میزان نفقه زن خانه دار در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

در ذهن تمامی خانوم ها گاهی این سوال پیش می آید که میزان نفقه زن خانه دار در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟ نفقه زن شامل چه چیز هایی میشود؟ در اینجا باید گفت که نفقه زن شامل خوراک، پوشاک،هزینه های زندگی، اعم از اسباب زندگی، هزینه های درمانی، و تمامی نیاز های رایج یک زن نفقه آن زن حساب میشود، در قانون مدنی و ماده ۱۱۰۷ به طور کامل توضیح داده شده است که تمامی هزینه های رایج و متناسب زن توسط همسر باید تأمین شود. در ادامه مطالب باما همراه باشید تا هر آنچه باید درباره نفقه زن های خانه بدانید رابرای شما توضیح دهیم.

میزان نفقه زن خانه دار در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

از زمانی که عقد نکاح بین زوجین صورت میگیرد، مرد موظف به پرداخت نفقه به همسر خود میشود. اما اگر مرد از پرداخت نفقه به زن امتناع کند زن میتواند از راه قانونی از همسر خود شکایت کنند. همینطور می توانند برای بهبود روند پرونده از وکلای کار کشته در کرج استفاده کند. برای انجام اینکار وکلای متعددی در همه شهر ها میتوان یافت برای مثال برای پیدا کردن وکیل در کرج می توانید از مشاوره های که در این ضمینه فعالیت میکنند کمک بگیرد.

شایان ذکر است که به شرطی نفقه به زن تعلق میگیرد که تمکین عام و خاص مرد از سوی زن حتما صورت بگیرد، در صورتی که زن، مرد خود را تمکین نکند زوج میتواند از زوجه شکایت کند، به طور دیگر به زوج حق تمکین تعلق میگیرد و نفقه زوجه قطع میشود. در بعضی مواقع ممکن است که میزان نفقه پرداخت شده باعث بحث و درگیری بین زوجه شود در چنین شرایطی لازم هست میان نفقه زن به طور دقیق مصاحبه شود تا زن و هم مرد به حق خودشان برسد.

یکی از بحث هایی که معمولا بعد از اختلاف بین زوجین پیش می آید نفقه است، و اولین سوالی که به ذهن زوجه خطور میکند میزان نفقه زن خانه دار در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید گفته که میزان نفقه زن خانه دار در سال ۱۴۰۲ میزان مشخصی ندارد وقاضی دادگاه مبلغ نفقه را از طریق کارشناس دادگستری مشخص میکند. این کارشناس باید نسبت به میزان معمول بودن زن خانه دار، محل زنندگی، میزان تحصیلات و شان آن ها را ملاک قرار داده و نظر کارشناسی خود را اعلام کند.

انواع نفقه

برخی فکر میکنند نفقه فقط یک نوع است، اما باید بگوییم بر خلاف باور غلط برخی افراد ما چند نوع نفقه داریم به عنوان یک خانوم شما باید انواع نفقه را بشناسید و از حق و حقوق خود آگاه باشید. به طور کلی نفقه به دو دسته تقسیم میشود (نفقه اقارب و نفقه زوجه)حال نفقه اقارب خود نیز به سه دسته تقسیم میشود که در ادامه مطلب برای شما توضیح میدهیم.

  • اصلی ترین نفقه نفقه زوجه می باشد که این مدل نفقه را مرد در قبال هزینه هایی که برای خوراک پوشاک و و تمامی هزینه های زن پرداخت میکنند را نفقه زوجه می نامند.
  • نفقه اقارب به نفقه ای گفته میشود که افراد به نسبت خونی خود پرداخت میکنند مثل، پدر، مادر، فرزند،
  • نفقه نسبی هم به مواردی گفته میشود که زن و شوهر پس از عقد کردن خویشان آنها به هم محرم میشوند.
  •  نفقه رضایی به نفقه ای میگویند که نوزدادی از مادری به غیر مادر خودش شیر خورده باشد و به او محارم های اوکاملا محرم باشد.

 

02

محاسبه آنلاین نفقه زن و فرمول محاسبه آن

در پاسخ به سوال آیا امکان محاسبه آنلاین نفقه زن وجود دارد یا خیر باید گفت که خیر وجود ندارد برخلاف مهریه که امکان محاسبه آنلاین در آن وجود دارد برای نفقه هیچ سایتی طراحی نشده است. علت این کار هم بخاطر روشی است که قانون گذار برای تعیین نفقه در نظر گرفته است زیرا نفقه زن باید با در نظر گرفتن شرایط و وضعیت نیاز های فردی و عادی اش تعیین شود.

در پاسخ به این سوال که فرمول محاسبه نفقه زن خانه دار چگونه است، باید گفت که قانون گذار محاسبه نفقه به روز را تهیه کرده است، به همین منظور نهاد های مربوطه تعدیل گذاری نفقه را پایه گذاری کرده است. بنابر این اگر افراد در باره نفقه به مشکل برخوردند و یا بخواهند مبلغ نفقه را کاهش یا افزایش بدهند می توانند با ثبت دادخواست تعدیل نفقه این کار را انجام دهند.

البته این مورد هم وجود دارد که با ثبت دادخواست تعدیل نفقه ابتدا دادخواست خود را به کارشناس ارجاع می فرماید و پس از جلب نظر کارشناس به دادگاه مراجعه میکنید تا با توجه به فاکتورهای حقوقی و در نظر گرفتن نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی نفقه را تعدیل یا تعیین نماید.

قانون جدید نفقه زن خانه دار در سال ۱۴۰۲

یکی دیگر از سوال های رایج زنان خانه دار قانون جدید نفقه است، که یا در منزل خود زندگی میکنند و یا در آستانه جدایی هستند و دادخواست مطالبه نفقه خود را به دادگاه ارائه داده اند. به طور کلی باید گفت که در ماده ۱۱۰۷ و ۱۲۰۵ قانون مدنی که به نفقه اختصاص دارد و همینطور ماده ۴۷ و ۵۳ قانون حمایت از خانواده نیز درباره وظیفه دادگاه در تعیین نفقه و میزان مجازات عدم پرداخت آن صحبت شده است. همچنین هنوز قانون جدیدی در خصوص نفقه زن خانه دار به تصویب نرسیده و قوانین هنوز طبق روال قبل ادامه دارند.

آیا مرد می تواند نفقه پرداخت نکند؟

اگرچه در قانون مدنی ذکر شده است که نفقه باید پرداخت شود و حق قانونی زن به حساب می آید، اما مواردی هستند که مرد میتواند نفقه ای پرداخت نکند:

  • ماده قانون ۱۱۰۸ هرگاه زنی که بدون اینکه مانعی برای تمکین شوهر داشته باشد شوهر خود را تمکین نکند مرد میتواند نفقه ای به زن پرداخت نکند. اما بهتر است قبل انجام هر گونه اقدامی با وکیل مجرب مشورت کنید.
  • نفقه حق قانونی است که به زن تعلق میگیرد. اما اگر مردی بتواند ثابت کند که همسر او ناشزه است یعنی تکالیف زناشویی خود را به درستی انجام نمی دهد نفقه ای به او تعلق نمیگیرد.
  •  در صورتی دیگر که مرد میتواند نفقه پرداخت نکند این است که زن صیغه باشد، مدت زمان صیغه هیچ فرقی نمیکند صیغه از یک ساعت تا ۹۹ساله را شامل میشود. در هر صورت اگر زنی صیغه باشد به او نفقه تعلق نمیگیرد.

01

سخن پایانی

مقاله نفقه زن خانه دار در سال ۱۴۰۲ به پایان رسید ما در این مقاله سعی بر این داشتیم تا به بهترین نحو نفقه و انواع آن، میزان نفقه زن خانه دار در ۱۴۰۲، محاسبه نفقه به صورت آنلاین، قانون جدید نفقه، پرداخت نکردن نفقه از طرف مرد به چه صورت امکان پذیر است را برای شما توضیح دهیم امید بر این است که مطالب برای شما مفید واقع شود. ممنون که همراه ما بودید.