چگونه تبلیغات پیامکی موثر داشته باشیم؟

کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که گوشی همراه نداشته باشد؛ حالا نهایتاً برخی هنوز به گوشی هوشمند بله نگفته‌اند!

ارسال پیامک تبلیغاتی مناسب و حرفه‌ای شاید ارزان‌ترین و ساده‌ترین راه برای برقراری ارتباط با همین افراد باشد؛ مهم نیست کاربر شما آنلاین باشد یا آفلاین، از این کانال به او دسترسی دارید.

ولی مسئله فقط ارسال پیامک نیست، بلکه نیاز داریم با تبلیغات پیامکی موثر نتیجه بگیریم. چطور؟ تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا با رمز و راز آن آشنا شوید.

02

تبلیغات پیامکی چیست؟ 

تعریف ساده‌ای دارد: معرفی محصول، خدمت یا برند از طریق پیامک. در این روش، تبلیغات شما از طریق کانال پیامک به دست هزاران نفر در لحظه می‌رسد.

اینکه هزاران پیامک را با شمارهٔ شخصی بفرستید، امکان‌پذیر نیست و باید از پنل ارسال پیامکی استفاده کنید. این پنل امکانات متنوعی مثل ارسال لینک در پیامک و زمان‌بندی را در اختیارتان می‌گذارد.

این روش برای آگاه‌سازی، ایجاد علاقه و حتی پروموت کمپین‌های فروش ویژه (مثل حراج آخر فصل) بسیار مناسب است.

حالا برویم سراغ نکاتی که باید برای افزایش اثرگذاری این کانال رعایت کنید!

 چگونه تبلیغات پیامکی موثری داشته باشیم؟ 

اول از همه باید پنل پیامکی تهیه کنید. پس از آن، موارد زیر را قبل از بستن کمپین مشخص کنید:

  • متن پیامک
  • مخاطب موردنظر
  • کال‌تواکشن
  • اقدام موردنظر (می‌خواهید با شما تماس بگیرد، به لندینگ پیج برود یا اینستاگرام را فالو کند؟)

متن پیامک تبلیغاتی موثر و کارساز چند ویژگی‌ دارد:

  1. کوتاه، ساده و ترغیب‌کننده است (می‌توانید خیلی واضح خودتان را معرفی کنید و از عبارات تاثیرگذار برای ترغیب مشتری استفاده کنید؛ بهتر است حتماً به ارزش و مزیت رقابتی خودتان اشاره کنید)
  2. جملهٔ اول مهم‌ترین جملهٔ متن است که باعث می‌شود پیامک باز شود؛ از کلمات یا جملات ترغیب‌کننده استفاده کنید؛ مثلاً اشاره به تخفیف ۲۵ درصدی در همان جملهٔ اول!
  3. در انتهای متن، کاربر را به انجام‌دادن اقدامی مشخص دعوت کنید 
  4. اگر لیستی از قبل دارید، حتماً پیامک را با نام مشتری شروع کنید
  5. در پیامک‌های آگاه‌سازی مثل افتتاحیه حتماً به نام خودتان اشاره کنید
  6. عبارات مهم را در گیومه بگذارید تا توجه کاربر جلب شود 
  7. از علائم نگارشی برای جلب توجه کاربر به بخشی خاص استفاده کنید
  8. ایجاد حس فوریت، ارزش‌های بیشتر مثل تخفیف و… در ترغیب مشتری نقش دارند

حالا برویم سراغ موضوع مهم دوم، یعنی مخاطب!

باید بدانید می‌خواهید کدام بخش بازار را هدف بگیرید. برای مثال، کسب‌وکارهای کوچک بهتر است بیشترین بودجهٔ خود را به مردم اطراف خود اختصاص دهند؛ یعنی کسانی که در همان منطقه زندگی یا کار می‌کنند.

از طرفی، می‌توانید با کمک پنل‌هایی مثل یکتانت، افراد را بر اساس ویژگی‌های دیگر هدف بگیرید:

  • شغل (مثلاً فعالان بازار طلا و جواهر)
  • رفتاری (مثلاً علاقه‌مندان به خرید لوازم آرایشی)
  • ویژه کسب‌وکار (مثلاً مشتری‌های فروشگاه آنلاین)

03

هرقدر دقیق‌تر هدف بگیرید، شانس بیشتری برای جذب مشتری جدید دارید. وقتی پیشنهادتان همان چیزی باشد که مشتری نیاز دارد یا به آن دسترسی دارد، راحت‌تر آن را می‌پذیرد.

مثلاً فکر کنید تبلیغ کلاس کنکور به دست فردی ۴۰ ساله برسد. آیا روی آن کلیک می‌کند؟ خیر! فقط از ایجاد مزاحمت عصبانی می‌شود.

سومین مسئله، زمان ارسال پیامک است. طبق گزارش‌ها و آمارها، بهترین زمان ارسال ۱۸ تا ۲۲ است؛ ولی این برای هر کسب‌وکاری یکسان نیست. حتی برخی پیشنهادها باید قبل از ظهر ارسال شوند؛ مثلاً پیشنهاد ناهار با تخفیف!

علاوه بر این، حتماً به حریم شخصی کاربر احترام بگذارید. وقت و بی‌وقت پیامک تبلیغاتی نفرستید و در زمان استراحت تبلیغ نکنید. این پیامک برعکس عمل می‌کند و به تصویر برندتان آسیب جدی وارد می‌کند.

آخرین نکته اینکه حتماً گزارش کمپین را تجزیه‌وتحلیل کنید. ببینید پیامک‌ها به دست چند نفر رسیده است. چند نفر اقدام موردنظرتان را انجام دادند. مشکل کجاست؟ آیا مخاطب اشتباهی را هدف گرفته‌اید یا متن خوب نبوده است؟ کاری کنید کمپین بعدی نتیجهٔ بهتری بگیرید.

حالا این پرسش در ذهن ایجاد می‌شود که آیا هر کسب‌وکاری می‌تواند از تبلیغات پیامکی بهره ببرد؟ پاسخ کلی بله است؛ ولی بیایید کمی بیشتر دربارهٔ آن صحبت کنیم.

تبلیغات پیامکی برای چه کسب وکارهایی موثرتر است؟ 

فرقی نمی‌کند مالک کسب‌وکار کوچکی باشید یا یک شرکت بزرگ، کانال پیامک می‌تواند یک مکمل خوبی در کنار سایر فعالیت‌های تبلیغاتی شما باشد. 

ولی برخی کسب‌وکارها حتماً باید از پیامک استفاده کنند:

  • فروشگاه‌های اینترنتی در زمان راه‌اندازی فروشگاه، جذب مشتری جدید، بازگشت مشتریانی که یک بار از آن‌ها خرید کرده‌اند و…
  • آژانس‌های گردشگری در زمان افتتاحیه، راه‌اندازی شعبهٔ جدید، فروش بلیت، اطلاع‌رسانی دربارهٔ خدمات به‌صورت منطقه‌ای، فروش تور، معرفی سایر خدمات مثل رزرو هتل یا گرفتن ویزا و…
  • آژانس‌های املاک برای معرفی خدمات خود، جذب مالک‌های جدید، جذب مشتری‌های اجاره، فروش و حتی مشارکت، پیش‌فروش با شرایط ویژه، جذب مشاور املاک و…
  • دفاتر وکالت، مطب‌ها و کلینک‌های درمانی برای افتتاحیه، جذب مشتری جدید و همچنین بازگشت مشتری
  • سالن‌های زیبایی در زمان افتتاحیه، معرفی خدمات به یک منطقه از شهر، جذب مشتریان جدید، شناخته‌شدن در یک منطقهٔ مشخص و…
  • سالن‌های بدن‌سازی برای جذب ورزشکاران شهر و معرفی باشگاه به شهر یا منطقهٔ خاص
  • خدمات فنی برای یادآوری نیاز به سرویس مجدد، جذب مشتری جدید، شناخته‌شدن در شهر یا منطقه، معرفی و اطلاع‌رسانی

البته این لیست همچنان ادامه دارد و می‌توان مثال‌های دیگری هم به آن اضافه کرد. ببینید برای چه کارهایی می‌توانید از این کانال ارزان و موثر وارد شوید.

و رسیدیم به بخش آخر مقاله!

 اهمیت استفاده از تبلیغات پیامکی 

هدف اصلی هر کسب‌وکاری ایجاد رابطه با افرادی است که می‌توانند مشتری باشند. پیامک ارزان‌ترین راه برای ایجاد این رابطه است. همین مسئله باعث شده است که حتی کوچکترین کسب‌وکارها مثل سوپرمارکت‌ها هم بتوانند از آن استفاده کنند.

04

البته این تنها دلیل استفاده از پیامک نیست! به لیست زیر نگاه کنید:

  • نرخ باز شدن پیامک ۶۰ الی ۹۸ درصد است که از نرخ بازشدن ایمیل خیلی بیشتر است 
  • ۸۵ درصد از مشتریان، اس‌ام‌اس را به تماس تلفنی تبلیغاتی ترجیح می‌دهند
  • محدوده توجه مردم هر سال کوتاه‌تر می‎شود؛ بنابراین با اس‌ام‌اس تبلیغاتی خیلی سریع و کوتاه می‌توانید منظور خود را برسانید
  • از طریق کانال پیامک نرخ تبدیل می‌تواند ۱۴ درصد افزایش یابد
  • ایجاد کمپین‌های پیامکی سریع و آسان است
  • نرخ تعامل پیامک‌های تبلیغاتی بالا است
  • به دورترین مناطق بدون اینترنت هم دسترسی دارید! 
  • کسب‌وکارهای محلی هم می‌توانند به کل شهر یا حتی یک محله دسترسی داشته باشند و فرصت تبلیغات برای آن‌ها فراهم است

حالا که فهمیدید برای داشتن تبلیغات پیامکی موثر باید چه نکاتی را رعایت کنید، وقت آن رسیده که پا در میان بگذارید.

برای شروع، کافی است در پنل پیامکی رایگان یکتانت ثبت‌نام کنید و کمپین پیامکی خود را در کمتر از ۵ دقیقه بسازید؛ آن هم بدون نیاز به خرید خط اختصاصی و احراز هویت!