هاوینگ بیتکوین

از پرهیاهو ترین اتفاقات بازار ارزهای دیجیتال، هاوینگ است. چه به طور حرفه‌ای در این بازار فعالیت می‌کنید و چه به تازگی با آن آشنا شده باشید، کلمه هاوینگ را زیاد شنیدید. معامله‌گران، سرمایه‌گذاران و اقتصاددان های بزرگ دنیا همه درباره این نقطه عطف بازار کریپتو بحث می‌کنند. تحلیل های بسیاری درباره این رویداد ارائه می‌شود و علاقه‌مندان این بازارها به دنبال سودبری از این ماجرا هستند. اما هاوینگ چیست و چرا همه برای رسیدن آن، لحظه شماری می‌کنند؟

03

شبکه بیت‌کوین

به طورکل، هاوینگ به پروسه‌ای در شبکه بیت‌کوین اشاره دارد. به این معنی که زمانی که کلمه هاوینگ را به تنهایی استفاده می‌کنیم، درباره فرآیندی در شبکه ارز دیجیتال بیت‌کوین بحث می‌کنیم. لذا برای درک بهتر فرآیند هاوینگ، ابتدا باید نحوه کار شبکه رمزارز بیت‌کوین را بیاموزیم.

طبق تعریف آلنداینوست، هاوینگ پروسه‌ای است که در طی آن روند تولید یک ارز دیجیتال دشوارتر شده و نسبت عرضه به تقاضای آن تغییر می‌کند. وقتی درباره هاوینگ صحبت می‌کنیم، معمولا اشاره به هاوینگ بیت‌کوین داریم چراکه مشهور ترین و بزرگترین ارز دیجیتال بازار است. تکنولوژی زیرساختار بیت‌کوین، از شبکه‌ای از کامپیوترها تشکیل شده است که با نام Node یا گره نیز شناخته می‌شوند. این شبکه سیستم نرم‌افزار داخلی بیت‌کوین را اجرا می‌کند و شامل تمام اطلاعات تاریخچه تراکنش‌های روی شبکه و یا بخشی از آن هستند. همانطور که عنوان شد، هریک از این گره‌ها تاریخچه تراکنش های شبکه بیت‌کوین را دارند. همچنین تمامی آنها مسئولیت تایید (پذیرفتن) و یا رد کردن (نپذیرفتن) هر تراکنش شبکه بیتکوین را دارند. برای انجام این فرآیند، گره بررسی های متوالی را انجام می‌دهد تا از معتبر بودن تراکنش (معامله) اطمینان پیدا کند. برخی از این بررسی‌ها شامل چک کردن پارامتر های تراکنش و تایید کردن مقدار آن می‌باشند.

هر تراکنش به صورت جداگانه بررسی و تایید می‌شود. این پذیرش تنها زمانی ثبت می‌شود که تمامی تراکنش های قبلی بلاک‌چین، تایید شده باشند. پس از پذیرش، تراکنش به شبکه (بلاک‌چین) اضافه شده و به تمامی گره های دیگر گزارش داده می‌شود.

با افزودن کامپیوتر (گره) های بیشتر به بلاکچین، پایداری و امنیت آن افزایش میابد. طبق گزارشات در سال 2023 به طور میانگین 17,195 گره در شبکه بیت‌کوین وجود داشته است. شاید فکر کنید هر کسی می‌تواند با کامپیوتر خود عضوی از این شبکه شود! با اینکه این ایده درست است و هر فرد با کامپیوتر خود می‌تواند بخشی از شبکه را تشکیل دهد، باید بدانید که برای اینکار شما می‌بایست کل تاریخچه تراکنش های بیت‌کوین را در کامپیوتر خود دانلود کنید! اینجاست که از خودمان می‌پرسیم آیا استخراج بیت‌کوین ارزش این همه دغدغه را دارد یا نه؟

استخراج بیت‌کوین

ماین کردن یا استخراج بیت‌کوین فرآیندی است که افراد با استفاده از رایانه یا سیستم های استخراج (ریگ استخراج) به شبکه بیت‌کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری متصل شده و با ایجاد گره و اعتبارسازی در بلاک‌چین شریک بخشی از آن می‌شوند. بیت‌کوین از الگوریتمی به نام PoW یا اثبات کار برای ایجاد سکه های جدید استفاده می‌کند. همانطور که از نامش مشخص است، برای ایجاد سکه جدید، گره های موجود در شبکه می‌بایست هش (یک کد رمزنگاری شده) را حل کنند که انرژی و منابع بسیاری را مصرف می‌کند که نشانگر کار انجام شده است.

واژه استخراج به معنای واقعی کلمه استفاده نمی‌شود، بلکه به عنوان اشاره‌ای به نحوه برداشت فلزات گرانبها است. هنگامی که یک بلوک با تراکنش‌ها پر می‌شود، بسته می‌شود و به صف استخراج ارسال می‌گردد. هنگامی که برای تأیید در صف قرار می‌گیرد، استخراج کنندگان (ماینرها) بیت‌کوین برای اولین بار برای یافتن عددی با ارزش کمتر از هش رقابت می‌کنند. هش یک عدد هگزادسیمال (در علوم ریاضی و رایانه، سامانه عدد نویسی بر پایه 16 است) است که حاوی تمام اطلاعات رمزگذاری شده بلوک قبلی است.

ماینینگ مشروعیت تراکنش‌ها را در یک بلوک تایید می‌کند و یک بلوک جدید باز می‌کند. سپس گره‌ها تراکنش‌ها را در یک سری تاییدیه بررسی می‌کنند. این فرآیند زنجیره‌ای از بلوک های اطلاعاتی را ایجاد می‌کند و بلاک‌چین را تشکیل می‌دهد.

02

هاوینگ بیت‌کوین چیست؟

اکنون که شبکه بیت‌کوین و نحوه کار آنرا فهمیدیم، می‌توانیم به هاوینگ بپردازیم. همانطور که عنوان شد، گره‌، اطلاعات را در بلوک‌ها ثبت می‌کنند و شبکه بلوک‌ها را کنار یکدیگر تایید می‌کنند تا بلاک‌چین شکل گیرد. طبق گفته های آلنداینوست، در شبکه بیت‌کوین، پس از هر 210,000 بلوک که به بلاکچین اضافه می‌گردد (تقریبا هر 4 سال یکبار) مقدار ارزش و جایزه‌ای که به ماینرها و استخراج‌گران شبکه ارائه داده می‌شود، نصف می‌شود. به همین دلیل به این فرآیند هاوینگ (Halving: نصف شدن) می‌گویند. این فرآیند تا زمانی که تمام 21,000,000 بیتکوین به عرضه درآیند ادامه خواهد داشت. زمانی که به سقف پیشنهادی 21 میلیون سکه رسید. در آن مرحله، ماینرها برای پردازش تراکنش‌ها، هزینه‌هایی دریافت می‌کنند که کاربران شبکه آن را پرداخت خواهند کرد. این کارمزدها برای اطمینان از حفظ و مشارکت ماینرها و ادامه دادن روند شبکه تا آخر است. این فرآیند تاثیر بسیاری در روند بازار های مالی، حتی ارز های غیر از بیت‌کوین، دارد. چراکه با سخت‌تر شدن ایجاد هر سکه، عرضه آن کمتر شده، تقاضا بیشتر شده و در نتیجه ارزش آن افزایش میابد.

تاریخچه هاوینگ بیت‌کوین

28 نوامبر 2012

اولین رویداد هاوینگ بیت کوین در 28 نوامبر 2012 اتفاق افتاد، زمانی که پاداش بلاک از 50 BTC به 25 BTC کاهش یافت. این هاوینگ یک لحظه مهم در تاریخ بیت کوین بود و ماهیت تورم زدایی آن را نشان داد. ماینرها بیت کوین های جدید کمتری را به عنوان پاداش دریافت کردند که باعث کاهش نرخ رشد کلی عرضه شد.

9 جولای 2016

در 9 ژوئیه 2016، دومین هاوینگ بیت کوین اتفاق افتاد که پاداش بلاک را به 12.5 BTC کاهش داد. این رویداد بیشتر بر کمیاب بودن بیت کوین و جذابیت آن به عنوان «طلای دیجیتال» تأکید کرد. همچنین با افزایش علاقه عمومی به ارزهای دیجیتال همزمان شد.

11 مه 2020

آخرین رویداد هاوینگ بیت کوین در 11 می 2020 رخ داد و پاداش بلاک را به 6.25 BTC کاهش داد. این رویداد به شدت توسط جامعه ارزهای دیجیتال و دنیای مالی گسترده‌تر مورد انتظار بود و از نزدیک مشاهده شد.

تاثیرات هاوینگ بیت کوین

رویدادهای هاوینگ بیت کوین چندین پیامد مهم دارد:

کمبود عرضه: هاوینگ نرخ ایجاد بیت کوین های جدید را کاهش می‌دهد و در طول زمان کمیاب تر می‌شوند. این کمبود اغلب با فلزات گرانبها مانند طلا مقایسه می‌شود و ارزش بیت کوین را بالا می‌برد.

مشکلات ماینر: با کاهش پاداش های بلاک، ماینرها باید بیشتر به کارمزد تراکنش ها برای کسب درآمد متکی باشند. این کار ماینرها را تشویق می‌کند تا تراکنش‌هایی با کارمزد بالاتر را در اولویت قرار دهند، که به طور بالقوه منجر به افزایش کارمزد برای کاربران می‌شود.

حدس و گمان بازار: هاوینگ باعث گمانه زنی در مورد قیمت بیت کوین می‌شود. از لحاظ تاریخی، با افزایش تقاضا، دوره‌هایی از افزایش قیمت دنبال می‌شوند.

ذهنیت هولدر: هاوینگ، ذهنیت هولد را در بین دارندگان بیت کوین تقویت می‌کند، زیرا آنها افزایش قیمت در آینده را به دلیل کاهش عرضه پیش بینی می‌کنند.

01

هاوینگ بیت کوین در آینده

بیت کوین در مجموع 32 رویداد هاوینگ برنامه ریزی شده دارد که آخرین مورد آن در سال 2140 رخ می دهد که حداکثر عرضه 21 میلیون بیت کوین به دست می‌آید. هاوینگ های آینده همچنان بر اقتصاد بیت کوین و نقش آن در سیستم مالی جهانی تأثیر خواهد گذاشت. هاوینگ بعدی بیتکوین ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ یا ۱۹ آپریل ۲۰۲۴ اتفاق خواهد افتاد و بسیاری از سرمایه گذاران و اقتصاددان‌ها برای این هاوینگ آماده می‌شوند. سرمایه‌گذاری و ورود به بازار به صورت پله‌ای از تکنیک های مهم محسوب می‌شود که اینجا به طور کامل آموزش داده شده است.

جمعبندی

رویدادهای هاوینگ بیت کوین نقطه عطف مهمی در تاریخ ارز دیجیتال است. آنها ماهیت تورم زدایی بیت کوین، کمیاب بودن و پتانسیل آن برای متحول کردن سیستم مالی سنتی را برجسته می‌کنند. از آنجایی که هر هاوینگ نرخ انتشار بیت کوین جدید را کاهش می‌دهد، اهمیت این رویدادها همچنان در حال افزایش است و توجه سرمایه‌گذاران، موسسات و عموم مردم را به خود جلب می‌کند. آینده بیت کوین و رویدادهای نصف شدن آن وعده سفری هیجان انگیز را می‌دهد و دنیای مالی را تغی