۱۶ هزار زایمان رایگان در بیمارستان‌های استان بوشهر انجام شد

علیرضا رئیسی صبح چهارشنبه در کارگاه کشوری ازدواج سالم و پایدار در بوشهر اظهار داشت: زمانی نتایج مطلوب در همه مسائل به دست خواهد آمد که بتوانیم فرایند کارهایمان موجب تغییر رفتار شود؛ تغییر رفتار مستلزم برنامه‌ریزی دقیق، آسیب‌شناسی و زیرساخت‌های مناسب است.

وی با بیان اینکه مبحث جمعیت و ازدواج سالم از جمله مباحث مثل سایر مباحثی اجتماعی موثر بر سلامت است، اضافه کرد: برای رفع مشکل ازدواج و نرخ باروری و رشد جمعیت باید همه ارگان‌ها دست به دست هم دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: بر اساس آمار ثبت احوال، ۳۰ درصد جوان‌های ۲۰ تا ۳۵ سال ازدواج نکرده‌اند، میانگین سن ازدواج ۲۷ سالگی است، ازدواج از سال ۷۰ تا ۷۶ سیر صعودی داشته ولی در سال‌ها بعد افت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: برای رفع یک بحران باید حتما به صورت سیستمی آسیب‌شناسی کنیم و شبکه علمی را پیدا کنیم و براساس آن تعیین کنیم یک پیامد متاثر از کدام علت است و سهم هر علت از بروز این پیامد چقدر است؛ در سال ۷۵ میانگین سن ازدواج پسران در کشور ۲۴ سال است و دختران ۱۸ سال و در حال حاضر میانگین سن ازدواج پسران در کشور به ۲۷ و دختران به ۲۳ سالگی رسیده است، در حالی که طبق آخرین آمار میانگین سن ازدواج در پسران ۳۳  و در دختران ۲۸ سال است.

رئیسی ادامه داد: هر سال یک میلیون و ۷۵۰ هزار باروری در کشور صورت می‌گیرد که ۱۰۰ هزار مورد مرده‌زایی است و سالی ۳۶۰ هزار نفر فوت می‌کنند؛ به این ترتیب در زمان حاضر هر سال حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به جمعیت کشور اضافه می‌شود.

وی تاکید کرد: رشد جمعیت با عوامل متعددی دست دارد که می‌توان به بحث تسهیل و آسان‌سازی و آسان‌گیری در ازدواج، ترغیب جوانان به ازدواج اشاره کرد. یکی از راه های مداخله برای افزایش رشد جمعیت جلوگیری از مرگ و میر است.

رئیسی با اشاره به اینکه مهمترین مسئله ویران کننده خانواده‌های ایرانی در سال‌های گذشته طلاق بوده است‌، گفت: آمار طلاق به‌ویژه در کلان شهرها در سال‌های گذشته روند صعودی داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: در حاضر بر اساس آمارها در برخی از کلان شهرها از هر ۴ ازدواج یکی از آنها به طلاق منجر می شود.

وی اضافه کرد: موردی دیگری که نباید از آن چشم پوشید و شاید از آن بتوان به عنوان ریشه تمام آسیب‌ها یاد کرد، ناکافی بودن آموزش‌ها است که وزارت بهداشت می‌تواند روی آن کار کند. آموزش‌های مبتنی بر شواهد و آسیب شناسی هایی که انجام شده و آموزش مبتنی کاربردی در کارگاه‌هایی که می‌توان که ترویج و ترغیب کند زوج را به ازدواج پایدار و ایجاد مهارت‌های رفتاری کند که خیلی از طلاق‌ها را جلوگیری کند.

رئیسی تصریح کرد: حدود ۲۲ درصد کشور در رده سنی ۱۸ تا ۲۹ سال قرار می‌گیرند که استان بوشهر نیز جزو استان‌های جوان کشور است که حدود ۲۴ درصد استان بوشهر در همان رنج سنی قرار گرفته است.

وی بیان کرد: با نگاهی به نمودار جمعیتی استان بوشهر از سال ۹۰ تا ۹۴ موضوع ازدواج رشدی نداشته است؛ میانگین سن پدران در کشور در سال ۹۴ حدود  ۲۹ و مادران ۲۷ سال در ولادت‌های ثبت شده است و در استان پدران حدود ۳۲.۵ و مادران ۲۸.۵ است. بیشترین سهم ازدواج در سال ۹۴ مربوط به مردان ۲۵ تا ۲۹ ساله و زنان گروه سنی ۲۰تا ۲۴ ساله است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: در سال ۹۴ به‌طور متوسط طول مدت زندگی مشترک در کشور ۸.۳ سال بوده است که در استان بوشهر حدود ۷.۷ سال طول زندگی مشترک در زمان طلاق داشته‌اند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۴ تعداد طلاق به ازای هر ۱۰۰ ازدواج در استان بوشهر حدود ۲۳ طلاق بوده است، گفت: کار اولی که وزارت بهداشت در این مقوله مهم انجام داده، ایجاد تسهیلات زایمان طبیعی رایگان بوده است.

رئیسی افزود: الان اتاق lDr که در سراسر کشور و استان بوشهر ایجاد شده است کار بسیار ارزنده‌ای است و در راستایی تسهیل و تکریم مادران است که اکثر بیمارستان‌ها به این اتاق‌ها مجهز می‌شوند.

وی ادامه داد: زایمان رایگان که در بسته طرح تحول نظام سلامت دیده شده است کار ارزشمند دیگر است که در استان بوشهر بیش از ۱۶ هزار زایمان رایگان در بیمارستان‌های دولتی انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: یکی از اجزای سیستم بحث زوج‌های نابارور است که باید به آنها فکر کرد و در این رابطه تقویت و حمایت از زوج‌های نابارور در قالب راه‌اندازی بلوک‌های lVF در کشور است؛ کار دیگر تشکیل کارگاه در کشور است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: کارگاه کشوری ازدواج مناسب، سالم و پایدار و خود مراقبتی سازمانی در راستای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در رابطه با جمعیت، فرزنداوری، خانواده و ‌ازدواج سالم برگزار شده است.

رئیسی با اشاره به اینکه کارگاه کشوری دو روزه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در حال برگزاری است، افزود: این کارگاه در راستای مسایل و مشکلات جمعیت، افزایش جمعیت و دلایل کاهش جمعیت، آسیب‌شناسی در رابطه با بحث ازدواج و طلاق برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه نرخ باروری در کشور زیر ۲ است و حدود ۱.۸ است، اضافه کرد: نرخ باروری جایگزین جمعیت می‌بایست حتما بالای ۲.۱ باشد. در استان بوشهر نرخ باروری حدود ۲.۱ دهم است و نیاز است با سیاست‌گذاری و مراقبت این نرخ باروری حفظ شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۳ میلیون جوان در کشور در شرف ازدواج هستند و می‌بایست حتما تسهیلاتی برای ازدواج این عزیزان مهیا شود. نکته حائز اهمیت این است که تمامی دستگاه‌ها می‌بایست دست به دست هم داده و این نرخ باروری را در استان بوشهر حفظ کنند با سیاست‌گذاری مناسب موجبات افزایش جمعیت را فراهم کنند.

وی با اشاره به اینکه در تمامی دنیا افت نرخ جمعیت و باروری وجود دارد، افزود: خیلی از کشورها با بازیابی سیاست‌هایی جمعیتی خود در حال نزدیک شدن به نرخ باروری مناسب نزدیک می شوند. در کشور ایران نیز اقداماتی خیلی خوبی از دو سال گذشته همزمان با ابلاغ سیاست های کلی جمعیت توسط مقاممعظم رهبری صورت گرفته است.