هراره آماده پذیرش سرمایه‌گذاری است

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، "نیکلاس کیتی کیتی" در این دیدار که امروز چهارشنبه انجام شد، با "رضا مقدسی" مدیر عامل خبرگزاری مهر و سرپرست روزنامه تهران تایمز دیدار و درباره مسائل مختلف و روابط دوجانبه ایران و زیمبابوه همچنین همکاریهای دو کشور در حوزه های مختلف به ویژه رسانه ای گفتگو کرد.

در ابتدای نشست مدیرعامل خبرگزاری مهر کلیاتی از فعالیتهای خبرگزاری و روزنامه تهران تایمز ارائه کرد.

در ادامه، طرفین بر همکاریهای رسانه ای، سرمایه گذاری و تجاری دو طرف و همچنین عناصر مشترک در پیوند دو کشور و دو ملت را مورد برسی قرار دادند.

ایران و زیمبابوه قربانی تبلیغات رسانه ای غرب

نخستین موضوع مطرح در نشست سفیر زیمبابوه و مدیرعامل خبرگزاری مهر تبلیغات منفی از سوی رسانه های غربی علیه دو کشور بود.

در این دیدار رضا مقدسی گفت: ایران و زیمبابوه به ویژه شخص رابرت موگابه رئیس جمهوری زیمبابوه آماج حملات رسانه ای کشورهای غربی قرار دارند و دو کشور باید روابط قوی و مستحکمی برای مقابله با این هجمه برقرار کنند.



سفیر زیمبابوه نیز گفت: زیمبابوه دقیقاً با همان چالشهایی روبروست که ایران در برابر رسانه های غربی دارد. بسیاری از مطالبی که رسانه های غربی منتشر می شود علیه ایران و زیمبابوه هستند.

همکاری رسانه ای

همکاری رسانه ای بین دو کشور به لحاظ کارکرد چنین توافقاتی، از مهمترین مسائل مطرح در این نشست بود. مدیر عامل مهر در این باره و در ادامه اظهارات خود خواستار توسعه همکاری رسانه ای بین دو طرف شد و افزود: ما آماده این همکاری هستیم و این موضوع به شناخت بیشتر دو ملت و دو کشور از همدیگر کمک کرده و روابط را نزدیکتر و طرفین را به هم معرفی خواهد کرد و در نتیجه ارتباطات دو کشور بیش از گذشته خواهد شد.

مقدسی همچنین در ادامه خاطر نشان کرد: ما آمادگی داریم تا در قالب تفاهمنامه های همکاری، هیئتهای رسانه ای را مبادله کنیم و دراین مسیر برقراری دوره های آموزشی نیز مد نظر ماست.

سفیر زیمبابوه نیز آمادگی خود را برای پیوند همکاری بین دو کشور در حوزه رسانه اعلام کرد.

وی گفت: ما آمادگی داریم تا این توافقات را پیگیری کنیم و در صورتی که تمایلی از سوی رسانه های ایرانی برای فعالیت در زیمبابوه وجود داشته باشد آمادگی داریم تا بسترهای همکاری را در کشور برای آنها فراهم آوریم.

توصیف جالب ایران از سوی سفیر

سفیر زیمبابوه در ادامه به روابط کشورش با ایران اشاره کرد و گفت: ایران کشور بزرگ، با دید و مردمی بزرگ است. تاریخ ایران باستان را خوانده‌ام و اگر شما این تاریخ را بخوانید متوجه می شوید که بدون آن، تاریخ جهان کامل نخواهد شد و بدون درک تاریخ ایران باستان درک اینکه چطور جهان پیشرفت کرده میسر نخواهد شد.


از راست: رضا مقدس(مدیر عامل خبرگزاری)، کیتی کیتی(سفیر زیمبابوه)، کریسپن ماکونی(رایزن مطبوعایت و وزیر مختار)

این دیپلمات در ادامه رابطه ایران و کشورش را دیرینه توصیف کرد و گفت: شما زمانی که تاریخ ایران را مطالعه می کنید به مسائلی از جمله جاده ابریشم بر می خورید ولی هیچ گاه از روابط بین ایران و زیمبابوه چیزی نمی بینید. شیرازی ها قبل از ورود اروپایی ها به این کشو وارد آن شدند و هنوز در کشور ما مناطق باستانی هست که از معماری ایرانی الگو گرفته و این مناطق تاثیری بس بزرگ در فرهنگ ما داشته است.

دیپلمات زیمبابوه ای در ادامه به روابط دو کشور پس از انقلاب ایران اشاره و خاطر نشان کرد: نخستین هیئت سیاسی زیمبابوه بعد از انقلاب ایران به رهبری امام خمینی(ره) وارد جمهوری اسلامی شد. موگابه در آن زمان که کشورش تحت استعمار انگلیس بود به ایران آمد و پیام امام خمینی(ره) را مبنی بر لزوم مقاومت در برابر استعمار دریافت کرد و اطمینان حاصل کرد که پیروزی تنها درسایه مقاومت به دست خواهد آمد که امام به وی توصیه کرده بود.

وی افزود: بعد از انقلاب تمام رؤسای جمهوری ایران به زیمبابوه سفر کرده اند و حتی مقام معظم رهبری نیز در زمانی که رئیس جمهوری بودند چنین سفری داشته اند.

نیکلاس کیتی کیتی به ارزشهای مشترک بین دو کشور اشاره کرد و افزود: ما مسلمان نیستیم ما مسیحی هستیم و هر دو کشور به یک خدای واحد اعتقاد دارند. در حوزه سیاسی ما بحثحاکمیت و تمامیت ارضی خود را مد نظر داریم. عدم دخالت بیگانگان در امور داخلی، دکترین مشترک دو کشر است و این نقطه ای است که هر دو کشور را متحد می کند و این دقیقاً همان نقطه ای است که ابرقدرتها را علیه دو کشور بر انگیخته است.

لزوم سرمایه گذاری ایران در زیمبابوه

سفیر زیمبابوه در ادامه به لزوم سرمایه گذاری سرمایه داران ایرانی در کشورش پرداخت و گفت: در ایران دید بدی نسبت به زیمبابوه وجود دارد و تصور بر این است که ما کشوری به لحاظ اقتصادی بی ثبات و با تورم بالا هستیم، اما این تصورات تنها از تبلیغات منفی رسانه های غربی نشات می گیرد.

وی اظهار داشت: ما ۱۵ سال تحریم بودیم شرایط خیلی بدی داشتیم و بانکها و صندوق بین الملی پول با ما همکاری نمی کردند و این مسئله سبب تخریب زیر ساختها شد، اما اکنون تورم در کشور ۴ الی ۵ درصد است و اوضاع به لحاظ اقتصادی هم با ثبات و زمینه برای سرمایه گذاری در آن آماده است.

وی افزود: در رسانه ها آنچه که درباره زیمبابوه نوشته می شود کشوری با تورم بسیار بالا و بیماری هایی همچون ایدز است. ما نمی گوییم که مشکلات اقتصادی و بیماری وجود ندارد، اما این نوشته ها اغراق آمیز است. از سال ۲۰۰۸ زمانی که دلار خود را کنار گذاشتیم و دلار آمریکا را جایگزین آن کردیم ثبات پولی در داخل بسته به ثبات دلار آمریکا دارد.

وی گفت: انگیس و اروپایی ها زیمبابوه را حیات خلوت خود می دانند و سعی دارند وضعیت آن را وخیم جلوه دهند و برنامه آنها این است که منابع طبیعی کشور را تحت کنترل خود داشته باشند.

زیمبابوه پرچمدار استقلال

نیکلاس کیتی کیتی در بخش پایانی صحبتهای خود در میزگرد خبرگزاری مهر گفت: ما نمی خواهیم صرفاً یک پرچم نمادین استقلال داشته باشم، بلکه خواهان استقلالی واقعی هستیم و نیروهای امنیتی قوی برای تامین این استقلال هم برخوداریم.

وی در ادامه به منفی سازی جو سیاسی کشورش از سوی غرب اشاره کرد و افزود : رابرت موگابه فردی نیست که با کودتا سر کار آمده باشد. وی از طریق قانونی و بر اساس مقررات کشور و از سوی نهادهای ذیربط انتخاب شده و رسانه های ایرانی می توانند با اعزام نمایندگان خود در انتخابات آتی توسعه سیاسی در این کشور را از نزدیک دنبال و با دید خود گزارش کنند. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای آفریقایی رهبران برای اینکه از انتخابات فرار کنند دست به کودتا می زنند.