آلودگی زیست محیطی و آلایندگی هوا در پارس جنوبی افزایش یافت

حسین دلشب با اشاره به نقش مهم پتروشیمی مبین در مجتمع‌های پتروشیمی پارس جنوبی اظهار داشت: شرکت پتروشیمی مبین به عنوان تولیدکننده سرویس‌های جانبی، تأمین کننده آب، برق، بخار، اکسیژن، نیتروژن و هوای فشرده و تصفیه کننده پساب‌های صنعتی مجتمع‌های پتروشیمی منطقه پارس جنوبی فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه آتش‌سوزی در پتروشیمی مبین سبب کاهش فشار گاز در مجتمع‌های پتروشیمی شد تصریح کرد: در بروز آتش‌سوزی در پتروشیمی مبین پارس جنوبی به سبب قطع برق و عدم وجود بخار پتروشیمی‌های این منطقه از سرویس خارج و خاموش شدند که این مهم سبب افزایش فلرینگ در منطقه شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به افزایش آلایندگی و آلودگی ناشی از خاموش شدن واحدهای پتروشیمی در پارس جنوبی تاکید کرد: از خارج مدار شدن واحدهای پتروشیمی در پارس جنوبی سبب افزایش فلرینگ شده که خوشبختانه تعدادی از واحدهای پتروشیمی به موقع از سرویس خارج شدند که از فلرینگ آنها جلوگیری شد.

دلشب با بیان اینکه کارشناسان حفاظت محیط زیست استان بوشهر در منطقه پارس جنوبی مستقر هستند تصریح کرد: کارشناسان حفاظت محیط زیست استان بوشهر برای رصد مخاطرات زیست محیطی، این آلودگی‌ها را رصد و وضعیت مخاطراتی زیست محیطی را در اختیار مسئولان امر قرار می‌دهند.

وی با انتقاد از مدیر منطقه پارس جنوبی و صاحبان صنایع در این منطقه گفت: یکی از انتقادات کارشناسان حفاظت محیط زیست نسبت به مدیریت منطقه پارس جنوبی و واحدهای صنعتی این است که با توجه به حجم عظیم فعالیت صنایع بزرگ در پارس جنوبی و بالا بودن ریسک، تجهیزات کافی برای کنترل آلودگی‌ها در زمان بحرانی و حوادث در اختیار ندارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به حادثه در فازهای 15 و 16 پارس جنوبی و نبود تجهیزات کنترل آلایندگی تصریح کرد: در زمان بروز آتش‌سوزی در فازهای 15 و 16 پارس جنوبی  به سبب نبود کوچکترین تجهیزات«اسکنر» نتوانست آلودگی‌های منطقه را کنترل کند که با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست و برخی از سازمان‌های دیگر این مهم کنترل شد.