برای فشار عصبی چه بخوریم؟

با وجود مشکلاتی که امروزه در جامعه گریبان‌گیر همه ماست، تجربه فشارهای عصبی که قدرت فکر کردن و تصمیم‌گیری درست را از فرد می‌گیرند، اصلا چیز عجیبی نیست. خوشبختانه یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی سرشار از سبزیجات‌، میوه‌ها و سایر غذاهای سالم می‌تواند به برخی افراد کمک کند علائم اضطراب خود را مدیریت کنند. ماهی‌های چرب، تخم مرغ، زردچوبه و تخمه کدو تنبل از جمله این مواد غذایی شفابخش هستند. در این مقاله راهنمایی‌تان می‌کنیم که برای فشار عصبی چه بخوریم. تا انتها همراه ما باشید.

ماهی‌های چرب یا روغنی برای کاهش فشار عصبی

ماهی‌های چرب مانند سالمون، ماهی خال‌مخالی، ساردین، قزل آلا و شاه ماهی سرشار از امگا 3 هستند. امگا 3 نوعی اسید چرب است که رابطه مستقیمی با عملکرد شناختی و سلامت روان دارد. EPA و DHA، اسیدهای چرب ضروری موجود در امگا 3، میزان انتقال دهنده‌های عصبی را تنظیم می‌کنند، التهاب را کاهش می‌دهند و در عملکرد صحیح مغز نقش دارند. همچنین مطالعات نشان داده‌اند که مکمل های EPA و DHA منجر به کاهش سطح اضطراب می‌شوند.

علاوه بر این ماهی سالمون و ساردین از معدود مواد غذایی حاوی ویتامین D هستند. نتایج پژوهش‌های مختلف رابطه بین کمبود ویتامین D را با اختلالات خلقی مانند اضطراب تایید کرده‌اند. در حال حاضر متخصصان پیشنهاد می‌کنند که افراد باید حداقل در هفته دو وعده ماهی چرب مصرف کنند. همچنین با توجه به قیمت نمک آبی نسبت به مزایای بی‌شمار آن، توصیه می‌شود برای مزه‌دار کردن ماهی از این نوع نمک استفاده کنید تا خواص ضداضطراب به مراتب بیشتر شود.

تخم مرغ برای کاهش فشار عصبی

زرده تخم مرغ، به ویژه تخم مرغ‌های بومی، یکی دیگر از منابع خوب ویتامین D و همچنین منبع عالی پروتئین است. مهم‌تر از همه اینکه تخم مرغ حاوی تریپتوفان، اسید آمینه‌ای است که به تولید سروتونین کمک می‌کند. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی شیمیایی است که در مغز، روده و پلاکت‌های خون یافت می‌شود و اضطراب را کاهش می‌دهد. از تاثیر این هورمون شادی‌بخش بر کاهش استرس و اضطراب‌تان غافل نشوید!

برای فشار عصبی چه بخوریم؟

تخم کدو تنبل برای کاهش استرس و اضطراب

تخم کدو تنبل سرشار از پتاسیم است که به تنظیم تعادل الکترولیت‌های بدن و مدیریت فشار خون کمک می‌کند. یک مطالعه قدیمی در سال 2008 نشان داد که سطوح پایین پتاسیم و منیزیم با سطوح بالای کورتیزول، هورمون استرسی که غدد فوق کلیوی ترشح می‌کنند، مرتبط است. خوردن غذاهای غنی از پتاسیم، مانند تخم کدو تنبل، موز و نمک صورتی، به کاهش علائم استرس و اضطراب کمک می‌کند. قیمت نمک صورتی نسبت به محتوای پتاسیم آن (3 برابر نمک سفید معمولی) ارزشش را دارد که بابت خرید این نمک کمی بیشتر هزینه کنید.

شکلات تلخ برای اضطراب و علائم افسردگی

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که شکلات تلخ یا کاکائو ممکن است خلق و خو را از طریق محور روده-مغز بهبود بخشد. در واقع شکلات تلخ منبع غنی پلی فنول‌ها، به ویژه فلاونوئیدهاست. یک مطالعه در منبعی معتبر نشان می‌دهد که فلاونوئیدها می‌توانند التهاب عصبی و مرگ سلولی را در مغز کاهش دهند و همچنین جریان خون را بهبود بخشند.

همچنین شکلات دارای محتوای بالایی از تریپتوفان است که بدن از آن برای تولید انتقال دهنده‌های عصبی موثر بر خلق‌وخو مانند سروتونین در مغز استفاده می‌کند. علاوه بر این، شکلات تلخ منیزیم دارد و مطالعات نشان داده که مصرف یک رژیم غذایی حاوی منیزیم کافی یا مصرف مکمل‌های دارای این عنصر علائم استرس و اضطراب را کاهش می‌دهند. بهتر است شکلات تلخ 70 درصد به بالا را انتخاب کنید.

03

زردچوبه؛ یک ضداسترس و فشار عصبی قوی

ماده فعال زردچوبه به نام کورکومین التهاب و استرس اکسیداتیو بیش از حد را در افرادی که اختلالات خلقی مانند اضطراب و افسردگی را تجربه می‌کنند، کاهش می‌دهد و از این به کاهش سطح اضطراب کمک می‌کند. مطالعه‌ای در سال 2015 نشان داد که 1 گرم کورکومین در روز باعث کاهش اضطراب در بزرگسالان مبتلا به چاقی می‌شود. همچنین مطالعه دیگری نشان داد که افزایش کورکومین در رژیم غذایی باعث افزایش DHA و کاهش اضطراب می‌شود. این ادویه مانند نمک صورتی برای تیروئید هم خواص بسیاری دارد.

چای بابونه برای آرامش اعصاب و کاهش فشار عصبی

بسیاری از افراد در سرتاسر جهان از چای بابونه به عنوان یک داروی گیاهی استفاده می‌کنند، زیرا دارای خواص ضدالتهابی، ضدباکتریایی، آنتی اکسیدانی و آرامش‌بخش است. برخی افراد بر این باورند که خواص آرام بخشی و ضد اضطرابی از فلاونوئیدهای موجود در بابونه ناشی می‌شود. نتایج یک پژوهش نشان داد که مصرف 1500 میلی‌گرم عصاره بابونه در روز (یک کپسول 500 میلی گرمی، سه بار در روز) علائم اضطراب را کاهش می‌دهد. بنابراین برای مدیریت اضطراب‌تان قدرت این جادوی طبیعی را دست کم نگیرید.

04

ماست برای کاهش فشار عصبی

ماست حاوی باکتری‌های سالم لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریاست. این باکتری‌ها و محصولات تخمیر شده اثرات مثبتی بر سلامت مغز دارند. بر اساس یک بررسی بالینی در سال 2017، ماست و سایر محصولات لبنی نیز ممکن است اثر ضدالتهابی در بدن ایجاد کنند. برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که التهاب مزمن تا حدی مسئول اضطراب، استرس و افسردگی است. مطالعه‌ای در سال 2015 نیز نشان داد که غذاهای تخمیر شده مانند پنیر، کلم ترش و محصولات تخمیرشده سویا اضطراب اجتماعی را در برخی از جوانان کاهش داده و مصرف باکتری‌های سالم می‌تواند شادی را در برخی افراد افزایش دهد.

چای سبز برای آرامش اعصاب

چای سبز حاوی آمینواسیدی به نام تیانین است که به دلیل تاثیرات بالقوه آن بر اختلالات خلقی، بسیار موردتوجه محققان قرار گرفته است. تیانین اثرات ضداضطراب و آرام بخش دارد و ممکن است تولید سروتونین و دوپامین را افزایش دهد. یک پژوهش در سال 2017 نشان داد که 200 میلی‌گرم تیانین باعث افزایش آرامش در کسانی می‌شود که تحت فشارهای عصبی قرار دارند. چای سبز را به راحتی می‌توانید به رژیم غذایی روزانه‌تان اضافه کنید. این نوشیدنی معجزه‌آسا جایگزین مناسبی برای نوشابه، قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار دیگر است.

خرید سنگ نمک آبی و نمک صورتی از بلو سالت برای کاهش فشار عصبی

در این مقاله راهنمایی‌تان کردیم که برای فشار عصبی چه بخوریم. گذشته از همه مواد غذایی گفته شده در این مقاله، تغییر نوع نمک مصرفی و استفاده از نمک‌های سالم‌تری مانند نمک آبی و صورتی می‌تواند تاثیر بسیاری بر کاهش سطح اضطراب شما داشته باشد. برای خرید این نوع نمک‌ها به فروشگاه بلو سالت به نشانی bluesalt24.ir مراجعه کنید و نمک موردنظر خودتان را در سایزها و مقادیر مختلف سفارش دهید. بلو سالت ضامن سلامت جسم و روان شماست.