با تور استانبول از گل های لاله در سال 1402 دیدن کنید

تاریخچه گل لاله در امپراتوری عثمانی در استانبول سرچشمه گرفت.  همه ما هلند را به عنوان مهد پرورش گل ها می شناسیم اما نکته جالب که شاید خیلی ها ندانند این است که ترکها اولین کسانی هستند که این گل وحشی را در سال 1000 پس از میلاد در آسیای مرکزی کشت کردند. و تا چند قرن پرورش این گل به نمادی فرهنگی تبدیل شده بود، و برای مردم طبقه بالا و خواص جامعه ترکیه گل لاله جایگاه ویژه ای داشت. امروزه هر مسافر ایرانی که یک بار به تور استانبول سفر کرده باشد بعید است از زیبایی گل لاله در شهر استانبول بی نصیب مانده باشد.

با تور استانبول از گل های لاله در سال 1402 دیدن کنید

سوابق حاکی از آن است که بیش از 1500 گونه گل لاله در حال کشت بوده است، از جمله چندین نوع گل لاله که توسط زنان پرورش دهنده ماهر پرورش داده شده است.

لاله یک گل زینتی افسانه ای ترکیه است که برای قرن ها بخشی از قدیمی ترین سنت طبیعی بوده است. به صورت گروهی در مزارع کوه های خاورمیانه و خاور نزدیک رشد می کند. شما مسافران تور ترکیه می توانید از طریق سایت توریاب یک تور لحظه آخری استانبول را رزرو نمائید و از دین تنوع بی نظیر این گلها در شهر استانبول در تور خود لذت ببرید.این گلهای لاله از قرن دوازدهم به بعد تلطیف شده و در تزیینات شهری استانبول وارد شده است. در دوره امپراتوری سلجوقیان آناتولی و امپراتوری های فئودالی، این موضوع به اندازه ای اهمیت داشت که به طور جداگانه مورد بحث قرار گیرد. مولانا اولین شاعری بود که در آناتولی برای گل لاله ابیاتی گفت. مولانا به "رنگ سیاه مخفی لاله های باغ که از بیرون به صورت شادی سرخی ظاهر می شود" فکر کرد و "شکوفایی را تلخ ترین لبخند" دانست. زیرا تا آن زمان لاله دیگر تازه نیست و در شرف محو شدن است. در آغاز امپراتوری عثمانی در قرن 14 و 15 ، که در ابتدا یک حکومت فئودالی بود، علاقه پنهانی و خاموشی وجود داشت که به تاریخ راه نیافت.

همانطور که عثمانی ها قدرتمندتر و پایدارتر شدند، شهرهای آنها به خاطر باغ های افسانه ای خود شناخته شدند. آنها گل های لاله را در انبوهی باشکوه همراه با سایر گل های وحشی پرورش دادند: بنفشه، گل رز، نرگس زعفران کروکوس و یاس بنفش ایرانی . این گل اغلب به عنوان طلسم خوش شانسی روی لباس هایی که در جنگ می پوشیدند زیر زره دوزی می شد و همچنین در روایت های نبرد ناگوار بین ترک ها و صرب ها در اواخر قرن چهاردهم، زمانی که مزرعه ای پر از اجساد خونین بود، نقش می بندد . لاله در شعر، کاشی‌های تزئینی و سرامیک و زنان در منسوجات از فرش تا شال به یادگار مانده بود.

در قرن های اول حکومت عثمانی، باغبانان تلاش های کمی برای بهبود گل های وحشی از طریق پرورش انجام دادند، اما زمانی که سلطان سلیمان   در سال 1520 بر تخت نشست، همه چیز شروع به تغییر کرده بود.  

سلیمان  لاله ها را می پرستید. لباس‌های او به‌شدت با آن‌ها گلدوزی شده بود و به رعایایش می‌گفت که تعداد زیادی گل لاله تهیه کنند. بهترین این گل های لاله در باغ خصوصی سلیمان در خانه سعادت، پناهگاهی سرسبز، که باغبانان حرفه ای با دقت از آن مراقبت می کردند،با جریان های موسیقی، آلاچیق ها و گل ها تزئین کرده کاشته شدند. در آنجا کنیزها، غلامان و نگهبانان سلطان به لهجه ای منحصر به فرد صحبت می کردند و نجیب زادگان غالباً لباس خود را با یک لاله تزئین می کردند. از این رویه است که مسافران و دیپلمات های اروپایی مشتاق خرید گل لاله شدند.

لاله‌ها با قیمت‌های گزاف شروع به تغییر و رشد در میان ثروتمندان کردند. سلطان احمد عمیقاً مانند هلندی ها گل لاله را دوست داشت و گلهای پرورش یافته در کوههای مرتفع را برای باغهای استانبول خود با بهترین گلهایی که می توانست از پرورش دهندگان تجاری هلند داشته باشد تکمیل کرد. او در طول دوران سلطنت خود، میلیون ها پیاز گل لاله هلندی را با هزینه هنگفت وارد کرد.

با تور استانبول از گل های لاله در سال 1402 دیدن کنید

احمد را بیشتر بخاطر تماشای مجلل در باغ چیراگان کاخ استانبول در فصل لاله به یاد می آورند. گل های لاله اهرام، برج ها و تخت های سلاطین را می آراستند. در زمان سلطان احمد گل ها در گلدان های پر شده در هر نقطه ای از باغ خودنمایی می کردنند و شمع‌هایی که بر پشت لاک‌پشت‌های که داخل باغ زندگی می کردند و  آهسته حرکت می نمودن، باغ را روشن می‌کرد و شمع‌ها و مشعل‌هایی که در هزاران لامپ کریستالی آینه‌کاری شده بودند، به این جشن های عثمانی چهره جذابتری می داد و پرندگان در قفس آواز می خواندند و با نوازندگانی که توسط مهمانان خارجی به عنوان "موسیقی ترکی وحشی" توصیف شده بود رقابت می کردند. مهمانان در میان گل ها پرسه می زدند و جشن لاله را با شکوه تمام جشن می گرفتند.

اگرچه ترکیه در زمان احمد رونق یافت، اما رعایای او در نهایت از افراط و تفریط او خسته شدند، از جمله هزینه های هنگفت جشنواره لاله های او. سلطنت او در سال 1730 با قیام گروهی علیه او به پایان رسید. در دهه های بعد، گل لاله ذخیره خود را در ترکیه از دست داد. تخت‌های کوهستانی که زمانی پیازها در آن شکوفا می‌شدند به چراگاه گوسفندان و بزها تبدیل شدند، اما لاله نقش برجسته‌ای خود را در سرامیک، ادبیات و منسوجات ترکی باقی گذاشت. حتی امروزه نیز لاله ای به شکل انتزاعی، بدنه تمام هواپیماهای ترکیش ایرلاینز را زیبا می کند.

سایت توریاب | touryabtravel.com شما را به دیدن تور ارزان استانبول دعوت می کنند.