رضایت مسافران نوروزی از سفر به بندر دیر

هادی دوراهکی: شهرستان دیر دارای دو هزار و ۱۵۸ کیلومتر مربع وسعت و ۵۵ هزار نفر جمعیت است و در جنوب شرق استان بوشهر قرار گرفته است؛ مرکز این شهرستان تا بوشهر ۲۰۸ کیلومتر فاصله دارد. این شهرستان دارای آثار تاریخی مربوط به دوره‌های مختلف و جاذبه‌های طبیعی و زیارتی متعدد است.

ساحل بندر دَیّر یکی از زیباترین مکان‌های ساحل و دریا و بزرگ‌ترین بندر صیادی کشور را در خود جای داده است و علاوه بر آن سه اسکله اصلی معروف آن، صادر کننده و تامین کننده ماهی و میگو به داخل و خارج کشور است.

شهرستان دیر در سال‌های گذشته برای اسکان مسافران و ارائه خدمات به آنها عملکرد مطلوبی داشته و نشان داده است که دیر می‌تواند امکانات رفاهی و شرایطی فراهم کند تا گردشگران، این شهر را به عنوان یک مرکز دیدنی و زیبا انتخاب کنند.

در چنین شرایطی با همه تلاش‌هایی که مدیریت شهری بندر دیر برای بسامان کردن آن برای پذیرایی از نوروز و گردشگران به خرج داده، باز هم شاهد مشکلاتی نظیر کمبود سرویس‌های بهداشتی، نبود مسافرخانه و هتل، نبود کمپ‌های غذاهای بومی محلی، به‌عنوان جدی‌ترین گلایه مسافران سر باز می‌کند، موضوعی که البته در اغلب شهرهای کشور در زمان پیک سفر به وجود می‌آید.

با این حال، در صورت توجه ویژه به این بندر در قالب اعتبارات ملی و استانی، می‌توان رضایت‌مندی بیشتری در میان مسافران ایجاد کرد تا همان‌ها بهترین مبلغان برای سفر به بندر دیر، باشند.

به همین منظور از برخی مسافران نوروزی که در دیر به‌ویژه در پارک ساحلی بسیج و ساحل این شهر حضور یافته بودند، خواستیم تا دیدگاهشان را درباره این شهر در جمله ای کوتاه ثبت کنند که گزیده‌ای از این نظرخواهی در این گزارش آمده است.

دیر مردمانی خونگرم دارد

غلامعباس شاداب فر، از شیراز که به همراه خانواده دومین روز سفر نوروزی خود را در بندر ساحلی دیر می گذراند،  گفت: هوای نوروزی اینجا بسیار عالی است، ساحلی بسیار زیبا و مردمانی خونگرم و مهمان نواز دارد وبه نظر می‌رسد که وضعیت ظاهری این بندر نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است.

وی با انتقاد از اینکه اذان ظهر در پارک بسیج پخش نمی شود، افزود: تعداد غرفه هایی که در پارک بسیج برای مسافران نوروزی تدارک دیده شده، پاسخگوی انبوه مسافران نوروزی نیست و کمبودهایی نیز احساس می‌شود که باید رفع شوند.

امکانات بندر دیر کافی نیست

علی عریانی از شیراز نیز که اولین بار به بزرگترین بندر صیادی کشور سفر کرده است، می گوید: شهرستان دیر مردمانی مهمان نواز دارد اما امکانات این بندر بر خلاف تصور ما، بسیار اندک است.

وی اضافه کرد: این شهر فاقد مهمان‌سرا و هتل است که یکی از نیازهای اصلی برای جذب گردشگر به حساب می آید؛ جای یک غذا فروشی سنتی در پارک بسیج با این همه مسافر خالی است.

عریانی با اشاره به اینکه تعداد نمازخانه‌های موجود و سرویس‌های بهداشتی جوابگوی این همه مسافر نیست، گفت: این شهر از امنیت بالایی برخوردار است، اما با همه کمبودهایی که احساس می شود نسبت به شهرهای ساحلی استان زیباتر به نظر می‌رسد.

امنیت دیر مطلوب است/ انتقاد از نبود هتل

یکی دیگر از مسافران نوروزی که خود را محمد حسین از تهران معرفی می کند،  گفت: دیر با توجه به سواحل زیبایش، پتانسیل‌های موجود و درآمدهای مردمانش، آنچنان امکاناتی را ندارد که بتوان در آن برای استفاده از امکاناتش پول خرج کرد.

وی ادامه داد: برای یک سفر معمولی که بتوان از رفتن به هتل، استفاده از جت اسکی و .... چشم‌پوشی کرد، یک شهر امن و به نسبت شهرهای همجوار حتی مرکز استان، جای خوبی است.

این مسافر نوروزی خاطرنشان کرد: دوست داشتم این بندر در حد جزیره کیش و قشم باشد.

ساحل دیر از زیباترین سواحل دنیاست

خانواده آهوپای از خنج نیز  می‌گویند: ساحل دیر یکی از زیباترین سواحل دنیاست؛ در چند روز اقامت در این شهرستان، مردمانی به خونگرمی اینجا ندیده ایم. امنیت که یکی از نیازها و خواسته اصلی هر فرد و مسافران نوروزی است در اینجا بسیار زیاد احساس می شود.

 کمبود امکانات و زیرساخت‌ها و مبلمان شهری نسبت به تعداد مسافران نوروزی یکی از دغدغه‌های این خانواده است.

کمبود سرویس بهداشتی در ساحل دیر

شهریار از استان فارس که در کنار خانواده خود در حال قدم زدن بود، دیر را اینگونه توصیف می کند: شهر ساحلی بسیار پاکیزه که جای تقدیر دارد اما در کنار این تمیزی، کمبود امکانات رفاهی، کمبود سرویس های بهداشتی کافی نیست.

وی گفت: قیمت برخی اجناس در مغازه‌ها به دلیل عدم نظارت صحیح زیاد بالا و پایین می شود.

شهریار ادامه داد: در ساحل هیچ گونه سرویس بهداشتی وجود ندارد که مسافران ناگزیر به خانه های همجوار پناه می برند.

وی اظهار کرد: مزاحمت موتورسواران در ساحل نیز از دغدغه‌های مسافران نوروزی است که باید مدیریت شود.

تقدیر از نظافت مستمر بندر دیر

حسین مرادی که خود را عضو شورای شهرستان و از کارمندان بخشداری فیروز آباد معرفی می‌کند،  گفت: با توجه به ازدحام جمعیت مسافری در این بندر، خوشبختانه شاهد مهمان‌نوازی بسیار عالی و شایسته از سوی مسئولان و مردمان خونگرم این منطقه هستیم.

وی ادامه داد: پاکبانان را بارها دیده‌ایم که به صورت پیاپی در حال جمع‌آوری زباله‌ها هستند.

مرادی افزود: کمبودها در اکثر شهرهای ایران وجود دارد اما در اینجا به نسبت توقع مسافران و موقعیت بندری بودنش شاید بیشتر احساس شود که الحمدالله در این سال‌های اخیر کارهای بسیار خوبی صورت گرفته است.

وی گف: غذاهایی که در رستوران‌ها پخت می‌شود بسیار عالیست اما بر روی قیمت اجناس در مغازه‌ها باید نظارت بیشتری صورت گیرد.

عبدالله شرنگ از پرسنل نیروی انتظامی که به همراه خانواده خود از استان فارس به شهر ساحلی دیر سفر کرده است همه چیز را خوب و عالی توصیف می کند و به همکاران خود نیز در برقراری نظم و امنیت هم وطنان عزیز،در شهرستان دیر خسته نباشید می گوید.

دیر از زیباترین سواحل را دارد/ امکانات بیشتر شود

پورجوان مسافر نوروزی شمالی و از شهر لاهیجان که ما را برای بازدید از مناطق خوش آب و هوای لاهیجان دعوت کرد،  گفت: نوروز بهترین زمان برای مسافرت به این بندر ساحلی و تجاری است و بر خلاف تصوری که از این بندر داشتیم امکانات آن به نسبت شهرهای همجوار مناسب تر است.

وی ادامه داد: ساحل این بندر یکی از سواحل زیبای کشور به شمار می‌رود که مسئولان می‌توانند با فراهم کردن برخی امکانات در کنار ساحل نظیر سرویس های بهداشتی، امکانات رفاهی، و کنترل موتورسواران و خودروهای محلی در حاشیه ساحل زمینه جذب گردشگران بیشتری را فراهم سازند.

پورجوان اضافه کرد: مردم نیز با پرداخت مبلغ ناچیزی به صورت ماهیانه صرفا به منظور زیباسازی فضای شهر به شهرداری نیز کمک کنندتا این شهر از نظر زیباسازی مبلمان شهری روز به روز بهتر دیده شود.

وی افزود: مسئولان باید با جذب سرمایه‌گذران خصوصی زمینه ساخت هتل و مسافرخانه که لازمه زیرساخت های گردشگری هر منطقه است را فراهم کنند.

کمبود سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی

خانواده شفیعی از شیراز نیز که در ساخت مجسمه‌های شنی در ساحل دیر شرکت کرده بودگفت: با توجه به ساحل زیبای بندر دیر، در این ساحل کمبود سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، کمبود سطل های زباله زیاد احساس می شود.

وی گفت: با توجه به اینکه چندین بار به دیر سفر کرده‌ایم اما تغییرات آنچنانی در مبلمان شهری نسبت به سال‌های قبل احساس نمی‌شود؛ از نظر امنیت در این شهر مسافران احساس آرامش می کنند.

وی ادامه داد: باید رفت و آمدهای موتورسوران و خودروهای شخصی در کنار ساحل کنترل شود تا شاهد اتفاق ناخوشایندی در این ایام نباشیم.

شفیعی افزود: علی‌رغم برخی کمبودها اما دیر یک شهر دوست داشتنی با مردمانی خون گرم و پاسخگو است که انسان را وادار می‌کند هر ساله در این ایام به این بندر تاریخی و با فرهنگ مسافرت کنند.

دیر پیشرفت‌های خوبی داشته است

سهولی از کرمانشاه نیز  اظهار داشت: ۲۰ سال قبل به عنوان ریاست اداره پست دیر در این شهر زندگی می‌کردم، جای خوشحالی است نسبت به سال‌های قبل این شهر پیشرفت بسیار خوبی داشته است اما کافی نیست و امکانات موجود در خور شان مردمان خونگرم این خطه نیست.

وی گفت: کمبود تاکسی شهری در این ایام در شهر به‌ویژه در کنار ساحل و پارک‌ها بسیار احساس می‌شود، یکی از خیابان‌های اصلی این شهر که شاید از آن به عنوان نماد این شهر می‌توان نام برد، خیابان ساحلی است که وضعیت آسفالت آن خوشایند نیست.

سهولی افزود: امنیت این شهر بسیار عالی است، ساحل دیر به تنهایی زیباست اما باید این را هم گفت که هیچ تلاشی که باعث شود ساحل زیباتر شود صورت نگرفته است.

انتقاد از نبود نجات غریق در ساحل

ردانی‌پور از شهر تاریخی و گردشگری اصفهان که به‌همراه دوستان شیرازی خود به دیر آمده است، از کمبود امکانات رفاهی و گردشگری، کمبود سرویس های اطلاعات گردشگری، عدم حضور نجات غریق در ساحل و . . . انتقادهایی داشت.

وی گفت: من برای اولین بار به این شهر ساحلی، تاریخی و تجاری با مردمانی نجیب و دوست داشتنی سفر کرده‌ام و انشاالله مقصد سفرم در سال‌های آینده نیز دیر خواهد بود.

ردانی‌پور دو پیشنهاد هم به مدیریت شهری بندر دیر داشت و بیان کرد: راه‌اندازی کمپ‌های غذاهای بومی محلی و صنایع دستی در کنارساحل زیر نظر شهرداری و راه‌اندازی سامانه صدای گردشگر در ایام نوروز ضروری به نظر می‌رسد.

۱۴۸ هزار مسافر نوروزی وارد دیر شدند

فرماندار شهرستان دیر نیز  گفت: با ثبت آمار مسافران نوروزی به این شهرستان و اسکان آنها در محل های اقامتی، تا ساعات پایانی روز دهم فرودین ۱۴۸ هزار و ۴۹۵ مسافر نوروزی وارد این شهرستان شده‌اند.

حمزه اعتماد با بیان اینکه برای توسعه شهرستان دیر در همه زمینه‌ها، معرفی جاذبه‌های گردشگری شهرستان و فراهم کردن بسترهای لازم برای حضور گردشگران و رضایت مسافران نوروزی ضروری است، افزود: کمیته اسکان و ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی تلاش خوبی برای رفاه حال مسافران نوروزی در راستای بهبود عبور و مرور، آماده‌سازی بوستان‌های شهر، زیبا سازی شهر، تهیه بروشور راهنمای مراکز گردشگری و دیدنی‌های شهرستان، مکان مناسب اسکان، داشته است.

فرماندار شهرستان دیر گفت: شاهد استقبال گسترده مسافران نوروزی از سواحل زیبای خلیج‌فارس، گنبد نمکی جاشک، اماکن تاریخی، بزرگ‌ترین اسکله صیادی کشور، حرم امامزادگان، اماکن مذهبی، گلخانه‌ها و مزارع کشاورزی شهرستان دیر هستیم.

وی اظهار داشت: با همکاری مدیران دستگاه‌ها و اعضای ستاد خدمات سفر تاکنون هیچ مورد از نارضایتی و شکایت مردمی گزارش نشده است و این شهرستان از امنیت بسیار بالایی برخوردار است که رضایت مندی مسافران گواه این موضوع است.