وجود 100 انشعاب غیر قانونی آب در یک روستا

محمدقائدی مدیر آب وفاضلاب روستایی شهرستان دشتی در جلسه کمیته بحران این شهرستان در محل فرمانداری دشتی در سخنانی اظهار داشت: شهرستان دشتی  با دارا بودن 91 روستا با جمعیت بالغ بر24966 نفر ، که تعداد51 روستا بالای 20 خانوار و تعداد 40 روستا با جمعیتی بالغ بر1146 نفر زیر 20 خانوار وجود دارد، که از این  تعداد 79 روستا باتعداد24799 نفر معادل99 درصد دارای شبکه آب آشامیدنی سالم و بهداشتی هستند و تعداد12 روستا با جمعیت237 نفر معادل 1 درصد فاقد آب آشامیدنی سالم و بهداشتی  هستند که توسط 4 دستگاه تانکر ثایت و سیار تامین آب می شوند.

وی گفت: منابع تامین آب شهرستان 14 حلقه چاه ،5 دهانه چشمه، 13انشعاب از خطوط اصلی آب رسانی است و طول خطوط آب رسانی روستاهای شهرستان 659 کیلومترمی باشد که 383 کیلومتر آن شبکه توزیع و 276 کیلومتر آن خط انتقال است.

قائدی افزود: با توجه به فرسودگی شبکه ها و خطوط انتقال آب شاخص بهره مندی از آب آشامیدنی شرب روستاها 47 درصد می باشد.

وی خاطر نشان ساخت: از نیمه دوم سال گذشته برای بحث تابستان 95 اقداماتی انجام شد که بحث حفر دو حلقه چاه درسد سنا، اجرای 3 کیلومتر خط انتقال و تاسیس مخزن 2000متر مکعبی سنا از جمله این اقدامات می باشد.

قائدی اضافه کرد: ما در این تابستان در بخش شُنبه دغدغه آب نداریم و بحث تقویت فشار در بخش به صورت کامل انجام گرفته است، تجهیز و لایروبی و کف شکنی چاه های روستای چاهگاه انجام گرفته است که این کار با وجودی هیچگونه تخصیصی برای کف شکنی چاه ها در اختیار ما نبود با همراهی پیمانکاران انجام گرفت.

مدیر آب وفاضلاب روستایی شهرستان دشتی  اذعان نمود: متاسفانه در برخی از روستاهای شهرستان هم اکنون الگوی مصرف اصلا رعایت نمی شود و در یکی از روستاها طبق گزارش همکاران تعداد30 خانوار بالای الگوی مصرف هستند که طی تحقیقات معلوم گردید که این خانوار ها از آب آشامیدنی برای آبیاری درختان استفاده می کنند و این مصرف بالا ما در معرض تنش بزرگ آبی قرار می دهد.

قائدی تصریح کرد: بحرانی ترین مناطق شهرستان روستای بن بید بخش شُنبه می باشد که طی بازدید انجام گرفته بالای 100 انشعاب غیر قانونی در این روستا در حال استفاده می باشد که با هماهنگی دادستانی محترم در اسرع وقت برای قطه این انشعابات غیر قانونی اقدام خواهد شد تا خانوار هایی که از انشعابات قانونی استفاده می کنند به حق خود برسند .