۲۴۲ اقامتگاه بوم‌گردی در روستاهای کشور راه‌اندازی شد

محمد علی فیاضی در جمع خبرنگاران در بوشهر با بیان اینکه استان بوشهر دارای ظرفیت‌های مهم گردشگری است اظهار داشت: استان بوشهر از جذابیت‌های مهم گردشگری برخوردار است که در این راستا 199 جاذبه گردشگاهی در این استان شناسایی شده است.

 وی با اشاره به وجود 2 هزارجاذبه طبیعی گردشکری در کشور گفت: این جاذبه‌ها شامل گردشگاه‌ها، مناطق حفاظت شده، آبشارها، کوهها، چشمه‌ها، مناطق بیابانی، کویری، سواحل، جنگل و مرتع  است که 10 درصد آن در استان بوشهر قرار دارد.

 دبیرکمیته ملی طبیعت گردی کشور با بیان اینکه چهار محور اصلی و شش محور فرعی عنوان توسعه گردشگری شناسایی شده تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده سند ملی طبیعت گردی کشور با مشارکت استان‌ها به روز رسانی می‌شود و برهمین اساس ظرفیت‌های طبیعی هر منطقه شناسایی، مشخص و توسعه داده می‌شود.

 فیاضی با بیان اینکه کمیته ملی طبیعت گردی از ظرفیت‌های مناسب در حوزه طبیعی است گفت: این کمیته از سازمانهای حفاظت محیط زیست، جنگلها و مراتع ومیراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل شده است.

 وی با بیان اینکه توسعه گردشگری پایدار درمناطق طبیعی کشور ایجاد می‌شود افزود: با توجه به اینکه بیشترعرصه‌های طبیعی در اختیار سازمانهای حفاظت محیط زیست، جنگل‌ها و مراتع است براساس این ظرفیت در آینده نزدیک توسعه گردشگری پایدار در مناطق طبیعی کشور ایجاد می‌شود.

 دبیرکمیته ملی طبیعت گردی کشور با بیان اینکه زیرساخت‌های گردشگری در 500 روستای کشور فراهم می‌شود گفت: با توجه به تعریف پروژه توسعه گردشگری روستایی درقالب اقتصاد مقاومتی، در برنامه ششم توسعه باید زیرساخت‌های گردشگری در 500 روستای کشور فراهم شود.

 فیاضی با بیان اینکه 75 روستا در اولویت تامین زیرساختها قرار دارد تصریح کرد: با توجه به تنوع زیستی و گیاهی روستاها برای جذب گردشگر امسال 75 روستا در اولویت تامین زیرساخت‌ها قرار دارند.

 وی با بیان اینکه ستاد اقتصاد مقاومتی هشت پروژه برای سازمان میراث فرهنگی تدوین کرده گفت: از این هشت پروژه، توسعه گردشگری روستایی یکی از این پروژه‌هاست و مابقی در حوزه‌های دیگر قرار دارد.

 دبیرکمیته ملی طبیعت گردی کشور اهمیت اقامتگاه‌های بوم گردی را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: با هدف حفظ صیانت از محیط طبیعی، حفظ معماری و احیای ظرفیتهای تنوع فرهنگی آیین‌نامه اقامتگاه‌های بوم گردی درمناطق روستایی تهیه و ابلاغ شد.

 وی بابیان اینکه با ایجاد اقامتگاههای بوم گردی زمینه ماندگاری گردشگر فراهم می‌شود افزود: دراین اقامتگاهها افراد با لباس محلی آن منطقه از گردشگران پذیرایی وغذاهای محلی و صنایع دستی مربوط به آن منطقه ارائه می‌شود.

 فیاضی با بیان اینکه 242 اقامتگاه بوم گردی در روستاهای کشور راه اندازی شده است افزود: با برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان برنامه ششم اقامتگاه بوم گردی در روستاها به دو هزاراقامتگاه افزایش می‌یابد.