پیشتازی اولاند در برابر سارکوزی

پیشتازی فرانسوا اولاند در برابر نیکلا سارکوزی در دو روز مانده به برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه همچنان ادامه دارد.

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، شبکه بی اف ام تی وی فرانسه اعلام کرد: در حالی که کمتر از دو روز به برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باقی مانده است، جدیدترین نظرسنجی انجام شده از سوی رادیو ار ام سی، شبکه بی اف ام تی وی و نشریه ون مینوت پس از برگزاری مناظره چهارشنبه شب بین دو نامزد راه یافته به دور دوم حاکی از ادامه پیشتازی فرانسوا اولاند در برابر نیکلا سارکوزی است.

بر اساس این نظرسنجی، فرانسوا اولاند با اینکه یک درصد از محبوبیت خود را از دست داده است اما همچنان با پنجاه و سه درصد از سارکوزی جلوتر است. سارکوزی نیز با افزایش یک درصدی محبوبیتش در حال حاضر چهل و هفت درصد محبوبیت دارد. به این ترتیب می توان گفت که مناظره چهارشنبه شب تاثیر زیادی در افزایش یا کاهش محبوبیت این دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نداشته است و اولاند همچنان به عنوان نامزدی که متقاعد کننده تر است شناخته می شود.

بر اساس این نظرسنجی، چهل و چهار درصد فرانسوی ها معتقدند که اولاند نامزدی متقاعد کننده تر است. این رقم برای سارکوزی سی و هشت درصد است. اولاند همچنین از حمایت بیشتر هواداران ژان لوک ملانشون، نامزد چپ گرایان فرانسوی در دور اول انتخابات ریاست جمهوری برخوردار است. این نظرسنجی نشان داده است که هشتاد و یک درصد افرادی که در دور اول به ژان لوک ملانشون رای دادند در دور دوم به اولاند رای خواهند داد. اما محبوبیت اولاند در بین هواداران راستگرای افراطی که در دور اول به مارین لوپن رای دادند و او را به مقام سوم رساندند شش درصد کاهش یافته است.

محبوبیت اولاند در بین هواداران فرانسوا بایرو نیز با کاهش هفده درصدی به بیست و پنج درصد رسیده است. این درحالی است که خود بایرو اعلام کرده است در دور دوم انتخابات به اولاند رای خواهد داد. این برای اولین بار است که نامزد میانه روها از نامزد چپ گرایان حمایت می کند. با این حال سی و هشت درصد هواداران میانه روها اعلام کرده اند که به سارکوزی رای خواهند داد. اما شمار هواداران میانه روها که اعلام کرده اند در دور دوم رای نخواهند داد یا رای سفید به صندوق ها خواهند انداخت نیز به شدت افزایش یافته و به سی و هفت درصد رسیده است. این رقم هفته گذشته پانزده درصد بود. برخی از کارشناسان اعلام کرده اند حمایت بایرو از اولاند می تواند نوعی خودکشی سیاسی تلقی شود.