راهنمای سفر به سمیرم؛ بام ایران در رشته کوه زاگرس

سمیرم با جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی و تاریخی یکی از بهترین شهرهایی است که می‌توانید برای طبیعت‌گردی و گشت‌وگذار انتخاب کنید. این شهر کوهستانی که قدمت آن به حدود ۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد، به بام ایران معروف بوده و دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی است. در این مقاله گشتی در این شهر دیدنی می‌زنیم و شما را برای سفر به این منطقه زیبا در استان اصفهان راهنمایی خواهیم کرد.

گشتی در سمیرم بزنیم

سمیرم شهری در جنوب استان اصفهان است که از نظر اقلیمی تفاوت زیادی با آن دارد. شهری که مانند اصفهان بوی تاریخ کهن آن را می‌توانید احساس کنید ولی بیشتر از جاذبه‌های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی همچون آبشارها، چشمه‌ها و دشت‌ها را در دل خود جای داده است.

این شهر با استان‌های فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد مرز مشترک دارد و در همسایگی آن‌ها قرار گرفته است. برای رفتن به این شهر ابتدا باید خود را به استان اصفهان برسانید تا در ۱۶۱ کیلومتری آن بعد از شهرضا در جنوب این استان، در بخش شرقی رشته کوه‌های زاگرس به بام ایران برسید.

از مبدا تهران حدود ۵۳۴ کیلومتر مسیر در پیش خواهید داشت. همچنین خوب است بدانید که این شهر از آباده ۱۳۶ کیلومتر، از بروجن ۸۸ کیلومتر، از یاسوج ۱۶۲کیلومتر و از لردگان ۱۴۴ کیلومتر فاصله دارد.

با رسیدن به این شهر فرصتی برای گشت‌و گذار در منطقه‌ای دیدنی و پرجاذبه را خواهید داشت.

جاهای دیدنی سمیرم

2

با وجود سابقه تاریخی طولانی این شهر که در نتیجه کاوش‌های باستان‌شناسی مشخص شده است، بیشتر جاذبه‌های این منطقه از نوع جاذبه طبیعی هستند. البته جاذبه‌های تاریخی نیز برای بازدید وجود دارد. در ادامه فهرستی از دیدنی‌های این شهر آمده است.

آبشار سمیرم

شناخته‌شده‌ترین جاذبه سمیرم را می‌توان آبشاری دانست که به همین نام در شش کیلومتری شهر قرار گرفته است. ارتفاع این آبشار  قدیمی، در گذشته حدود ۷۰ متر بوده، اما به دلیل فرسایش، ارتفاع آن در حال حاضر حدود ۳۵ متر است.

این آبشار دیدنی در منطقه‌ای با آب‌وهوای خنک قرار دارد و به همین علت در فصل تابستان نیز هنگام بازدید از آن می‌توانید از هوای مطبوع لذت ببرید. طبیعت اطراف آبشار نیز بسیار دیدنی بوده و دارای مناظر و چشمه‌سارهایی زیباست. قابل ذکر است که در این منطقه امکانات رفاهی مختلف مانند سرویس بهداشتی، بوفه و آلاچیق وجود دارد و به همین دلیل برای سفرهای خانوادگی مناسب است.

چشمه خوانسار

چشمه‌های این منطقه از دیگر جاذبه‌های طبیعی سمیرم هستند. یکی از معروف‌ترین آن‌ها، چشمه خوانسالار  است که در زبان محلی به آن چشمه خونسار یا خوانسار می‌گویند. این جاذبه در ورودی شهر قرار دارد و هنگام وارد شدن به شهر می‌توانید از آن بازدید کنید. این چشمه آب بسیار زلال و گوارایی دارد که از ارتفاع ۸۰۰ متری و از دل کوه بوهوز تامین می‌شود.

منطقه شکار ممنوع و سد حنا

یکی دیگر از جاذبه‌های خاص و دیدنی این منطقه که در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر قرار دارد، منطقه شکار ممنوع حناست؛ منطقه‌ای که به علت قرار گرفتن دریاچه سد مخزنی در کنار ارتفاعات رشته‌کوه زاگرس، تبدیل به زیستگاه مناسبی برای حیوانات و گیاهان شده است. در این زیستگاه می‌توانید غازهای وحشی، اردک و سایر پرندگان را مشاهده کنید و از پوشش گیاهی و طبیعت زیبای آن لذت ببرید.

آبشار تقرچه

از دیگر آبشارهای این شهر که در مرکز آن قرار گرفته است، می‌توان به آبشار تقرچه اشاره کرد. آبشاری که به‌صورت پلکانی بر روی صخره‌ها جاری شده و در فصل زمستان با وجود قندیل‌ها چهره خاص و منحصربه‌فردی به خود می‌گیرد. آبشار تقرچه در کنار جاذبه‌های تاریخی مثل مدرسه اتابکی واقع شده است و به همین علت می‌توانید هنگام بازدید از آن با یک تیر دو نشان بزنید.

3

سایر دیدنی‌های منطقه

  • چالقفا: یک منطقه ییلاقی و از شکارگاه‌های سابق که دارای چشمه‌ها، درختان جنگلی و پوشش گیاهی متنوع است.
  • کوه دنا: کوهی با چشم‌اندازهای زیبا به‌ویژه در فصل بهار که دارای بیش از ۴۰ قله مرتفع است.
  • آبشار بی‌بی سیدان: در دل روستای خوش آب‌وهوایی به همین نام قرار گرفته است و چشم‌انداز زیبایی به شالیزارها دارد.
  • روستا و آبشار خفر: یک منطقه‌ ییلاقی که دارای گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری بوده و مهم‌ترین جاذبه آن آبشار خفر است.
  • چشمه آب ملخ: این چشمه در دهانه غاری در نزدیکی یک روستای ییلاقی قرار دارد و در اثر رسوب‌گذاری تشکیل شده است.
  • چشمه ناز ونک: این چشمه در ۳۶ کیلومتری مرکز شهر و در منطقه کوهستانی با پوشش گیاهی متنوع قرار گرفته و در نهایت به رود کارون می‌پیوندد.
  • دشت حنا علیشاه: دشتی که در فصل بهار پر از گل‌های رنگارنگ می‌شود و برای رفتن به آنجا باید نیم ساعتی در اطراف ونک پیاده‌روی کنید.
  • غار دنگزلو: این غار در ضلع شمال شرقی کوه دنا و در نزدیکی روستای دنگزلو قرار گرفته است و قندیل‌های یخی و جریان آب جاری در داخل غار مناظر دیدنی را ایجاد کرده‌اند.
  • مسجد جامع قلعه: مسجدی قجری که در اوایل این دوره ساخته شده است.
  • مسجد و حمام خانعلی: مجموعه‌ای متعلق به دوران قاجار که در مسجد آن چشمه‌ای دائمی می‌جوشد.

در این منطقه همچنین می‌توانید از جاذبه‌های دیگری مثل چشمه بابازرنگ، روستای رودآباد، مزرعه کتی‌گربین، آبشار تنگ‌رود قر، غار پلنگ، غار یخ دنا، پارک دریاچه، تپه‌های تاریخی شهر کمه، قبرستان قدیمی، تل اژدر، کتیبه‌های غار اشکفت‌دراز، قلعه سنگی و غیره نیز بازدید کنید.

اقامت در سمیرم

با توجه به جاذبه‌های بی‌شمار این شهر بدون شک در سفری یک روزه امکان بازدید از تمامی جاذبه‌های آن وجود ندارد. بیشتر این جاذبه‌ها طبیعی بوده و در خارج از بافت شهری قرار دارند؛ بنابراین بهتر است دو الی سه روز برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید.

برای اقامت در سمیرم می‌توانید ویلا اجاره کنید تا اقامتی به‌صرفه و راحت داشته باشید. به‌ویژه اگر به‌صورت خانوادگی سفر می‌کنید، اقامت در ویلا بهترین گزینه برای شما خواهد بود. انواع ویلاهای این شهر را می‌توانید همراه با عکس و موقعیت مکانی در ایرانگرد مشاهده و به صورت آنلاین رزرو کنید تا در هنگام رسیدن به مقصد خیالتان از بابت اقامتگاه آسوده باشد.

رزرو اینترنتی به شما کمک می‌کند ویلاهای مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده و بتوانید با توجه به بودجه و سلیقه خود بهترین گزینه را برای اجاره ویلا سمیرم انتخاب نمایید.