ثبت 355 کتابخانه در استان بوشهر

از خرابه‌های شهرهای باستانی سومریان چنین برمی‌آید که سومریان حدود ۲۷۰۰ سال قبل از زمان میلادمسیح کتابخانه‌های شخصی، مذهبی و دولتی بر پا کرده ‌بودند که مشهور به کتابخانه «تلو» با مجموعه‌ای متجاوز از ۳۰۰۰۰ لوحهٔ گلین داشته‌است و تمدن سومریان از ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد پا گرفت و در عهد طلایی «اور» شکوفا شد.

در ایران از زمان هخامنشیان کتاب‌های علمی و مذهبی از دوران زرتشت در کتابخانه‌های «گنج هاپیگان» در تخت سلیمان و «دزی ناپشت» در تخت جمشید بایگانی شده ‌بودند.

گمان می‌رود که این کتاب‌ها در موضوعات فلسفه، نجوم، کیمیاگری و علوم پزشکی با موضوعاتی که مغان ایران در آن‌ها استاد بودند که پس از فتح ایران توسط اسکندر مقدونی، کلیهٔ این کتاب‌ها در آتش سوختن.

همچنین می‌توان به کتابخانه دانشگاه جندی شاپور که یکی از کتابخانه‌های بزرگ ایرانیان در عهد باستان (ساسانیان) و کتابخانه شوش در زمان هخامنشیان که پس از حمله اعراب به ایران ازبین رفت اشاره کرد.

قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی استان در بقعه شیخ حسن آل عصفور بوشهری (از علمای قرن 13 ق.) قرار داشت؛ مجموعه نفیس این کتابخانه معتبر که بیشتر آن را کتب خطی و تألیفات علمای آل عصفور تشکیل می‌داد براثر بی‌توجهی و رطوبت هوا نابود و بخش باقی‌مانده آن به مناطق دیگر انتقال یافت.

کتابخانه اسلامیه بوشهر در سال 1324 ق. تأسیس شد شامل مجموعه‌ای از کتاب‌ها و نشریات دینی قابل توجهی بوده است.

بر اساس سایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، هم اکنون تعداد کل کتابخانه های استان بوشهر 355 مرکز که این تعداد شامل انواع کتابخانه از جمله: اختصاصی؛ ویژه گروه یا افراد خاص، مدرسه ای، پژوهشی و تخصصی، دانشگاهی، عمومی، کتابخانه رقمی، کودکان، مساجد و اماکن مذهبی می شود.

جدول زیر به تفکیک نوع و تعداد کتابخانه را در استان بوشهر نمایش می دهد:

 

 

نوع کتابخانه

تعداد

اختصاصی؛ ویژه گروه یا افراد خاص

11

پژوهشی و تخصصی

13

دانشگاهی

18

کتابخانه رقمی*

0

عمومی

51

کودکان

18

مدرسه ای

172

مساجد و اماکن مذهبی

72

 

* کتابخانه رقمی، مجموعه نظام یافته اطلاعات با خدمات مربوطه که اطلاعات بصورت رقمی ذخیره شده و از طریق شبکه های اطلاعاتی قابل دسترسی است.

اما از میان شهرهای استان بوشهر، شهر بوشهر بیشترین تعداد کتابخانه را به خود اختصاص داده است، به جدول زیر دقت کنید:

 

ردیف

شهر

تعداد کتابخانه

1

آبپخش

9

2

آبدان

6

3

امام حسن

4

4

انارستان

2

5

اهرم

22

6

برازجان

22

7

بردخون

3

8

بردستان

2
 

عطیه دریابیگی