها، کپک‌ها و یا کثیف شدن نمای ساختمان روش مطمئنی را انتخاب کنیم.

جذب آب توسط مصالح ساختمانی باعث انجام واکنش‌های سیلیکات قلیایی می‌شود. اگر آب به سطح مصالح ساختمانی نفوذ کند، در آنجا یخ بزند و یا مجدداً ذوب شود، ممکن است صدمات جبران ناپذیری را به برای ساختمان به بار بیاورد.

از دیگر مواردی که می‌تواند به نمای ساختمان آسیب بزند، می‌توان به بارش بارآن‌های اسیدی، سولفاته شدن، ترک خوردن ساختمان به دلیل کاهش انعطاف، خوردگی در آهن آلاتی که در مصالح و اسکلت ساختمان به کار می‌رود، اشاره کرد؛ اما با استفاده از رزین نما یا نانو نمای ساختمان می‌توان از این پیشامدها جلوگیری کرد.


ارائه محصولات رزین نما به جای نانو نما

زمانی که شما تصمیم می‌گیرید؛ نمای آجری، سنگی و یا سیمانی خود را جهت عدم نفوذ آب و رطوبت، عایق بندی کنید، به دنبال محصولات مخصوص این کار می‌گردید. فرض می‌کنیم که شما به این آگاهی رسیده اید که محصولات نانو نما، بهتر از محصولات رزین نما هستند، اما پیدا کردن محصولات نانو نما، با کیفیت اصلی، تقریبا کار دشواری است.

عده زیادی از ارائه دهندگان سود جو، فقط جهت فروش محصولات عایق بندی خود، به مشتری وعده نانو بودن محصولات را می‌دهد و مشتری پس از مصرف، بازخوردی که باید ببیند را نمی‌بیند. توجه داشته باشید که هنگام تهیه پوشش نانو نما این چند مورد را به خاطر بسپارید:

  • شرکت یا ارائه دهنده واقعی نانو نما، باید ضمانت کیفیت محصولات خود را بدهد.
  • ارائه دهنده واقعی نانو نما، حتما تاییدیه نانو و اسناد مرتبط با کار خود را حتما پیش خود دارد