چرا از ورق سیاه St37 در ساخت مخازن تحت فشار استفاده نمی شود

ورق سیاه در گروه فولادهای آلیاژی قرار گرفته و بسته به عناصر موجود در ترکیب شیمیایی، به چند دسته مختلف تقسیم می‌شود. قیمت ورق سیاه و کاربرد آن هم تا حد زیادی به همین آلیاژ و ترکیب شیمیایی آن وابسته است. شیت های نورد گرم معمولی با استاندارد St37 رایج ترین نوع این پلیت ها بوده و تقریبا بیشترین کاربرد را در میان سایر نمونه ها دارند. البته به دلیل آلیاژ خاص این صفحات و عناصر به کار رفته در آن، عمدتا جهت مصارف ساختمانی مورد استفاده قرار گرفته و برای امورات صنعتی کاربرد چندانی ندارند. از این رو برای ساخت مخازن تحت فشار هم از این پلیت ها استفاده نمی‌شود.

مشخصات شیمیایی ورق سیاه معمولی

مهمترین عاملی که در تعیین کاربرد و در نهایت قیمت ورق های نورد گرم تاثیر دارد، آلیاژ و عناصر ساختاری این پلیت های فولادی است. ورق سیاه معمولی با استاندارد St37 در دسته شیت های کم کربن قرار داشته و در صنعت با عنوان فولاد نرم هم شناخته می‌شود. به طور کلی، پلیت هایی شامل ۰.۱۵ تا ۰.۲۹ درصد کربن به عنوان ورق کم کربن اتلاق می‌شوند. وجود ۰.۳۰ تا ۰.۵۹ درصد کربن مربوط به فولاد کربن متوسط و ۰.۶۰ تا ۱.۷۰ درصد از این عنصر، مربوط به فولاد پر کربن می‌باشد. پلیت های سیاه معمولی به دلیل درصد کربن پایین موجود در ترکیب شیمیایی خود، از قابلیت انعطاف پذیری و جوشکاری مناسبی برخوردارند.

دقت داشته باشید که میزان عنصر کربن موجود در آلیاژ پلیت های فولادی، به صورت مستقیم در استحکام، سختی و قیمت ورق تاثیر دارد. از این رو هر چه درصد کربن افزایش پیدا کند، استحکام و سختی ورق هم بیشتر خواهد شد. با توجه به این که درصد این عنصر کلیدی در آلیاژ پلیت های نورد گرم معمولی یا St37 چندان زیاد نیست، این ورق ها درجه سختی پایینی دارند. در نتیجه، استحکام مناسب برای استفاده جهت تولید مخازن تحت فشار را هم ندارند. مخازن تحت فشار در انواع گوناگونی تولید شده و برای تحمل فشارهای متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، معمولا همگی به ورق های فولادی با درجه سختی بالاتر از ورق سیاه معمولی نیاز دارند.

خواص مکانیکی ورق St37

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر کاربرد و البته قیمت ورق سیاه، خواص مکانیکی آن می‌باشد. با وجود درجه سختی و استحکام مناسب این صفحات فولادی، استفاده از آن ها در مخازن تحت فشار یا دیگ های صنعتی اصولی نیست. زیرا این موارد نیاز به استحکام و سختی بالاتری دارند. چیزی که اغلب در پلیت های نورد گرم A516 مشاهده می‌شود. شیت های St37 دارای درجه سختی برینل ۱۲۰ می باشند. استحکام تسلیمی آن ها حدود ۲۲۷ مگا پاسکال و استحکام کششی‌شان هم بین ۳۶۰ تا ۵۱۰ مگا پاسکال است. این خواص مکانیکی ورق سیاه را به موادی کاملا مناسب جهت تولید مقاطع ساختمانی از جمله تیرآهن، نبشی و ناودانی تبدیل کرده است.

2

مشخصات فیزیکی ورق سیاه معمولی

علاوه بر خواص شیمیایی و مکانیکی، ویژگی های فیزیکی هم تا حد زیادی در تعیین کاربردها و البته قیمت ورق سیاه تاثیر دارند. شیت های نورد گرم با استاندارد St37 معمولا دارای چگالی ۷.۸۵ گرم بر سانتی متر مکعب هستند. نقطه ذوب این صفحات هم بین ۱۴۲۰ تا ۱۴۶۰ درجه سانتی گراد متغییر است. خواص فیزیکی این ورق ها به گونه ای است که امکان استفاده از آن ها جهت تولید مخازن تحت فشار را فراهم می‌سازد. با این حال، عدم مطابقت سایر ویژگی های شیمیایی و مکانیکی این پلیت ها باعث شده تا از آن ها بیشتر در زمینه ساخت مصالح ساختمانی استفاده شود.

نوع ورق مناسب برای تولید مخازن تحت فشار

صفحات فولادی تولید شده در فرایند نورد گرم دارای استانداردهای مختلفی هستند که هر کدام به دلیل استفاده از مقدار متفاوت عناصر در ترکیب شان، خواص منحصر به فرد خود را دارند. از جمله این موارد می‌توان به ورق سیاه با گرید A516 اشاره کرد. این پلیت ها دارای خواص مکانیکی و فیزیکی بسیار عالی بوده و استحکام مناسبی جهت تحمل فشار بالا دارند. به همین خاطر، بهترین گزینه موجود در میان شیت های نورد گرم برای ساخت مخازن تحت فشار و دیگ های صنعتی محسوب می‌شوند. خواص و قابلیت های منحصر به فرد، قیمت ورق A516 را هم نسبت به سایر استانداردها افزایش داده است. در مقابل، قیمت ورق St37پایین تر است.

مخازن تحت فشار از جمله مهمترین تجهیزات صنعتی به شمار می‌آیند و شامل محفظه ای برای ذخیره سازی سیالات گازی و مایعات می‌باشند. نکته بسیار کلیدی و حائز اهمیت در مورد این مخازن، میزان فشار درون آن ها است. مخازن تحت فشار معمولا در چند سطح مختلف شامل فشار معمولی، فشار ثابت، فشار بالا و فشار فوق بحرانی ایجاد می‌شوند. برای ساخت هر نمونه از این تجهیزات صنعتی هم به ورق های فولادی با درجه سختی و استحکام متفاوت نیاز است. پلیت های A516 در چند گرید مختلف تولید می‌شوند و گریدهای ۵۵، ۶۰، ۶۵ و ۷۰ مشهورترین آن ها به شمار می‌آیند. استحکام و قیمت ورق A516 بسته به این گریدها متفاوت بوده و در هر دو مورد، بیشتر از ورق سیاه معمولی است.

3

کاربردهای ورق سیاه St37

اگر چه خواص و ویژگی های پلیت های نورد گرم معمولی به گونه ای است که امکان استفاده از آن ها برای تولید مخازن تحت فشار وجود ندارد، اما این صفحات جهت مصارف گوناگون دیگری به کار گرفته می‌شوند. بیشترین کاربرد این ورق ها مربوط به حوزه ساختمان سازی است. استحکام مناسب، انعطاف پذیری و قابلیت جوشکاری بالا شیت های St37 باعث شده تا گزینه ای فوق العاده مناسب برای ساخت مقاطع ساختمانی همچون تیرآهن، نبشی و ناودانی محسوب شوند. علاوه بر این، قیمت ورق سیاه معمولی هم نسبت به سایر آلیاژها کاملا به صرفه بوده و یک مزیت مهم برای آن محسوب می‌شود. در همین راستا، از این صفحات فولادی در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • ساخت مصالح ساختمانی فولادی
  • تولید لوازم خانگی
  • ساخت شاسی، بدنه و رینگ خودروها
  • تولید تجهیزات کشاورزی
  • مخازن معمولی آب، نفت و گاز
  • صنایع کشتی سازی
  • سد سازی و پل سازی
  • ساخت انواع سوله ها
  • تولید در و پنجره

قیمت ورق سیاه معمولی چگونه است؟

قیمت ورق St37 یا همون ورق سیاه معمولی، همانند سایر مقاطع فولادی، چند سالی است که به طور روزانه در نوسان است. نرخ فروش این محصول بسته به نوسانات بازار ارز، بالا و پایین می‌شود. بنابراین، افرادی که به طور مدام با خرید این محصول سر و کار دارند، نیاز به استعلام قیمت روزانه برای شان مهم است. وبسایت های شرکت های فعال در زمینه فروش مقاطع فولادی، برای شما که در صدد خرید این محصولات هستید، بسیار مفید است. زیرا بدون صرف وقت و هزینه بالا، در هر مکانی که هستید، می توانید قیمت‌ها را به صورت آنلاین مشاهده کنید. قیمت شیت های فولادی کارخانه های اکسین اهواز، فولاد کاویان و فولاد مبارکه اصفهان را با کلیک بر روی لینک قیمت ورق ملاحظه فرمایید.