آیا موی کاشته شده سفید می‌شود؟

مقدمه ای بر کاشت مو

مو تاثیر زیادی در زیبایی چهره افراد دارد، اما گاهی در اثر عوامل مختلف موها دچار ریزش شده و ظاهر ناخوشایندی دارد، تا حدی که ممکن است باعث کاهش اعتماد به نفس افراد شده و آنها از حضور در اجتماعات خودداری کنند. به همین منظور افراد از روش‌های مختلفی به منظور افزایش تراکم موها استفاده می‌کنند، که این روش‌ها به صورت موقتی و دائمی می‌باشد. یکی از روش‌هایی که به منظور افزایش تراکم موها مورد استفاده قرار می‌گیرد که در صورت مراقبت‌های لازم، نتایج آن به صورت دائمی و ماندگار می‌باشد، کاشت مو می‌باشد که در این روش از گرافت های مو از ناحیه بانک مو برداشت شده و سپس با جداسازی فولیکول‌ها، فولیکول‌های سالم در ناحیه مورد نظر کاشت داده می‌شود، اصولاً ناحیه بانک مو پشت سر و یا پشت گوش می‌باشد، زیرا این موها نسبت به ریزش مقاوم‌تر می‌باشند.

موهای کاشته شده به مدت ۳ الی ۴ ماه بعد از گذشت کاشت شروع به ریزش می‌کند و به جای آنها موهای جدیدی رشد می‌کند و این موها به رشد خود ادامه می‌دهند و نتایج طبیعی حاصل می‌شود، اما ممکن است موهای کاشته شده نیز دچار سفیدی شود که این سفیدی در موهای طبیعی خود فرد نیز به وجود خواهد آمد، در واقع هیچ تفاوتی در میان آنها با موهای طبیعی فرد نیست.

 

دلایل سفید شدن موهای کاشته شده

موهای طبیعی در سر افراد غالبا از قسمت های جلویی شروع به سفید شدن می کند و در اثر مرور زمان به قسمت های پشت سر نیز می رسد. و به دلیل اینکه موهای کاشته شده از پشت سر برداشته می شود و نسبتا مقاوم تر است دیرتر سفید شده اما دلایلی باعث تسریع در روند سفیدی مو دارد.

از دلایل سفید شدن موها بعد از کاشت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

۱- استفاده از مواد شوینده نامناسب

به منظور شستشوی موها باید از شامپوهای با کیفیت استفاده شود، زیرا در صورتی که ترکیبات این موها از اسیدیته بالایی برخوردار باشد، باعث آسیب به موها و سفیدی آنها خواهد شد.

۲- اختلالات هورمونی

از دلایل سفیدی موهای کاشته شده، اختلالات در هورمون‌های بدن می‌باشد، از این اختلالات می‌توان اختلال در غده تیروئید و هیپوفیز را نام برد، در صورتی که این غدد دچار اختلال شود، بر رنگدانه‌های مو تاثیر گذاشته و باعث از بین رفتن آنها خواهد شد.

۳- استرس

یکی دیگر از عواملی که باعث سفیدی موهای کاشته شده می‌ شود، قرارگیری افراد در شرایط استرس‌زا و شوک‌های عصبی می‌باشد، که این موارد بر روی فولیکول و رنگدانه‌های مو تاثیر گذاشته و باعث خارج شدن آنها از حالت طبیعی می‌شود، همچنین استرس و اضطراب باعث ایجاد اختلال در خونرسانی به پوست سر شده و در نهایت مواد مغذی کمتری به موها می‌رسد و منجر به ضعیف شدن و سفید شدن موهای کاشته شده می‌شود، زیرا بعد از انجام کاشت مو، خون رسانی تاثیر بسزایی در دریافت نتایج مطلوب و مثبت دارد.

افراد زیادی به منظور افزایش تراکم موها و پرپشتی آنها از روش بسیار عالی کاشت مو استفاده می‌کنند، که نتایج آن به صورت دائمی و ماندگار می‌باشد، اما ممکن است بعد از کاشت مو، مشکلاتی برای موهای کاشته شده ایجاد شود که یکی از این موارد سفید شدن آنها می‌باشد. که بهتر است به کلینیک های معتبر مراجعه شود.

۴- رژیم غذایی و سبک زندگی

یکی از مواردی که بعد از کاشت مو باید به آن توجه شود، نوع رژیم غذایی افراد و سبک زندگیشان می‌باشد و در صورتی که در این موارد با احتیاط عمل نشود عوارض زیادی ایجاد خواهد شد. یکی از این عوارض سفید شدن موهای کاشته شده می‌باشد، بنابراین بعد از کاشت مو از خوردن غذاهای ناسالم مانند فست فودها، غذاهای شور و چرب خودداری کنید، زیرا مصرف این مواد غذایی نه تنها فایده‌ای برای موها ندارد، بلکه باعث حذف رنگدانه‌های طبیعی مو و سفیدی آنها می‌شود.

۵- مصرف دخانیات

بهتر است بعد از انجام کاشت مو، از مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود آنها خودداری شود، زیرا این موارد باعث تحت تاثیر قرار دادن عملکرد سلول‌ها شده و آنها را با مشکل مواجه می‌کند، در واقع مصرف این مواد باعث غلیظ شدن خون شده و خونرسانی را به نواحی مختلف بدن سخت می‌کند، در نهایت باعث کاهش طراوت و شادابی موها و سفیدی آنها خواهد شد، همچنین قرار گرفتن در معرض دود نیز همین عوارض را به همراه دارد، در واقع باعث تاثیر در رنگدانه‌های مو می‌شود و تولید ملانین را با مشکل مواجه می‌کند.

۶- وجود برخی بیماری‌ها

چنانچه بعد از کاشت مو فرد به بعضی بیماری‌ها مبتلا شود، امکان سفید شدن مو وجود دارد. در واقع سفید شدن مو ممکن است نشان دهنده بروز یک بیماری باشد، بنابراین چنانچه سفیدی موهای کاشته شده را مشاهده کردید، به منظور بررسی دلایل آن به پزشک متخصص مراجعه کنید.

۷- استفاده از مواد شیمیایی

یکی دیگر از مواردی که باعث وارد شدن آسیب‌های زیادی به موها می‌شود، استفاده زیاد از مواد شیمیایی می‌باشد که این مواد بر روی رنگدانه‌ها تاثیر گذاشته و باعث از بین بردن آنها و سفید شدن موها می‌شود، در صورتی که از رنگ‌های نامناسب استفاده شود و بعد از رنگ کردن، موها تقویت نشود باعث خشکی موها شده که خشکی موها یکی از دلایل سفید شدن آنها می‌باشد، با توجه به اینکه موهای کاشته شده از حساسیت بالاتری برخوردار می‌باشند، بنابراین مواد شیمیایی بر روی آنها بیشتر تاثیر گذاشته و باعث سفید شدن آنها خواهد شد.

۸- افزایش وزن

با توجه به تحقیقات انجام شده، یکی از مواردی که بر سلول‌های تولید کننده ملانین تاثیرگذار می‌باشد چاقی افراد و تجمع چربی می‌باشد و این مورد باعث سرعت بخشیدن به روند سفیدی مو می‌ شود، بنابراین افرادی که بعد از کاشت مو دچار اضافه وزن و تجمع چربی در زیر پوست می‌شوند، امکان سفید شدن موهای کاشته شده در آنها بیشتر می‌باشد.

۹- مصرف برخی داروها

همانگونه که ذکر کردیم بعد از کاشت موها از حساسیت بالایی برخوردار می‌باشد و ممکن است برخی موارد بر روی آنها تاثیر بیشتری داشته باشد، به عنوان مثال مصرف برخی داروها عوارضی مانند سفیدی مو به همراه دارد که این عوارض سریع‌تر بر روی موهای کاشته شده اثر می‌کند، در صورتی که مصرف این داروها باعث سفیدی موی شما شده باشد، امکان متوقف شدن سفیدی مو بعد از اتمام دارو وجود دارد. از معروف‌ترین این داروها می‌توان اترتینات، کلروکین، وراپامیل، والپروات، تریپارانول را نام برد.

2

آیا از سفید شدن موهای کاشته شده می توان جلوگیری کرد؟

در پاسخ این سوال باید بگوییم، بله زیرا موهای کاشته شده مانند موهای طبیعی به رشد خود ادامه می‌دهند و روند و روال طبیعی آنها دقیقاً مانند موهای طبیعی فرد می‌باشد و با انجام مراقبت‌هایی می‌توان روند سفید شدن موهای کاشته شده را کاهش داد. برای جلوگیری از سفید شدن موهای کاشته شده می‌توان به پزشک متخصص مراجعه کرد و به توصیه‌های پزشک توجه نمود، گاهی می‌توان از روش‌های پزشکی به منظور جلوگیری از سفید شدن موها بعد از کاشت استفاده کرد، همچنین برای جلوگیری از سفیدی موهای کاشته شده، راهکارهای خانگی نیز وجود دارد.

 روش‌های پزشکی نسبت به روش‌های خانگی نتایج  سریع‌تری دارد، اما هر دو روش راهکار برای افراد مناسب می‌باشد.

 

راهکارهای خانگی به منظور جلوگیری از سفید شدن موهای کاشته شده

به منظور جلوگیری از سفید شدن موهای کاشته شده راهکارهای مختلفی وجود دارد که از این راهکارها می‌توان به راهکارهای خانگی اشاره کرد، که انجام آنها به راحتی و سادگی امکان‌پذیر می‌باشد.

 از این راهکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

۱- به میزان زیادی آب بنوشید.

 نوشیدن آب زیاد باعث حفظ رطوبت موها شده و بر سلامت فولیکول‌ها تاثیر زیادی داشته و باعث جلوگیری از آسیب به آنها و خشکی آنها می‌شود. در واقع مصرف آب باعث افزایش خونرسانی در پوست سر شده که این موضوع تاثیر بسزایی در تقویت فولیکول‌های کاشته شده و مهار تاثیرات مخرب بر روی آنها دارد، همچنین مصرف آب زیاد باعث رساندن مواد مغذی بیشتری به فولیکول‌ها شده و تاثیر بسزایی در افزایش شادابی و زیبایی موها و جلوگیری از سفید شدن زود هنگام آنها خواهد داشت.

۲- خواب کافی

به منظور کنترل استرس در طول شبانه روز به میزان کافی استراحت داشته باشید، زیرا خواب کافی باعث می‌شود به شکل مطلوب خونرسانی به سلول‌ها و اعضای مختلف بدن انجام شود و موجب افزایش شادابی و سلامت موهای شما نیز خواهد شد.

۳- مصرف ویتامین‌ها و پروتئین

باید انواع پروتئین‌ها ویتامین‌ها در رژیم غذایی مورد استفاده قرار گیرد، تا باعث حفظ سلامتی و تداوم سلامت ماندن رنگدانه‌های مو شود، زیرا مصرف این موارد باعث کند شدن سفیدی مو خواهد شد. از مواد غذایی حاوی ویتامین B می‌توان به سفیده تخم مرغ، بوقلمون، سویا و مرغ اشاره کرد، که مصرف آنها باعث پیشگیری از بروز علائم و نشانه‌های پیری می‌شود همچنین از مواد غذایی حاوی ب۶، ب ۱۲، ب۲ می‌توان سبزیجات، موز، تخم مرغ و گوشت را نام برد، که باعث افزایش تولید ملانین و حفظ رنگ طبیعی موها می‌شود، علاوه بر این مواد غذایی که حاوی مس و سلنیوم می‌باشد، باعث محافظت از موها در برابر عواملی می‌شود که به رنگدانه‌های مو آسیب وارد می‌کند و تاثیر بسزایی در افزایش عمر رنگدانه‌های مو دارد از مواد غذایی حاوی مس و سلنیوم می‌توان شلغم، تخم مرغ، اسفناج، جگر گاو و بادام را نام برد، سویا، گندم، ماهی، ذرت، گردو نیز حاوی سلنیوم می‌باشند.

۴- انجام تمرینات ورزشی منظم

بعد از کاشت مو یکی از مواردی که تاثیر بسزایی در افزایش خونرسانی و تقویت فولیکول‌های کاشته شده دارد، انجام فعالیت‌های ورزشی منظم می‌باشد در واقع انجام فعالیت‌های ورزشی منظم باعث حفظ رنگ طبیعی موها، به دلیل افزایش خونرسانی به فولیکول‌ها می‌شود و همچنین حالت انعطاف پذیری پوست سرتان را حفظ خواهد کرد.

۵- عدم استفاده از ابزارهای حرارتی

 یکی دیگر از مواردی که باعث آسیب به موهای کاشته شده می‌شود، استفاده از ابزارهای حرارتی مانند سشوار و حالت دهنده مو می‌باشد، زیرا حرارت زیاد این ابزارها باعث خشکی موها و آسیب پذیری آنها خواهد شد، بنابراین بعد از کاشت مو از این ابزارها به صورت حداقل استفاده کنید، زیرا حرارت زیاد باعث کاهش رطوبت موها و خشکی آنها می‌شود، که در نهایت باعث سفید شدن زودرس موهای کاشته شده خواهد شد

۶- استفاده از روغن‌های گیاهی

بعد از کاشت مو، به منظور تقویت موها و رشد آنها استفاده از روغن نارگیل بسیار مفید و مناسب می‌باشد، در صورتی که این روغن با آب لیمو ترکیب شود، باعث جلوگیری شدن جلوگیری از سفید شدن مو خواهد شد. برای استفاده از روغن نارگیل کافیست کمی روغن نارگیل را با ۳ قاشق چای‌خوری آبلیمو ترکیب کنید و این ترکیب را به مدت یک ساعت بر روی موهای خود قرار دهید، سپس با شامپوی مناسب موها را شستشو دهید در صورتی که این کار را هفته یک بار انجام دهید، برای جلوگیری از سفید شدن مو بسیار موثر است.

۷- استفاده از رزماری و مریم گلی

به منظور تیره‌تر شدن رنگ مو و تیره تر کردن موهای سفید رزماری و مریم گلی بسیار موثر می‌باشد، برای استفاده از این گیاهان کافیست مقداری از این گیاهان را در آب بجوشانید و به آن به مدت یک ساعت زمان دهید، سپس محلول حاصله را صاف کرده و بعد از شستشوی موهای خود با شامپو به عنوان پاک کننده از این محلول استفاده کنید و به مدت ۲۰ دقیقه بعد موها را آبکشی نمایید.

۸- چای سیاه

به منظور تیره شدن رنگ موها و افزایش درخشندگی و نرمی آنها می‌توان از محلول چای سیاه استفاده کرد، بدین منظور دو قاشق چای‌خوری چای سیاه را در آب بجوشانید و به این محلول یک قاشق چای‌خوری نمک بیفزایید، زمانی که محلول به دست آمده خنک شد، موهای خود را چندین بار با این محلول شستشو دهید، و به مدت ۲۰ دقیقه اجازه دهید این محلول بر روی موهای شما باقی بماند، سپس موها را با شامپوی مناسب شستشو دهید و آبکشی نمایید، برای دریافت نتایج مثبت ۲ الی ۳ بار در هفته این محلول را به موهای خود بمالید، تا باعث بازگشت موها به رنگ قبلی شود.

۹- آب پیاز

از فواید آب پیاز برای موها، افزایش تولید هیدروژن پروکسید در ریشه فولیکول‌های مو و فراهم آوردن ترکیب آنتی اکسیدانی برای موها می‌باشد.

بنابراین با استفاده از آب پیاز بر روی موها می‌توان نتایج مثبتی دریافت نمود، بدین منظور کافیست آب پیاز را بگیرید و به مدت ۱۰ دقیقه این محلول را روی سر خود ماساژ دهید، سپس موها را شستشو دهید برای دریافت نتایج مثبت هر روز این کار را تکرار نمایید.

۱۰- استفاده از حنا برای رنگ کردن مو

وجود آمونیاک در رنگ موها، باعث آسیب به موها و سفیدی زودرس آنها می‌شود، اما در صورتی که نیاز به تغییر رنگ موهایتان دارید، می‌توانید به جای مواد شیمیایی از مواد گیاهی مانند حنا استفاده کنید، به منظور استفاده از حنا می‌توانید آن را با مقداری ماست، پودر شنبلیله، قهوه، عرق نعنا و برگ‌های ریحان ترکیب کنید تا یک معجون گیاهی به دست آید، این ترکیب را به مدت ۳ ساعت بر روی موهایتان قرار دهید، سپس با شامپوی ملایم موها را شستشو دهید، انجام این کار باعث ایجاد موهای سیاه و درخشان خواهد شد و از سفیدی آنها جلوگیری می‌کند.

3

برای جلوگیری از سفیدی موها بعد از کاشت مو چه بخوریم؟

با اینکه عوامل محیطی بر سفید شدن موهای کاشته شده تاثیرگذار می‌باشد، اما چنانچه فرد یک رژیم غذایی مناسب داشته باشد و مصرف ویتامین‌ها در این رژیم فراموش نشود، باعث جلوگیری از سفیدی موهای کاشته شده خواهد شد. یک رژیم غذایی مناسب بعد از کاشت مو به منظور جلوگیری از سفیدی آنها می‌تواند شامل موارد زیر باشد

۱- کلسیم

کلسیم تاثیر بسزایی در سلامت قلب، اعصاب و ماهیچه‌ها دارد و باعث محکم شدن استخوان‌ها می‌شود، علاوه بر این بر روی سلامت موها نیز تاثیرگذار بوده و از سفید شدن زود هنگام آنها جلوگیری می‌کند، از محصولات حاوی کلسیم می‌توان شیر، ماست، غلات غنی شده و ماهی را نام برد، به منظور دریافت کلسیم مورد نیاز در روز حداقل سه وعده از این منابع استفاده کنید.

۲- آهن

یکی دیگر از موارد تاثیرگذار بر سلامت موها و جلوگیری از سفید شدن آنها آهن می‌باشد، که باعث تولید هموگلوبین در خون شده و هموگلوبین باعث حمل اکسیژن در بدن می‌شود، در نهایت میزان خونرسانی و اکسیژن رسانی به فولیکول‌های کاشته شده افزایش پیدا می‌کند و موجب جلوگیری از سفید شدن زودرس موها می‌شود، از مواد غذایی حاوی آهن می‌توان به عدس و سبزیجات با برگ تیره اشاره کرد، در صورتی که غذاهای حاوی آهن ویتامین c مصرف شود، باعث جذب بهتر آهن خواهد شد.

۳- پروتئین

بخش اصلی تشکیل دهنده موها کراتین می‌باشد که نوعی پروتئین است و با ایجاد شکستگی در پروتئین‌های کراتین در فولیکول مو، در رنگدانه‌های آن تغییراتی ایجاد می‌شود در صورتی که در رژیم غذایی به میزان کافی پروتئین دریافت شود، از طریق اسید آمینه این پروتئین استخراج شده و به کراتین تبدیل می‌شود.

۴- ویتامین ب ۶

یکی از ویتامین‌هایی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و متابولیسم آن می‌شود، ویتامین ب۶ می‌باشد و در صورتی که در رژیم غذایی به میزان کافی ویتامین ب ۶ موجود نباشد، باعث کاهش سلامت موها و خشکی آنها می‌شود، که این خشکی در نهایت باعث حذف رنگ دانه‌های مو و سفیدی زودرس آنها می‌شود. از غذاهای حاوی ویتامین ب ۶، می‌توان به سیب زمینی، غذاهای دریایی، مرغ، نخود، موز، دانه‌های آفتابگردان اشاره کرد.

۵- فولیک اسید

 فولیک اسید باعث ساخت پروتئین‌های جدید در بدن، عملکرد بهتر متابولیسم، بهبود توانایی رشد بافت‌ها می‌شود و در صورتی که در رژیم غذایی به میزان کافی فولیک اسید وجود نداشته باشد، باعث ایجاد تغییرات در رنگدانه مو، پوست و ناخن می‌شود. از غذاهای حاوی فولیک اسید می‌توان به سبزیجات با رنگ تیره، مرکبات، غلات، سبوس برنج و حبوبات اشاره کرد.

 برای تامین نیاز بدن به این ویتامین می‌توانید اسید فولیک را جداگانه مصرف کنید، در صورتی که میزان زیادی از ویتامین دریافت شود از طریق ادرار از بدن دفع خواهد شد.

۶- ویتامین دی

یکی از دلایل سفید شدن زودرس موهای کاشته شده کمبود ویتامین دی می‌باشد که این ویتامین باعث جذب بهتر کلسیم و سلامت استخوان‌ها نیز خواهد شد. با توجه به تحقیقات انجام شده مصرف ویتامین دی در تولید ملانین فولیکول مو تاثیر بسزایی دارد، از مواد غذایی حاوی ویتامین دی، می‌توان ماهی چرب، تخم مرغ و محصولات غنی شده را نام برد، همچنین قرار گرفتن زیر نور خورشید، باعث تامین این ویتامین می‌شود.

۷- ویتامین c

وجود خاصیت آنتی اکسیدانی در ویتامین c باعث جلوگیری از سفید شدن زود هنگام مو می‌شود و به خصوص این موضوع برای موهای کاشته شده اهمیت بیشتری دارد، از مواد غذایی حاوی ویتامین c می‌توان به انواع مرکبات و کیوی اشاره کرد.

 

راهکارهای کلینیکی برای جلوگیری از سفیدی مو

 برخی از روش‌های کلینیکی و محصولات موجود می‌توانند برای کاهش سفید شدن موها و حفظ رنگ طبیعی موهای کاشته شده مفید باشند

۱- لیزر

درمانهای لیزری می‌توانند برای تغییر رنگ موها و کاهش سفیدی موها در برخی موارد مورد استفاده قرار گیرند. این تکنیک‌ها ممکن است به تولید ملانین کمک کنند.

۲-  محصولات مراقبت از مو

 استفاده از شامپوها و مراقبت‌های مویی حاوی مواد مغذی می‌تواند به حفظ سلامتی موها و کاهش سفیدی آنها کمک کند.

۴- مکمل‌های مواد مغذی

تغذیه مناسب با مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم می‌تواند به بهبود رنگ و سلامتی موها کمک کند.

۵- مشاوره پزشکی

 اگر نگران سفید شدن موهای خود هستید، مشاوره با پزشک متخصص مو می‌تواند به شما راهکارهای خاص توصیه کند و سایر عواملی که ممکن است به سفید شدن موها شما ارتباط داشته باشند را بررسی کند.

مهمترین نکته این است که عمدتاً نمی‌توان از سفید شدن موها جلوگیری کرد، اما می‌توان با مراقبت و راهکارهای مناسب به تأخیر این فرآیند کمک کرد.