رشد 2500 درصدی صادرات غیرنفتی در 20 سال اخیر

محمدرضا مودودی ظهر امروز در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان بوشهر اظهار داشت: شعار امسال مراسم روز ملی صادرات «تجارت کهن و بازار مدرن» است.

وی بیان کرد: بازارهای مدرن امروز، فضای تجارت را به انحصار خود درآورده و بازارهای ما با بازارهای مدرن فاصله زیادی دارند.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: ناقوس عصر پسانفتی در کشور ما به صدا درآمده و اگر گوش شنوا نداشته باشیم فرصت‌های موجود را از دست می‌دهیم.

مودودی با بیان اینکه سهم نفت از سبد کل صادرات و تولید کشور در حال کم شدن است، خاطرنشان کرد: در حالی که در سال 56، 94 درصد صادرات کشور مربوط به نفت بود این رقم در سال 94 به کمتر از 25 درصد رسیده است یعنی ناگزیر هستیم که از ظرفیت اقتصادی بخش خصوصی بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه با کم شدن درآمد ارزی نفت، باید نوع نگاه به عملکرد بخش خصوصی را تغییر دهیم، خاطرنشان کرد: در 20 سال اخیر بیش از 2500 درصد در صادرات غیرنفتی رشد داشتیم اما آیا زیرساخت‌های تجاری ما 200 درصد رشد کرده‌اند یا اینکه ساختار دولتی 20 برابر بهتر شده است؟

معاون سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: 40 درصد از متقاضیان مراسم روز ملی صادرات دارای استاندارد کیفی بین‌المللی بودند و 27 درصد از این رقم در کشورهای هدف نماینده فروش داشتند و 19 درصد هم برند خود را در خارج کشور ثبت کردند، این آمار نشان می‌دهد امر صادرات برای بخش خصوصی و دولتی دغدغه اصلی نیست.