جدال نفس‌گیر طبیعت گناوه با زباله‌های بیمارستانی+ تصاویر

زباله های بیمارستانی یا پزشکی خطرناک ترین نوع زباله های صنعتی است، اگر در دفع اصولی و بهداشتی آنها دقت لازم به عمل آورده نشود، صدمات جبران ناپذیری بر سلامت افراد جامعه و محیط زیست و تمام جانداران پیرامون خواهد گذاشت، زباله های بیمارستانی حاوی بسیاری از انواع میکروب های خطرناک هستند.

زباله های خاص بیمارستانی نیازمند شیوه برخوردی بسیار دقیق و البته خاص می باشند، به ویژه که این مسأله دیدگاه های اجتماعی وسیع تری را نیز مطرح می کند، مهمترین آن تهدید محیط زیست و در نهایت خود انسان است.

وقتی حدود ۱۵ کیلومتر  از گناوه به سمت دیلم (رو به مسجد بین راهی تازه تاسیس) طی مسیر می کنید متوجه منطقه وسیعی می شوید که علی رغم زمین زراعی بودن محل دپو و پخش زباله های بیمارستانی شده است.

متاسفانه جای شگفتی دارد کدام مقام مسئول به خود اجازه داده است زمینی که از ظاهر آن مشخص است به تازگی برداشت گندم از آن شده است محل دفع زباله های خطرناک بیمارستانی شود؟!

باوجود روش های نوین جهت دفع پسماندهای بیمارستانی در بسیاری از مناطق کشور علی الخصوص شهرستان گناوه دفع این پسماندهای خطرناک همچنان به روش سنتی و از طریق ” دفن ” صورت می‌گیرد، اما در منطقه مذکور حتی زباله ها دفن هم نشده اند، بلکه به صورت رهاسازی رفع تکلیفی به چشم می خورند.

متاسفانه دفن و رهاسازی پسماندهای بیمارستانی، علاوه بر آلودگی‌های زیست محیطی و آبهای زیرزمینی، خطر گسترش برخی از بیماری های عفونی را در پی دارد.

زایدات مراکز درمانی و بهداشتی، به علت آلوده بودن و همچنین زیان های ناشی از عدم مدیریت بهداشتی ، باعث ازدیاد و اشاعه انواع بیماری های خطرناک و مسری شده و تهدیدی جدی برای سلامت انسان و محیط زیست است.