به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی "یدیعوت آحارونوت" نوشت: پس از ۱۳ سال عضویت در کنست، "زیپی لیونی" رئیس سابق حزب کادیما، رسماً استعفای خود را به "ریولین" رئیس پارلمان اسرائیل تقدیم کرد.

وی پس از تحویل استعفای خود، گفت: من به خاطر آن زمانی در کادیما گذراندم متشکرم و متأسف نیستم. من کشور خود را به جریان " هاردیم " نمی‌فروشم.

لیونی که به دلیل شکست در انتخابات درون حزبی کادیما در مقابل " شائول موفاز " تصمیم به استعفا گرفته بود، قبل از آنکه رسماً‌ استعفای خود را به ریولین تقدیم کند به خبرنگاران گفت: من می‌خواهم از تمامی آنهایی که مرا باور داشتند و به ویژه از اعضای کنست که از من حمایت کردند تشکر کنم.

وی ادامه داد: من افتخار این را داشتم که در میان بنیانگذاران حزب کادیما بودم، حزبی که هدف آن تقویت دولتی بر پایه مسئولیت و امید است، حزبی که می‌تواند در مقابل تحریفات مقاومت کند.

رئیس سابق حزب کادیما تصریح کرد: امروز، کادیما بزرگترین حزب سیاسی است. من می‌خواستم یک نوع متفاوتی از سیاست را در اسرائیل معرفی کنم. سیاستی که به قوانین بیش از کرسی‌ها اهمیت می‌دهد، سیاستی که خوبی‌های بزرگتر را به منافع شخصی ترجیح می‌دهد و سیاستی که عاری از بدگمانی و لغزش است.

لیونی در ادامه سخنانش گفت: من در تمامی زندگی خود این قوانین را دنبال کردم و هرجا که باشم از آنها پیروی می‌کنم. علیرغم هزینه‌ای که مجبور شدم بپردازم، متأسف نیستم که تسلیم اخاذی‌ها نشدم و کشورم را برای آنکه تشکیل دولت دهم، به هاردیم نفروختم. موجودیت اسرائیل بعنوان یک کشور یهودی و دموکراتیک در خطر است، رهبری ما سرگرم تعابیر اشتباه رسانه‌ای است و سیاست‌های کثیف یک اشتباه مرگبار است.

وی سپس از مقامات صهیونیستی خواست تا از هیچ تلاشی برای پیشبرد روند سازش اسرائیل و فلسطین فروگذاری نکنند و تصریح کرد: مردم اسرائیل شایستگی(مشاهده) اقدامات بیشتری از جانب رهبرانش را دارند. آنها باید بیشتر از این تقاضا کنند. حتی اگر مخالفان همچون یک زمین بایر سیاسی باشند، مردم اسرائیل شایستگی یک جایگزین قابل دوام برای آن را هر زمان که اراده کنند، دارند.

زیپی لیونی در مراسم پایانی تأکید کرد: من هنوز به این قوانین اعتقاد دارم و به انتخاب رأی‌دهندگان انتخابات درون حزبی کادیما که به شائول موفاز رأی دادند، احترام می‌گذارم. وی هم‌اکنون حق رهبری این حزب را هر طور که صلاح می‌داند، دارد. ارزش‌ها و قوانین من، به من حکم می‌کند که کادیما را ترک کنم. شاید در حال ترک کنست باشم اما زندگی شخصی خود را رها نمی‌کنم. دولت اسرائیل خیلی برای من عزیز است و بیش از آنچه که سیاست‌های دولت کنونی پیشنهاد می‌دهند، شایستگی دارد.

"یووال زلنر" جایگزین لیونی میشود و کرسی وی را به دست میگیرد.