آمار تکان‎دهنده از سلامت بوشهری‎ها

دکتر علیرضا رئیسی در همایش سفیران سلامت دانش آموزی افزود: همچنین ۶۲ درصد مردم استان بوشهر چاق و در معرض ابتلا به بیماری دیابت قرار دارند.

وی تصریح کرد: افرادی که به تازگی به بیماری دیابت نوع دو (مزمن) مبتلا شده اند، اگر تنها پنج درصد وزن شان را کم کنند، بدون دارو می توانند دیابت خود را کنترل کنند.

http://img8.irna.ir/1395/13950131/82041828/82041828-70663268.jpg

۴۲ درصد مرگ و میر استان ناشی از بیماری قلبی و عروقی

رئیسی همچنین از رشد مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی در سطح استان ابراز نگرانی کرد و گفت: ۴۲ درصد دلایل فوت در بوشهر بر اثر شیوع این بیماری است.

وی با اشاره به اینکه از هر دو نفر یک نفر بالای ۵۰ سال مبتلا به فشار خون هستند، آماری قابل توجه ارائه کرد و گفت: همچنین از هر دو نفر مبتلا به فشار خون یک نفر از بیماری خود اطلاع ندارد و از هر دو نفر یک نفر از افرادی که از بیماری خود اطلاع دارد دارو را به درستی مصرف نمی کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: تغذیه ناسالم، استفاده بیش از حد از فست فودها، کم تحرکی، چاقی و دخانیات از عوامل خطرزا در بسیاری از بیماریها هستند.

رتبه اول خانم های بوشهری در مصرف قلیان

به گفته رئیسی، ۲۰ درصد هم استانی ها با سن بالای ۳۰ سال دخانیات مصرف می کنند و در این خصوص خانم های بوشهری رتبه نخست مصرف دخانیات از نوع قلیان را در کشور به خود اختصاص داده اند.

این مقام مسئول، نمک، شکر و روغن را به عنوان سه سم مهم در دنیا مورد اشاره قرار داد که برای سالم ماندن باید میزان مصرف شان را کاهش داد.

http://img8.irna.ir/1395/13950131/82041828/82041828-70663270.jpg

ضرورت مشارکت مردم در ترویج فرهنگ پیشگیری

وی تاکید کرد: برای مقابله با بیماریها، مشارکت مردم به خصوص جوانان در ترویج فرهنگ پیشگیری و مبارزه با این نوع بیماریها و ترویج نحوه درست زندگی در جامعه ضروری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: از نظر اقتصادی از هر ۱٫۵دلاری که در حوزه پیشگیری و بهداشت صرف می شود ۶۰دلار در درمان صرفه جویی می شود و با خود مراقبتی ۵۰ درصد تختهای بیمارستانی خالی می شود.

رئیسی با بیان اینکه افزایش سواد سلامت در سطح استان از برنامه های دانشگاه علوم پزشکی بوشهر است تصریح کرد: برهمین اساس در هر خانواده بوشهری هر فردی که بیش از هشت کلاس سواد داشته باشد به عنوان سفیر سلامت خانوار معرفی می شود.

وی یادآور شد: تاکنون شش هزار نفر در طرح سفیران سلامت خانوار استان بوشهر شرکت کرده اند و تا پایان سال این جمعیت به ۲۰ هزار نفر افزایش می یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در استان بوشهر تفاهم نامه های متعددی با آموزش و پرورش از جمله در زمینه بهداشت دهان و دندان به امضا رسیده که با همکاری مربیان بهداشت امسال مرحله دوم وارنیش فلوراید در مدارس استان برگزار و ۸۰ درصد مدارس زیر پوشش این طرح قرار گرفتند.

اجرای طرح سفیران سلامت برای ۴ هزار دانش آموز

وی با بیان اینکه همچنین افراد بالای ۵۰ سال به بالای استان بوشهر در حدود ۲۰ دندان خراب دارند یادآور شد: در راستای اجرای طرح بهداشت دهان و دندان در استان ۶۲ مرکز دندانپزشکی تجهیز، ۱۲ مرکز جامع پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان در حال راه اندازی و ۱۰ خودرو سیار نیز برای ارائه خدمات بهداشتی در زمینه دهان و دندان در کنار مدرسه های دور دست استان مستقر می شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر نیز در این مراسم گفت: توانمندسازی دانش آموزان در بخش سلامت و بهداشت و انتقال این مفاهیم از سوی آنان به جامعه در کاهش عوامل بیماری زا موثر است.

http://img8.irna.ir/1395/13950131/82041828/82041828-70663269.jpg

به گفته وی، آموزش سبک زندگی سالم، آموزش روانی، اصول بهداشت فردی و جمعی، پیشگیری از بیماریها، توجه به تحرک بدنی و ورزش از سیاستهای آموزش و پرورش است.

کرمی یادآور شد: طرح سفیران سلامت برای قریب ۴ هزار دانش آموز در استان بوشهر اجرا می شود.