آشنایی با روش های خرید بیمه بدنه خودرو

خرید بیمه بدنه چیزی نیست که بخواهید به آن بی‌توجه باشید. حتی با وجود اینکه برخلاف بیمه شخص ثالث، اجباری برای آن وجود ندارد. چرا که این بیمه به نوعی مکمل بیمه شخص ثالث است و خسارت‌هایی را پوشش می‌دهد که بیمه شخص ثالث تعهدی به پرداخت آن‌ها ندارد؛ یعنی در مواقعی که شما مقصر و مسئول آن‌ها هستید. برای تهیه این بیمه راه‌های متنوعی در اختیار شماست که با توجه به شرایط خود و نوع دسترسی‌ای که دارید، می‌توانید از یکی از این روش‌ها بیمه بدنه خود را خریداری کنید. اما بهترین روش کدام است؟

خرید حضوری

سنتی‌ترین روش خرید همین است. یعنی شما به شرکت بیمه یا نمایندگی‌های آن مراجعه می‌کنید، نماینده بیمه شرایط خرید، پوشش‌ها و مواردی از این دست را برای شما توضیح می‌دهد و در نهایت هم باید مدارکی را که برای خرید نیاز است ارائه کنید. در مرحله آخر هم کارشناسان بیمه خودروی شما را بازبینی می‌کنند و سپس بیمه‌نامه شما صادر می‌شود. مدارک زیر را هم باید همراه خود داشته باشید:

  • اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه
  • اصل و کپی سند مالکیت خودرو
  • گواهینامه رانندگی
  • کارت خودرو
  • بیمه‌نامه قبلی (در صورت موجود بودن)

خرید تلفنی

اینکه چنین روشی هنوز هم وجود دارد، جای شگفتی است! در این روش شما ابتدا به صورت تلفنی با شرکت بیمه تماس می‌گیرید و شرایط خود و خودروی خود را توضیح می‌دهید. در طرف مقابل هم نماینده بیمه راهنمایی‌های لازم را انجام می‌دهد و در صورتی که موافق بودید، مدارک خود و خودروی خود را برای شرکت ارسال می‌کنید و با پرداخت مبلغ حق بیمه، بیمه‌نامه خودروی شما صادر می‌شود. اینکه چطور مدارک را ارسال می‌کنید و وجه را هم می‌پردازید، به سیستم شرکت بیمه مورد نظر بستگی دارد. این روش چیزی بین خرید حضوری و خرید آنلاین است.

خرید آنلاین

جدیدترین و سریع‌ترین روش خرید بیمه، خرید آنلاین آن است که روز به روز هم فراگیرتر می‌شود. دلیل آن هم کاهش زمان صرف شده برای این کار است. مشاهده قیمت و خرید بیمه بدنه خودرو با این روش به راحتی صورت می‌گیرد و نیازی به صرف زمان و مسافت برای خرید نیست و در هر زمانی از شبانه‌روز می‌توان این کار را انجام داد. وب‌سایت‌های مختلف و اپلیکیشن‌های متعددی که برای خرید بیمه توسعه پیدا کرده‌اند، بررسی و مقایسه بیمه‌نامه‌ها را بسیار راحت‌تر کرده‌اند. در این روش کافی است که شما اطلاعات خودروی خود را وارد کنید و از میان شرکت‌های مختلف بیمه‌ای مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. بارگذاری مدارک و پرداخت حق بیمه هم در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود. برای استفاده از این روش شما فقط باید تصویر مدارک خود را داشته باشید و امکان پرداخت اینترنتی هم فراهم باشد.

کدام روش و چرا؟

هرکدام از روش‌های یاد شده، مزایا و معایب خود را دارند؛ مثلا در خرید حضوری، شما می‌توانید در همان لحظه خودروی خود را کارشناسی کنید. یا در خرید تلفنی، نیازی به مراجعه حضوری ندارید. اما مسئله اینجاست که این دو روش، یک مزیت مهم را از شما سلب می‌کنند و آن هم امکان مقایسه و بررسی پوشش‌های بیمه بدنه شرکت‌های مختلف است.

در خرید آنلاین شما به راحتی می‌توانید تمامی شرکت‌های بیمه‌ای را از لحاظ نوع و تعداد پوشش‌ها به طور همزمان مقایسه کنید، به طور کامل در مورد آن‌ها بخوانید و از نظرات سایر خریداران بیمه هم در رابطه با نوع خدمات جبران خسارت و موارد دیگر مطلع شوید. به عنوان مثال می‌توانید به هرچیزی که در مورد بیمه بدنه ایران نیاز دارید، دسترسی داشته باشید و آن را در برابر سایر شرکت‌های بیمه قرار دهید.

اما مهم‌ترین مزیت خرید آنلاین بیمه، صرفه‌جویی در زمان است. چیزی که هیچ جایگزینی ندارد. به جای اینکه وقت زیادی را صرف مراجعه به نمایندگی بیمه‌های مختلف کنید و ریسک به همراه داشتن تمام مدارک مورد نیاز را به جان بخرید، با استفاده از پلتفرمی مثل بیمه‌بازار در کمترین زمان بهترین بیمه را خواهید خرید.

خرید آنلاین بیمه تقریبا تنها مزیت خرید حضوری را هم دارد! اگر خودروی شما نیاز به بررسی و بازبینی داشته باشد، کارشناسان بیمه به محلی که شما تعیین کرده‌اید، مراجعه کرده و بیمه‌نامه شما را هم در همان روز صادر می‌کنند. حتی نیازی به جابجایی خودرو هم نیست.