به گزارش افکارنیوز، " فكري عبد المطلب " روز سه شنبه در مصاحبه با العالم، گفت: اين روند خصومت آميز از زماني شروع شد كه آل سعود تلاش خود را براي حمايت از رژيم مبارك و كمك به بقاي وي در قدرت شروع كرد و از دولت آمريكا خواست كه حمايت هاي خود را از اين كشور افزايش دهد.

کارشناس مصری خاطرنشان کرد: حمایت گسترده مالی آل سعود از گروه های سلفی و وهابی به ویژه جمعیت انصار السنه که شاخه وهابی رسمی مصر از سال ۱۹۷۲ بعد از احیای آن از سوی انور السادات رئیس جمهوری پیشین مصر است، از دیگر نشانه های خصومت این خاندان با انقلاب مصر است.

کارشناس مسائل کشورهای حوزه خلیج فارس ادامه داد: موضع فعلی عربستان دراین زمینه از ۲۵ ژانویه شروع شده است و تا کنون هم ادامه دارد و اینجاست که مواضع عربستان در دشمنی آشکار با مردم مصر و انقلاب آنان به وضوح معلوم می شود و واضح است که آل سعود از طریق گروه های وابسته به خود و از طریق نفوذ آنان در مصر به ویژه در داخل دولت مصر، درصدد به شکست کشاندن انقلاب مردم مصر است.

عبد المطلب گفت: عربستان تلاش می کند تا خواسته های مصری ها را مبنی بر برقراری روابط درست و متعادل با همه کشورهای جهان و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ناکام بگذارد.

وی ادامه داد: بازداشت " احمد الجیزاوی " فعال مصری که برای حج به عربستان سفر کرده بود، با توجه به ابهامات حقوقی که وجود دارد، به منزله نقض حق مشروع این شهروند مسلمان مصری در ورود به اراضی مقدس است و از این رو، اهمیت دعوت ایران و دیگر کشورهای اسلامی به تاسیس یک نهاد اسلامی مستقل برای حرمین شریفین در خارج از عربستان مشخص می شود، چرا که عربستان از این دو اثر اسلامی استفاده سیاسی می کند.

عبد المطلب تاکید کرد: اتهام وارده از سوی مسئولان سعودی به الجیزاوی مبنی بر همراه داشتن مواد مخدر، اتهامی کاملا بی پایه و اساس است، زیرا احمد الجیزاوی وکیل و فردی حقوقی است که به عواقب چنین اقداماتی خوب واقف است، افزون بر اینکه این اتهام، تدابیر امنیتی و بازرسی ها در فرودگاه قاهره از سوی نیروهای امنیتی این کشور را نیز زیر سوال می برد و مسئولان فرودگاه قاهره باید با طرف سعودی درباره این اقدام که به شرافت و فعالیت حرفه ای آنان را زیر سوال برده است، گفتگو کنند؛ از سوی دیگر دولت مصر همه کشورهای جهان به عملکرد درست خود مبنی بر جلوگیری از قاچاق هر گونه کالایی ممنوعه از طریق فرودگاه های مصر اطمینان دارند.

وی تصریح کرد: اقدامات مربوط به دادخواهی در عربستان با استانداردهای بین المللی هماهنگ نیست، به عنوان مثال اگر یکی از فعالان رسانه های که شهرت وی توسط رسانه های سعودی لکه دار شده است، بخواهد از عاملان این اقدام به دستگاه قضایی سعودی شکایت کند، در کمال ناباوری مشاهده می کند که پرونده وی به دستور شاهزاده نایف ولیعهد عربستان به وزارت اطلاع رسانی فرستاده شده است.

این کارشناس مصری گفت: آل سعود از مردم مصر می خواهند که همچنان تحت سلطه آنان باشند و آن ها را به عنوان نمایندگان اسلام در جهان بدانند که به اعتقاد خودشان کسی برتر ازآنان درجهان وجود ندارد.

وي درپايان گفت : به نظر مي رسد كه آل سعود به پيش رو و پشت سر خود نگاه نمي كنند و نمي دانند كه در اطراف آنان چه تحولات عمده اي درحال رخ دادن است ؛ حكام سعودي كه مي خواهند عقربه هاي ساعت به عقب بازگردد، در وهم و خيال به سر مي برند و بايد بدانند كه در كودتا عليه انقلاب هاي مردم مصر و ديگر ملت هاي عربي پيروز نخواهند شد.