قحطی آب ساحل نشینان بندر بوشهر

استان بوشهر یکی از استان‌های کم بارش کشور است که سال‌ها است بخش بسیار زیادی از آب مصرفی مردم از استان‌های فارس و کهکیلویه و بویراحمد تأمین می‌شود و معمولاً در فصل تابستان به دلیل استفاده‌های زیاد مردم این استان جنوبی با کمبود آب مواجهه می‌شود و مسئولین استان نیز با سهمیه‌بندی آب سعی داشتند مدیریت مصرف داشته باشند.

اما امسال نیز به دلیل تراکم جمعیت و فرسوده بودن شبکه آب کمبودها و نیازهای مردم در حوزه آب چند برابر شده و در بسیاری از نقاط استان و بخصوص شهر بوشهر  بحران آب بسیار جدی است درحالی‌که بسیاری از محلات بیش از چند ماه است که با کمبود آب مواجهه هستند و بارها اعتراضاتی به مسئولین دولتی و گلایه‌هایی به نماینده مقام معظم رهبری داشته‌اند.

ای‌کاش مسئولین به‌جای اطلاع‌رسانی به فکر اقدام و عمل بودند

محمد بوشهری نژاد یکی از شهروندان شهر بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی سپاس با بیان اینکه از ابتدای سال جدید مشکل بحران آب جدید شده است، گفت: به دلیل کمبود آب در استان بوشهر و بخصوص شهر بوشهر مدتی است که سهمیه‌بندی آب آغازشده و این سهمیه‌بندی نیز  روزبه‌روز در حال تغییر است و از یک روز در میان به چهار روز رسیده است.

بوشهری نژاد اظهار کرد: با توجه به اینکه در حال نزدیک شده به تابستان گرم بوشهر هستیم اما مسئولین باید از زمستان گذشته به فکر چاره‌ای برای حل بحران آب بودند تا مردم در ماه مبارک رمضان و فصل گرم دچار مشکلات کم آبی و در برخی موارد بی‌آبی نشوند.

این شهروند بوشهری افزود: مدتی است که مسئولین خبر از اینکه بحران آب جدی است در رسانه‌های مجازی، رسانه ملی و حتی بیلبوردهای تبلیغاتی به مردم اطلاع می‌دهند، اما ای‌کاش این اطلاع‌رسانی سریع، اقدام و عمل سریع نیز در پی داشت و مردم را امروز با این مشکلات روبرو نمی‌کرد.

وی بیان کرد: از مسئولین می‌خواهم  تا برای حل مشکل آب و مشکلاتی مانند آن اقدامات فوری انجام دهند و به فکر بازسازی زیرساخت‌های فرسوده قدی و یا ایجاد زیرساخت‌های جدید و مدرن برای استان بوشهر باشند تا کاهش هزینه و کاهش مصرف داشته باشیم.

مسئولین باید قبل از اعتراض مردم به فکر حل مشکلات باشند

احمد محمدی یکی از شهروندان دلواری در گفت‌وگو با سپاس با اشاره به اینکه مسئولین در عید نوروز به دلیل حجم بازدیدکنندگان امکانات خوبی به شهر دلوار می‌دهند، گفت: بعد از رفتن مسافران نوروزی قحطی آب در شهر دلوار آغاز شد و در بسیاری از ساعات حساس روز با مشکل بی‌آبی مواجه بودیم در حالی بسیاری از مردم به فکر راه‌اندازی آب‌انبارهای قدیمی خود شدند.

محمدی اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از محلات شهر دلوار و روستاهای اطراف به دلیل اینکه هفته‌ای دو بار آب‌دارند از آب‌انبار استفاده می‌کنند.

این شهروند دلواری خطاب به مسئولین افزود: مسئولین استانی باید قبل از اینکه مردم متوجه مشکل کمبود آب شوند اقدامات فوری را انجام می‌دادند نه اینکه منتظر باشند تا مردم اعتراض کنند و بعد مسئولین با توجه به اعتراضات مردم یک حرکتی انجام دهند.

وی بیان کرد: مردم استان بوشهر اگر مانند مردم برخی از استان‌های کشور مطالبه گر بودند و به دلیل عملکرد ضعیف برخی مسئولین خواستار عزل آن‌ها می‌شدند، امروز استان ولایتمدار  بوشهر بااین‌همه منابع عظیم الهی با مشکلاتی همچون بحران جدی آب مواجهه نبود.

 

مسئولین استان برای رفع مشکلات جهادی عمل کنند

آیت‌الله صفایی بوشهری نماینده مقام معظم رهبری در جمع مردم بوشهر با اشاره به بحران آب، گفت: هفته‌های گذشته مشکلات کم‌آبی را در استان به مسئولان ذی‌ربط گوش زد کردیم اما اقدام محسوسی شکل نگرفت و همچنان مردم استان به خاطر کمبود آب آشامیدنی به‌شدت نگران هستند.

مسئولی شورای فرهنگی استان بوشهر اظهار کرد: از مسئولان استان می‌خواهیم در این زمینه جهادی عمل کرده و حتی اگر شده با تانکر نیز به روستاهای دورافتاده آب‌رسانی کنند و مشکل آب شرب مردم را حل کند تا نکند در ماه رمضان به خاطر بی‌آبی مردم دچار مشکل شوند.

 

6هزار انشعاب آب غیرمجاز در بوشهر مهم‌ترین مشکل کمبود آب است

ناصر باستی معاون فنی و عمرانی استانداری بوشهر در گفت‌وگو با سپاس بابیان اینکه آب یکی از مهم‌ترین موضوعات در استان بوشهر است، گفت: منابع تأمین آب استان بوشهر  بیش از 90 درصد آن از خارج استان تأمین می‌شود  که بیش 60 در صد از آن از استان کهکیلویه و بویراحمد از طریق سد کوثر و مابقی آن  از طریق رود شاپور و چشمه ساسان استان فارس تأمین می‌شود.

معاون استانداری بوشهر  بابیان اینکه مشکلی در سد کوثر مجو ندارد، اظهار کرد: آب ورودی از استان فارس سالانه در این فصل دچار مشکل می‌شود و هرچه به فصل تابستان نزدیک‌تر می‌شویم  و با توجه به شرایطی که در استان فارس وجود دارد و فصل برداشت کشاورزان است استان بوشهر را هرساله تحت‌فشار قرار می‌دهد.

باستی افزود: همه استان‌های کشور یک سرانه مصرفی آب‌دارند که ما استان بوشهر آن سرانه را دریافت می‌کند که بخشی از آن به دلیل شرایطی که در استان ایجاد می‌شود مصرف را بالا می‌برد.

وی با اشاره به اینکه شبکه آب قدیمی است و میزان پرتی آب را بالا می‌برد، بیان کرد: در بسیاری از محلات حاشیه شهر حدود شش هزار انشعاب غیرمجاز وجود دارد، به دلیل اینکه هیچ کنتوری برای کنترل میزان مصرفی ندارند این مصرف کاملاً بی‌رویه است.

معاون عمرانی استانداری بوشهر ابراز کرد: اقدامات جدی صورت گرفته است اما مردم باید شرایط کمبود آب را جدی بگیرند؛ بارها دیده‌ام که در کوچه‌های محلات شهر بوشهر منبع‌های ذخیره آب سرازیر می‌شود و به هدر می‌رود.

باستی بابیان اینکه آب چیزی نیست که بتوانیم تولید و تأمین آن به‌آسانی انجام داد، اذعان کرد: به دلیل اینکه بتوانیم احتیاجات استان در موضوع آب کم کنیم اقدام به ایجاد آب‌شیرین‌کن در برخی از نقاط استان با سرانه 10 هزار مترمربع در ثانیه انجام‌شده است که از اسفندماه سال گذشته یکی از این آب‌شیرین‌کن‌ها وارد مدار و در حال استفاده از آن هستیم و تا پایان نیمه اول امسال نیز 10 هزار مترمربع آب‌شیرین‌کن به شبکه آب‌رسانی اضافه خواهد شد.

وی تصریح کرد: وقتی‌که سرمایه‌گذار دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن را به ما تحویل می‌دهد دولت متری 5هزار تومان هزینه می‌کند و متری 300 تومان به شهروندان ارائه می‌دهد و سعی شده است که دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن‌ها در استان یکی پس از دیگری ایجاد شود تا مشکلات فنی برای دستگاه‌ها ایجاد نشود.

معاون استاندار  خاطرنشان کرد: برای تقویت خط کوثر وارد مناقصه شده‌ایم که می‌تواند سرانه تولید آب را به حدود 2هزار و 300 مترمکعب در ثانیه به شبکه اضافه شود که قطعاً شرایط روبه بهبود است، اما هرچه به فصل تابستان نزدیک می‌شویم مصرف آب بیشتر می‌شود که از مردم درخواست داریم تا با این میزان آب، در مدیریت آن همکاری لازم داشته باشند.

باستی در پاسخ به اینکه چه اقدامی برای رفع شبکه فرسوده شده است، عنوان کرد: برای رفع فرسودگی شبکه آب‌رسانی استان یک هیئت کره‌ای در بوشهر حضور داشتند که مطالعات گسترده‌ای انجام شد و با توجه به اطلاعاتی که در اختیار آن‌ها قرار گرفت مطالعات را باید در مدت یک ماه انجام دهند  و وضعیت پرتی آب بوشهر از 38درصد به 28 درصد برسانند، یعنی 18درصد صرفه‌جویی که درمجموع می‌تواند رقم بالایی در صرفه‌جویی باشد.

وی بابیان اینکه اقداماتی برای رفع انشعاب‌های غیرقانونی شده است، اذعان کرد: قانونی داریم افرادی که در حاشیه شهرها به‌صورت غیرقانونی ساخت‌وساز انجام می‌دهند از خدمات عمومی محروم هستند اما ساماندهی‌هایی انجام‌شده است که افراد بتوانند کار خود را قانونی کنند و انشعاب‌ها را مجاز کنیم.

معاون استاندار افزود: قطعاً اگر شش هزار انشعاب آب غیرمجاز در محلات جنوبی مجاز شود می‌توانیم شبکه فرسوده آب را ترمیم و مشکل آب را رفع کنیم.