گام اول به سوی حفظ هویت تجاری با ثبت برند

فرض کنید یک شرکت تولیدی یا یک فروشگاه بزرگ عرضه کننده محصولات مختلف دارید که نام و نشانی ندارد و یک روز سروکله شخصی پیدا می شود و می گوید باید به دلیل قانونی کسب و کارتان را خاتمه بدید و هر آنچه تا کنون کسب کرده اید به او بدهید. تصور این موضوع بسیار سخت است که تمامی زحمات شما توسط دیگری به باد برود و عملاً شما نتوانید کاری کنید. در این بین با مشورت اشخاص با تجربه می آموزید که نام تجاری راهکاری است که با داشتن آن می توانید از حق و حقوق خود دفاع کنید و بدین صورت هرآنچه را که تولید می کنید با مشخصه ای خاص و قابل متمایز ساختن از دیگر رقبا به بازار عرضه کنید. ما اینجاییم تا با توجه به تخصصی که در سال ها خدمات شایسته خود برای رسیدگی به پرونده های نشان تجاری افراد کسب کرده ایم، نکات حقوقی را به شما توضیح دهیم.

چرا ثبت برند باید فوراً انجام شود؟

یکی از مواردی که باعث می شود ثبت برند را هرچه سریع‌تر انجام دهید بحث حمایت های قانونی است که از سوی سازمان مالکیت معنوی برای مالکین علامت تجاری تعبیه شده و می توانند بر اساس قوانین از سوءاستفاده اشخاص ثالث جلوگیری کنند. البته ما به شما پیشنهاد می کنیم قبل از ثبت برند تمامی استعلامات لازمه را برای بازبینی تمامی ابعاد ثبتی و حقوقی پیش ببرید تا در نیمه راه متوجه اشتباه بودن مراحل ثبتی و حتی نقص در برندی که به اداره ارسال کرده اید شوید و جلوی واقعه را هرچه زودتر بگیرید.

در صورتی که با نام خاص فعالیت می کنید؛ ولی هنوز آن را به نام خود ثبت نکرده اید یادتان باشد خط مشی های خاص خود را داشته باشید و هرچه زودتر برندتان را ثبت کرده و بازار را از محصول خود پرکنید. در واقع طراحی نشان تجاری می تواند هویت تجارت شما را باشد تا بتوانید از خدماتی مانند تبلیغات، صادرات کالا، ایجاد بنرهای تبلیغاتی با آرم و نشان تجاری مخصوص به خود بهره ببرید و با آنها سود خود را افزایش دهید. در زمینه ثبت برند باید بدانید که داشتن آن باعث می شود سرمایه افزایشی باشد، زیرا برند نوعی سرمایه غیرنقدی است و باعث می شود تداوم تجارت ایجاد شود.

آیا ثبت برند اجبار است؟

در هیچ قانون مکتوبی ثبت برند به اجبار ذکر نشده و تنها بر عهده متقاضیان قرار گرفته که اگر نیاز به تبلیغات گسترده داشته باشند و یا بخواهند در زمینه های جلوه های تصویری تأثیرات به سزایی را ایفا کنند برای دریافت آن قدام کنند. برند به مانند یک ویترین است که به طور حتم در جذب مشتریان تأثیر بسیاری دارد و بازدهی تبلیغاتی برای دارندگان آن را دوچندان خواهد کرد. اگر محصولی با کیفیت را به بازار ارائه می کنید به طور یقین باعث ایجاد حس خوشایندی در مشتریان خود خواهید شد که همین موضوع باعث می شود آنها تجربه خریدشان رابارها و بارها تکرار کنند.

 تصور کنید فروشنده محصولی هستید که تولیدکننده دیگر نیز آن را به بازار عرضه کرده؛ اما هنوز برند و نشانی برای محصولتان انتخاب نکرده اید چه اتفاقی می افتد؟ حتی اگر بهترین نوع در حیطه تولیدی خود باشید هم هر لحظه امکان دارد شخصی دیگر زودتر محصولتان را با برندی که سال ها با آن فعالیت داشتید به بازار عرضه کند شما این موضوع را متوجه می شوید و می خواهید از شخص خاطی شکایت کنید که با مراجعه به دادگاه متوجه می شوید مالک محصولتان شخص دیگری است و هیچ حقی شامل حال شما نمی شود و حتی مالک برندی که به دلیل تعویق انداختن بحث ثبت آن در اداره مالکیت معنوی شما از اعتبارتان سوءاستفاده کرده می تواند از شما شکایت کند. اینجاست که به بن بست کاری می رسید؛ زیرا زحمت سالها خدماتتان به باد می رود.

 پس ثبت برند می تواند راهی مطمئن و قانونی برای مالکیت تجارتتان باشد هرچه سریعتر برای انجام آن اقدام کنید. حال که از موارد الزام داشتن برند خاص مطلع شدید می توانیم مژده ای به شما بدهیم و بهترین مجتمعی که امور ثبت برند را تنها در چند روز کوتاه به سرانجام می رساند را معرفی کنیم این مجموعه با مشاوره تخصصی خود روزانه چندین پروژه ثبت برند را به اتمام می رساند. این مجتمع با نام مجتمع ثبتی حقوقی ایلیا (eliya.ir) فعال است که می توانید به سایت این مجموعه با همین نام مراجعه کرده و از کارشناسان و وکلای حقوقی این مجموعه تخصصی اقدام به دریافت مشاوره ثبتی رایگان کرده و امور خود را پیش ببرید.

بهترین روش برای ثبت برند چیست؟

قاعده کلی برای ثبت برند لزوم پرهیز از کپی برداری از نام حرفه ای شماست پس نباید نام تجاری تکراری برای حرفه خود انتخاب کنید. حتی در انتخاب برند نباید شباهتی با برندهای ثبت شده دیگر داشته باشید؛ زیرا باعث به اشتباه انداختن ذهن خریداران می شوید. اگر میخواهید در وقت و هزینه ثبت برندتان صرفه جویی کنید بهتر است از طریق وکلای حقوقی و ثبتی ایلیا برند مدنظرتان را استعلام کنید تا مطمئن شوید که برند انتخابی شما با برندهای دیگر شباهتی ندارد.

 در فرایند مربوط به ثبت برند و علامت تجاری شخص متقاضی باید اظهارنامه ثبت برند را از قبل تنظیم و آن را به اداره مالکیت معنوی برای بررسی اصولی ارائه کند. همچنین انجام استعلامات مربوط به صحت و نوظهور بودن برند باید قبل از ثبت در اداره مالکیت انجام شود. پس از انجام ثبت نام های اولیه در سامانه مالکیت معنوی درخواست از طریق بازرسین بررسی می شود و در صورت تأیید نامه ای مبنی بر پرداخت هزینه های ثبت و درج در روزنامه رسمی اطلاعات مقتضی به اشخاص ارسال می گردد.

مجتمع حقوقی و ثبتی ایلیا با بیش از 15 سال سابقه انجام امور مرتبط با ثبت برند همواره بهترین و آسان ترین روش های ثبتی را پیش روی متقاضیانی که قصد بلند پروازی و رسیدن به اهداف خود دارند ارائه می دهد تا مشاوری امین و کاربلد برای شما باشد.

با ثبت برند از طرف قانون حمایت می شوید

اگر شما شکل و شمایلی کلی از یک موضوع در اختیار نداشته باشید نمی توانید پازل مربوط به چیدمان یک کسب و کار را نیز تکمیل کنید. ساخت هر وسیله ای به یک سری مواد اولیه نیاز دارد که بتواند با زبانی مشترک تمامی ابعاد یک پروژه را توصیف کند حال این مواد می تواند ذره ای از یک کل باشد یا قسمت وسیعی از محصول!

بحث برند و برندسازی موضوعی است که می توان با تکیه بر آن از تسهیلات ویژه ای که اداره مالکیت و ارگان های دولتی آن را به اشخاص نسبت می دهد بهره برد. این تسهیلات می تواند در زمینه تولید و یا عرضه محصول یا خدمات به بازار انجام پذیرد. اگر شما نیز شخصی ریسک‌پذیر هستید و می خواهید آینده کاری خوب و درخوری را در زمینه تجارت و مشتری مداری طی کنید پیشنهاد می کنیم با کارشناسان ثبت برند ایلیا در راستای طرح موضوعتان در ارتباط باشید و هر آنچه که نیاز دارید تا در زمینه برند به‌یادماندنی در اذهان بدانید را از وکلای ما بپرسید.