چشم انتظاری مردم شُنبه کی به پایان می رسد

از زمان‌های بسیار دور،  نیاز بشر برای برقراری ارتباط عامل ایجاد راه‌ها است و راه‌ها به دلیل اهمیت زیاد اجتماعی که دارند به عنوان زیر ساخت اصلی هر جامعه‌ای مطرح می‌شوند.

امروزه رسیدن به شاخص های توسعه پایدار مستلزم توسعه مطلوب زیرساخت های کشور از جمله شبکه حمل و نقل و راهسازی می باشد.

استان بوشهر در سالهای اخیر با توجه به توسعه منطقه پارس جنوبی و ترانزیت و رفت آمد در این مسیر رشد خوبی در زمینه راه و راه سازی داشته است و از این لحاظ در رتبه خوبی قرار دارد و به تبع آن شهرستان دشتی با توجه به در مسیر بودن بین مرکز استان و قطب انرژی کشور دارای ساختار مناسبی از لحاظ جاده ای می باشد.

اما در این میان شهر هایی  مانند شُنبه که از مسیر اصلی -بین مرکز استان و قطب انرژی کشورعسلویه- دور می باشند در این سالها از لحاظ ساختار راه سازی در وضعیت مطلوبی به سر نمی برند و همین دوری از مسیر اصلی باعث عدم پیشرفت در زمینه راه سازی و به دنبال آن رکود اشتغال در این منطقه شده و همواره مردم این بخش از داشتن یک راه مناسب رنج برده اند.

در سه سال گذشته محور ناصری به شُنبه که در حدود 35 کیلومتر طول دارد به صورت قطعه قطعه و در هر سال در حدود 10 کیلومتر آن از لحاظ زیر ساختی آماده شده که این امر مردم این شهر و روستاهای این بخش-بخش شُنبه و طسوج- که از مراکز مهم کشاورزی شهرستان دشتی را با مشکل مواجه نموده است.

حمید بردستانی معاون عمرانی فرماندار خورموج در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی ترنم دشتی در خصوص ادامه این مسیر گفت: در سال جاری 10 کیلومتر از محور ناصری به شُنبه در دستور کار قرار گرفته است که عملا از روستای سنا تا چاهگاه ادامه دارد.

وی افزود: امسال پیشرفت 40 درصدی را برای این مسیر پیش بینی می کنیم و در صورت اصلاح هندسی دو نقطه از این مسیر امیدواریم تا چند ماه آینده کار این پروژه به پایان برسد.

با توجه به اینکه در یک ماه آینده کار کشاورزی این منطقه که عملا کشت گوجه فرنگی و صیفی جات می باشد شروع می شود این مسیر به یکی از پر تردد ترین مسیر های شهرستان تبدیل می شود و در زمانی که به مرحله برداشت می رسیم به پیک ترافیک در این جاده خواهیم رسید و لزوم داشتن یک مسیر مناسب برای حمل و نقل جاده ای ضروری به نظر می رسد.

مردم بخش شُنبه وطسوج که اکثر آنها کشاورز هستند در فصل برداشت گوجه فرنگی حتی شبانه خطر این مسیر را به جان می خرند تا محصولات خود را به دست فروشندگان برسانند و حتی گاهی به دلیل بدی مسیر مجبور به ارزان فروختن محصول خود می شوند.

عبدالله عباسی وحدت رئیس شورای اسلامی شهر شُنبه در گفتگو با این پایگاه خبری گفت: تا پایان سال 95 عملیات تکمیلی این مسیر انجام می گیرد و مردم شُنبه هم تا پایان سال 95 از نعمت راه و جاده ی سالم و ایمن برخوردار می شوند .

وی تصریح کرد: اهمیت راه شُنبه و قتی بیشتر می شود که مسیر باغان به سرچشمه و سرچشمه به شهر جم نیز وصل شود تا مسیر خورموج به عسلویه به 2 ساعت کاهش یابد و این امر مستلزم یاری مسئولان است، چنانچه این مسیر نیز آسفالت و بهسازی شود بخش شُنبه و طسوج از بن بست جاده ای خارج و ترانزیت و رفت و آمد در این مسیر افزایش و موجب رونق کسب کار در این بخش می شود.

آنچه که از برآیند موضوع بر می آید این است که بخش شُنبه در این سالها مورد بی مهری نماینده سابق و همچنین برخی از مسئولان قرار گرفته است که شروع قطعه سوم ناصری به شُنبه نوید روزهای خوب را برای این بخش در بخش جاده ای می دهد و امیدواریم  با همت مسئولان فعلی بخش شُنبه که از قطب های بزرگ کشاورزی در شهرستان دشتی به شمار می آید از بن بست خارج شود.

لازم به ذکر است شهر شُنبه مرکز بخش شُنبه و طسوج در 58 کیلومتری از شهر خورموج مرکز شهرستان دشتی،  استان بوشهر قرار دارد.