رشد مرغتو 2 برابر کن!! چاره کار شما، مکمل مرغ گوشتی

بدون شک یکی از مهم ترین اهداف پرورش دهندگان جوجه یا مرغداری ها این است که جوجه هایشان رشد کرده تا بتوانند به سود بالایی که مدت ها فکرش را در ذهن می پرورانند برسند اما سوال اینجاست که آیا صبر کردن به تنهایی می تواند این هدف را محقق کند؟ پاسخ بدون هیچگونه تعللی خیر خواهد بود. اگر بخواهیم مهم ترین و اصلی ترین فاکتور در این زمینه را برایتان روشن کنیم، صراحتا تغذیه را به عنوان اصلی ترین عامل خواهید شناخت. اگر جوجه گوشتی داشته باشید به کمک مکمل مرغ گوشتی می توانید رشد مرغ و جوجه هایتان را 2 برابر کنید. در ادامه به طور کامل درباره مکمل مرغ گوشتی توضیح خواهیم داد.

مکمل مرغ گوشتی چیست؟

هدف از پرورش مرغ های گوشتی، کشتار و تولید گوشت است؛ از این رو برای افزایش سرعت رشد این پرندگان علاوه بر غذای اصلی، استفاده از مواد مغذی دیگر مانند مکمل مرغ گوشتی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مکمل مرغ گوشتی برای تقویت سیستم ایمنی پرنده و کمک به متابولیسم بدن در جیره غذایی مرغ ها گنجانده می شود. از ترکیبات موجود در مکمل های مرغ گوشتی می توان به ویتامین A، D، B، آهن، روی، منگنز و بسیاری از مواد معدنی دیگر اشاره کرد.

خواص مکمل مرغ گوشتی

16

مکمل مرغ گوشتی یکی از محصولات پرطرفدار میان پرورش دهندگام طیور است که می تواند در تامین مواد غذایی مورد نیاز مرغ و جوجه نقش پر رنگی داشته باشد. مکمل مرغ گوشتی می تواند سیستم ایمنی بدن پرندگان را تقویت نماید و همچنین مقاومت پرندگان رادر برابر سرما و گرما افزایش دهد. از جمله مهم ترین مزایا و خواص مکمل گوشتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن مرغ و جوجه
  • افزایش عملکرد طیور
  • بالا بردن سرعت وزن گیری
  • بهبود ضریب تبدیل
  • افزایش مقاومت بدن طیور در برابر گرما و سرما
  • تامین انرژی جوجه
  • تقویت سیستم ایمنی و افزایش مقاومت در برابر انواع بیماری ها
  • کاهش میزان مصرف دارو و افزودنی ها

ویژگی های مکمل مرغ گوشتی

مصرف مکمل مرغ گوشتی علاوه بر مزایای متعددی برای جوجه و مرغ خواهد داشت، دارای ویژگی های برجسته و بهتر نیزبرای مرغداران است. زمانی که مرغداران از مکمل مرغ گوشتی برای جوجه های خود استفاده می کنند، معمولا از خرید مواد افزودنی دیگر مانند لیزین، متیونین، دی کلسیم فسفات و... معاف می شوند؛ چراکه تنها با خرید مکمل مرغ گوشتی به ارزش غذایی تمامی آن ها دست پیدا خواهند کرد.

بسیاری از مرغداران و پرورش دهندگان در حین برنامه ریزی برای جیره غذایی جوجه های گوشتی دچار مشکل می شوند؛ زیرا آن را عمل بسیار پیچیده ای می بینند. استفاده از مکمل مرغ گوشتی به دلیل اینکه غذای کاملی برای جوجه و مرغ گوشتی به حساب می آید از تمامی از مشکل ها رها می شوند. با استفاده از این محصول دیگر نیازی به مصرف ویتامین یا مولتی ویتامین نخواهد بود. همچنین می تواند سبب بازدهی بیشتر طیور گردد.

تولید مکمل مرغ گوشتی

17

روش تولید مکمل مرغ گوشتی بسیار مهم و از اهمیت بالایی برخودار است تا بتواند بدون مشکل برای طیور ایجاد شود. در ترکیبات مکمل مرغ گوشتی مواد معدنی و ویتامین های زیادی وجود دارد که به طور مجزا بسته بندی می شوند و برای مواد اولیه تشکیل دهنده مرغ مکمل گوشتی از مرغوب ترین و باکیفیت ترین ماده ها استفاده می شود.

تولید مکمل مرغ گوشتی فرایندهای مختلفی چون آسیاب کردن، الک کردن، غربال کردن، ترکیب کردن، کمپرس، طعم دهی و ... را شامل می شود که همگی در ایجاد و نهایی شدن این محصول نقش دارند؛ بنابراین تولید محصول نیاز به تجهیزات و ابزارآلاتی چون آسیاب، میکسر، بالابر، دستگاه پرس و... دارد.

مکمل مرغ گوشتی به صورت پودر در بسته بندی های بهداشتی قرار می گیرند و برای پودر کردن از دستگاه آسیاب استفاده  می شود که به دو شکل سایشی و چکشی مورد استفاده قرار می گیرند. تمامی کارخانه هایی که این محصول را تولید می کنند، دارای مجوز هستند؛ بنابراین پیشنهاد می کنیم از چنین کارخانه هایی اقدام به خرید این محصولات نمایید.

پروتئین موجود در مکمل مرغ گوشتی

میزان وجود پروتئین در مکمل های مرغ گوشتی بسته به نوع مکمل، فرایند تولید و ترکیبات موجود در آن ممکن است متفاوت باشد اما به طور کلی اگر بخواهیم یک میزان کلی از وجود پروتئین در مکمل مرغ گوشتی ارائه دهیم، میزان وجود آن بین 60 تا 80 % متغیر است.

نتیجه گیری

ما در این مقاله سعی کردیم درباره مکمل مرغ گوشتی و فواید آن صحبت کنیم. مکمل مرغ گوشتی را می توان در زمینه های مختلف برای طیور استفاده کرد که از جمله مهم ترین و برترین مزیت آن رشد و نمو می باشد. همچنین لازم است بدانید که مکمل ها به هیچ عنوان جایگزین غذای اصلی در جیره غذایی طیور نیستند و همانطور که از نامشان پیداست، تنها نقش تکمیل کننده را ایفا می کنند.