کدام میز پینگ پنگ برای شما بهترین است ؟

 

 

   

 

 

 خرید میز پینگ پنگ با وجود تعداد زیاد میز ها در تنیس روی میز چگونه مطمئن شویم که بهترین میز را انتخاب کرده ایم ؟

در انتخاب میز نباید فقط تاکید به بهترین میزی باشد که در دسترس شماست بلکه باید آن میز بهترین برای شما باشد.

بسیار راحت است که فکر کنید همه ی میزها مثل هم هستند اما در واقع آنها شبیه هم نیستند و شما نمی خواهید مرتکب اشتباهی گران قیمت شوید.

میزهای در دسترس دارای قیمت های متنوع هستند از ارزان تا گران اما تنها قیمت ملاک و معیار مناسبی برای بهترین انتخاب شما نیست.

شما باید نسبت به چیزی که در جستجوی آن هستید آگاهی داشته باشید و سوالاتی را باید بپرسید ؟ تا میزهایی که مناسب شما نیستند از انتخابتان حذف کرده و میز ایده آل خود را انتخاب کنید.

 

در 6 قسمت ما چگونگی انتخاب بهترین میز برای شما را جستجو می کنیم.  با توجه به میزهای متنوع همراه با قیمت های بالا اهمیت تصمیم شما بسیار قابل توجه است.

در قسمت اول دیدیم که باید برای انتخاب میز مناسب آگاهی کاملی از میزها و انواع آن داشته باشیم. شما اندازه  مورد نظر را ذکر می کنید و مقدار فضایی که برای بازی ، مورد نظر خواهد بود. بعد از آن اهمیت استفاده از میز در فضای باز و فضای بسته مورد توجه قرار می گیرد.

میزهای تنیس روی میز با تنوع گوناگون مورد دسترس هستند، بطور کلی  تنیس روی میز در فضای داخلی و بسته بازی می شود اما میتواند در فضای باز و محیط خارجی نیز مورد بازی قرار گیرد.

                                         

میزهای فضای داخلی (indoor  ):

میزهای فضای داخلی باید در دمای داخل اتاق نگهداری شوند و نباید در معرض دمای بیش از اندازه  و متغیر باشند زیرا این امر باعث تاب برداشتن سطح و جدا شدن قسمت ها از یکدیگر می شود.

 

 

میزهای فضای خارجی (out door  ):

اگر شما واقعا نیاز به میزی دارید که باید در فضای بیرون نگهداری شود شما باید مطمئن از طراحی مخصوص آن میز برای فضای بیرون باشید.

میزهای فضای بیرون دارای طراحی متفاوتی هستند و بهترین مدلهای آن استیل، گالوانیزه و قابل حمل هستند و تور و سطح آن ضد آب می باشد. 

 

 قسمت سوم که در انتخاب میز مناسب حائز اهمیت است مورد استفاده شما از میز می باشد.

قبل از تصمیم برای خرید یک میز شما باید تصمیم واقعی بگیرید که یک میز با ابعاد عادی می خواهید یا ابعاد کوچکتر ؟

انواع میزها برای انتخاب :

  1. میزهایی بدون پایه ( فقط سطح بازی) قابل جابجایی و قرار دادن روی هر سطحی مثل  میز بیلیارد
  2. میزهای کوچک
  3. میزهای جدید فانتزی
  4. میزهایی با قابلیت استفاده در استخرهای شنا
  5. میزهای سایز کامل
  1. میزهای بدون پایه :

اگر شما میزی خانگی می خواهید اما فضای کافی برای یک میز معمولی ندارید می توانید از این میز استفاده کنید.

این میز فقط دارای سطح بازی هست که باید بالای سطوح مناسب قرار گیرد. این میز قابل استفاده فوری و به راحتی قابل جابجایی می باشد.  این نوع از میزها دارای قیمت مناسب تر از میزهای معمولی می باشد اما این میز انتظار شما را از نظر کیفیت سطح بازی برآورده نمی کند.

 

2- میزهای مینی و کوچک

اگر شما دارای فرزندان کوچکی هستید که می خواهند  در خانه و بصورت تفریحی بازی را شروع کنند ، میزهای متنوعی با سایز کوچک مورد دسترس می باشد.

این میزها کمک بسیار بزرگی به کودکان برای نگه داشتن توپ روی میز و رالی با حریف میکند.

همچنین بدلیل کوچک بودن و فشرده بودن قابل حمل می باشد. یکی از معایب این میز ارتفاع آن از سطح زمین است .

همنچنین میزهای متنوعی با ابعادی  از نصف میز معمولی تا سه چهارم میز معمولی با توجه به محدودیت فضایی شما در دسترس می باشد.

 

 

میزهایی با سایز معمولی با امکان  قابلیت تنظیم ارتفاع :

میزهایی با پایه هایی تلسکوبی برای تنظیم ارتفاع بازی برای کودکان که ارتفاع 61 و 69 و 77 سانتی متر را  فراهم می کند.

      3.میزهای فانتزی

ابعاد این میز 12 اینچ ( 30 سانتی متر ) طول و دارای 8 اینچ ( 20 سانتی متر ) عرض و دارای 2 اینچ ( 5 سانتی متر ) ارتفاع می باشد.

      4.میزهای استخر شنا

این میز با ابعاد 137 در 68 سانتی متر و شناور روی آب می باشد. این میز دارای سطح بازی سخت اما دارای سطح کناری نرم برای جلوگیری از آسیب می باشد. اندازه راکت بزرگتر از حد معمول و شناور می باشد .

                                                                                    

       5.میزهایی با ابعاد کامل

اگر شما مصمم برای بازی در این رشته هستید انتخاب میز با ابعاد کامل بهترین انتخاب شماست. که دارای 274 سانتی متر طول 5/152 عرض و 76 سانتی متر ارتفاع می باشد که مورد استفاده خانگی یا باشگاهی می باشد.

نکته مهم دیگری که بسیار حائز اهمیت است قابلیت حمل و نقل میز تنیس روی میز است.

کدام میز متحرک بهترین است ؟

صرف نظر از خرید میز برای فضای داخلی یا فضای بیرونی ، یکی از مهمترین آیتم ها قبل از خرید میز ،طریقه حمل آن است.

تعداد متنوعی از میز ها با این شرایط در دسترس می باشد و باید بر اساس نوع استفاده خودتان یکی از آنها را انتخاب کنید.

    چهار چرخ :

بعضی از میزها به چرخ دار معروف هستند بدلیل اینکه میز بوسیله چرخ ها قابل حمل است و میز و چرخ ها بصورت واحد و جدانشدنی هستند. ( میزهای چهار چرخ )

این میزها فضای بسیار زیادی را موقع جمع شدن اشغال می کنند و ارتفاع آن در موقع جمع کردن به 183 سانتی متر می رسد. این ارتفاع زیاد یکی از مشکلاتی است که در این نوع میز وجود دارد. ضمنا این میزها قابلیت تا شدن را دارند که امکان تمرین بدون حریف را بوسیله ضربه زدن توپ به میز فراهم می کند. 

 

      هشت چرخ

میزهای دیگری با قابلیت جدا شدن دو تکه می باشند. پایه ها در این نوع میز در طرفین میز و چرخ ها در مرکز و در پایین میز گنجانده شده است. نگهداری  این میزها بسیار آسان و فضای کمتری از میزهای چهار چرخ اشغال می کند. اما برای حمل آن به دو نفر مورد نیاز است.

 

میزهای بازیکنان ویلچیری

اگر میزی که شما انتخاب می کنید قرار است برای بازیکنان ویلچیری مورد استفاده قرار بگیرد ، محل قرار گیری پایه ها در میز بسیار مهم است. ( پایه ها باید داخل تر باشد که پای بازیکن ویلچیری زیر آن قرار بگیرد. )

یک بازیکن ویلچیری نیاز به فضایی برای بازی در زیر میز ( پایه ها ) دارد که حداقل 40 سانتی متر داخل تر از انتهای میز باشد. فدراسیون جهانی تنیس روی میز (ittf) توصیه و تاکید فراوانی در این موضوع دارد.

             

   میزهایی با طراحی جدید

این میزها در رویدادهایی با سطح بالا  و تورنومنت ها مورد استفاده قرار می گیرد. این طراحی برای پنهان کردن پایه های میز است. با وجو این این میزها در پایان مسابقات اغلب فروخته می شود بنابراین شما می توانید یکی از این میزها را از برگزار کنندگان مسابقات خریداری کنید.

 

نمونه ای از میزهایی با طراحی جدید.

           میز دبل هپینس (dhs) مدل رنگین کمان

           میز اندرو

           میز کورنلیو

           میز تیبهار  

 

 

قسمت پنجم انتخاب یک میز مناسب سطح بازی و ضخامت آن است:

چه رنگی از سطح میز برای بازی بهترین است ؟

رنگ سطح بازی بخاطر اینکه باید  کنتراست خوبی بین کف پوش ، دیوار ها و رنگ های پشت زمینه ، در منطقه بازی  فراهم شود ، بسیار حائز اهمیت است.  در قدیم  سطح میز در بازی تنیس روی میز سبز و یا خاکستری بود اما به جهت کیفیت بهتر تصاویر تلویزیونی ، از سال 1990 دوره آزمایشی میزهایی با رنگ های مختلف شروع شد.

رنگ آبی مات از بین رنگ های پیشنهادی با توجه به رنگ قرمز کف پوش انتخاب گردید. این تغییر به معنای رنگ های مجاز فدراسیون جهانی فقط برای آبی و سبز بود

 گزارش شد که حدود 8 درصد ازجمعیت مرد شمال اروپا  مشکلات فراوانی در تشخیص رنگ قرمز و مشکی دارند بنابراین هم اکنون سطح بازی مورد تایید فدراسیون جهانی باید تیره مات باشد. اولین استفاده از این نوع میزها در میز dhs در مسابقات جهانی در آلمان بود.

 

ضخامت مورد نیاز سطح میز

سطح بازی تاثیر بسیار زیادی در بازی دارد. سطح بازی معمولا از چوب، پلاستیک، فلز، بتن ، فایبر گلاس و با ضخامتی بین 12 تا 30 میلی متر می باشد. اما بهترین میزها چوبی و با ضخامت 25 تا 30 میلی متر می باشد. در تورنومنت ها فقط به  میزهایی از جنس چوب و یا مشتقات چوب اجازه استفاده داده می شود.

در بخش ششم شرکت های سازنده مورد توجه قرار می گیرد.

شرکت های سازنده بسیار زیادی وجود دارند که بهترین تجهیزات را تولید می کنند اما تصمیم انتخاب میز اغلب با خود شخص است. فدراسیون جهانی میزهایی را که مورد تایید می باشد پیشنهاد می دهد. در میزهای مورد تایید فدراسیون جهانی لوگوی فدراسیون جهانی (ittf) در هر طرف میز ، نشان دهنده ی تایید این میز توسط  فدراسیون جهانی می باشد. لوگوی فدراسیون جهانی حداقل 25 و حداکثر 50 سانتی متر مربع می باشد و ممکن است در فریم های میز و یا در چرخ ها باشد.

کلمه w  برای بازیکنان ویلچیری در روی میز درج می گردد.

در هنگام خرید راکت پینگ پنگ حتما باید به این موضوع توجه داشته باشید که میخواهید روی چه نوع میزی بازی کنید . بهتر است برای بازی روی میزهای اوت دور و یا میزهای فانتزی از چوب هایی با رویه راکت پینگ پنگ مجزا استفاده نکنید تا از فرسایش رویه ها جلوگیری کنید .

 

ترجمه : علی اصغر امیرحسینی