حل مشکل فشار آب در طبقات بالای آپارتمان ها

امروزه با افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی، ساخت آپارتمان هایی با تعداد طبقات بالا بیش از پیش افزایش یافته است.

اما یکی از مشکلاتی که با توسعه آپارتمان نشینی به وجود آمده است، تامین فشار واحد ها، علی الخصوص در طبقات بالای ساختمان ها می باشد.

برای اینکه درک درست تری از این موضوع داشته باشیم، لازم است ابتدا به تعریف فشار آب و مقدار مورد نیاز آن در آپارتمان ها بپردازیم.

فشار آب چیست؟

به صورت کلی فشار آب در ساختمان ها به مقدار نیرویی گفته می شود که آب داخل سیستم های لوله کشی لازم دارد تا از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال یابد.

این میزان در حالت معمول برابر با 2 بار یا 20 متر عمودی می باشد. بنابراین فشار آب به میزان استاندارد، نهایتا می تواند تا ساختمان های 2 طبقه را پوشش دهد.

بدین معنی که با داشتن تعداد طبقات بیشتر، فشار لازم برای مواردی همچون استحمام، شست و شو و غیره کافی نبوده و باید به دنبال راهکار هایی دیگر جهت تامین فشار مورد نیاز بود.

البته لازم به ذکر است که محل قرارگیری ساختمان ها نسبت به منابع آب ذخیره شهری و نیز ساعات مصرف آب در فشار آب موجود لوله کشی ها تاثیرگذ ار می باشد.

 به طور مثال در ساعات اوج مصرف که معمولا در طول روز می باشد، به دلیل مصرف بیشتر واحد ها، فشار آب نیز در طبقات بالاتر کاهش یافته و در ساعات آخر شب به دلیل استفاده کمتر، فشار آب هم تا حدودی بهبود می یابد.

علل کاهش فشار آب در ساختمان ها

پیش از معرفی راه حلی برای بهبود فشار، ابتدا باید از علل کم بودن فشار اطمینان حاصل نمود. چرا که در برخی مواقع ممکن است، مشکلی در خطوط لوله پیش آمده باشد.

 بنابراین پیش از هر گونه اقدامی، ابتدا باید به بررسی موارد زیر پرداخته شود.

  • اطمینان از تمیز بودن صافی و فیلتر های شیرآلات

در بسیاری از مواقع به دلیل استفاده طولانی مدت  از شیرآلات، این احتمال وجود دارد که صافی یا فیلتر های آن ها دچار رسوب های ناشی از استفاده از آب شده باشد که این عامل جلوی فشار آب حقیقی را خواهد گرفت و منجر به کاهش آن می گردد.

  • کنترل پکیج یا آبگرمکن داخل واحد ها

در برخی مواقع پیش آمده است که کمبود فشار صرفا مربوط به آب گرم بوده و استفاده از آب سرد بدون هیچ مشکلی می باشد.

در این صورت این امکان بسیار محتمل است که مشکل از پکیج یا آبگرمکن خانه باشد. بنابراین باید ابتدا به بررسی و تعمیر آن ها پرداخته شود.

  • بررسی وجود نشتی

وجود نشتی یکی از رایج ترین علل کاهش فشار آب می باشد. برای بررسی این مورد باید تمامی شیر های آب، فلاش تانک ها و ورودی سیفون ها را بست و سپس کنتور ساختمان را مشاهده نمود.

 در صورت تغییر پروانه آن بدیهی است که نقطه ای از لوله کشی ها دچار نشتی شده است.

یکی از مواردی که امکان بروز نشتی در آن ها بیشتر است، گیر کردن سیفون توالت ها می باشد که این مورد باید حتما بررسی گردد.

بهترین راهکار برای افزایش فشار آب لوله کشی ها در آپارتمان ها

امروزه پیشرفت تکنولوژی منجر به طراحی و ساخت تجهیزات بسیاری شده است که به رفع مشکلات شهرنشینی می پردازد.

 یکی از این موارد طراحی و ساخت پمپ های آب خانگی می باشد که منحصرا به منظور تامین فشار خطوط لوله در آپارتمان ها و حتی خانه های ویلایی طراحی شده اند.

امروزه این پمپ ها در مدل های بسیار گوناگونی تولید می شود تا قادر به پوشش تمامی نیاز های بازار باشد.

بر این اساس می توان پس از انتخاب صحیح و خرید پمپ های آب خانگی ، این محصولات را در مکان های مختلفی نصب نمود. در ادامه به ذکر این مکان ها پرداخته شده است.

2

  • نصب پمپ آب در زیرزمین یا موتورخانه

غالبا ساختمان های مسکونی دارای سیستم های گرمایشی مرکزی، دارای یک موتورخانه می باشند که معمولا نیز در طبقات زیرزمین یا پارکینگ قرار می گیرند.

 در صورت وجود موتورخانه در آپارتمان ها، می توان از این مکان به عنوان یک جایگاه مناسب برای نصب پمپ آب خانگی و لوازم جانبی آن استفاده نمود.

 در برخی مواقع از بوسترپمپ ها نیز در این مکان استفاده می شود. چراکه این مکان فاصله دوری از واحد ها داشته، بنابراین سر و صدای حاصل از پمپاژ، مخل آسایش ساکنین نخواهد شد.

  •  نصب پمپ آب داخل واحد ها

گفتیم که معمولا معضل کاهش فشار در طبقات بالای ساختمان ها مشاهده می شود. به همین خاطر در برخی موارد این اتفاق افتاده است که تمامی مالکین، برای خرید پمپ آب رضایت نمی دهند.

این موضوع غالبا برای ساکنین طبقات پایین صادق است. در این صورت واحد های طبقات بالاتر می توانند از یک پمپ کوچک تر در داخل واحد خود استفاده نمایند تا مشکل کمبود فشار آب شان برطرف شود.

همچنین برای رفع مشکل آلودگی صوتی نیز می توان از پمپ هایی با سر و صدای بسیار پایین که اختصاصا برای این منظور طراحی شده اند، استفاده نمود.

  • نصب پمپ آب با تانکر در پشت بام

در ساختمان هایی که سیستم لوله کشی از بالا به پایین است، نیز می توان تانکری را برای ذخیره سازی آب روی پشت بام قرار داد تا در صورت نیاز از آب ذخیره شده در آن استفاده گردد.

اما از آنجاییکه گفتیم حداقل فشار 2 بار باید برای جاری شدن آب تامین شود و نیروی جاذبه نیز این مقدار را فراهم نمی کند، ضروری است که همراه این تانکر، یک پمپ آب نیز در پشت بام استفاده گردد.

لزوم اهمیت انتخاب صحیح نوع پمپ آب خانگی

در قسمت های بالا به این موضوع اشاره کردیم که امروزه مدل های متنوعی از پمپ های آب در بازار فروش عرضه می گردند.

هرچند این تنوع، قدرت انتخاب مشتری را افزایش می دهد، اما باید به این نکته توجه شود که از میان انبوه پمپ های موجود، مناسب ترین مدل را متناسب با نیاز خود انتخاب نمود.

زیرا انتخاب نادرست نوع پمپ، منجر به بر هم زدن بالانس سیستم آبرسانی ساختمان شده و نهایتا خسارات مالی زیادی را در پی خواهد داشت. برای رفع این مشکل لازم است که از افراد متخصص در این زمینه مشورت گرفت.

درباره فروشگاه شهر پمپ

 شهر پمپ به عنوان مرکز فروش اینترنتی انواع پمپ های آب خانگی، مرجع مناسبی جهت دریافت راهنمایی های لازم در این زمینه محسوب می شود.

شهر پمپ به منظور خدمات رسانی هرچه بهتر به مشتریان محترم، این امکان را فراهم کرده تا تنها با یک تماس تلفنی از مشاوره های رایگان ما در بخش فروش بهره مند شده و در صورت رضایت اقدام به خرید نمایید.