بررسی علل سقوط سارکوزی در کاخ الیزه

به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، انتخابات اخیر ریاست جمهوری فرانسه، بدعتها و پدیدههای نوینی داشت که برای اولین بار در جمهوری پنجم فرانسه (که در ۵ اکتبر ۱۹۵۸ تأسیس شد) ظاهر شده است.

نشانه‌های سیاسی جدید

۱ کاهش حضور رأی دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری.

این وضعیت چشمگیر بوده و روی روند مبارزه و مسابقه انتخاباتی در ابعاد مختلف تأثیر گذاشت. مردم اروپا و فرانسه در سال‌های اخیر از سیاست و مشارکت در عرصه آن دلزدگی پیدا کرده و نسبت به مصادیق دموکراسی و حکومت قانون بی اعتقاد و بی اعتماد شده‌اند.

مردم فرانسه مانند سایر ملت‌های اروپا، به نقش حمایت‌های مالی و بازی‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی در روند کارزارهای انتخاباتی بخوبی واقفند.


انتخابات فرانسه

۲ از سال ۱۹۵۸ میلادی و از زمان تشکیل جمهوری پنجم فرانسه، این نخستین بار بود که یک رئیس جمهور مانند سارکوزی در این کشور به خاطر ضعف و ناتوانی در کسب آرا لازم در دور اول، مجبور می شود در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.

۳ انتخابات ریاست جمهوری در بدترین شرایط مالی و اقتصادی فرانسه و منطقه یورو برگزار شده و موضوعات و محورهای اقتصادی و مالی و معیشتی در برنامه های کارزار انتخاباتی نامزدان ریاست کاخ الیزه حساس و تاثیرگذار بوده است.

۴ سقوط و خروج سارکوزی و تیمش از کاخ آلیزه، قابل پیش بینی بوده و بقای سارکوزی در مسند قدرت نیاز مبرمی به معجزه داشته است.

۵ برای اولین بار، نقش دلارهای نفتی عرب‌های خلیج فارس به ویژه آل سعود وآل ثانی در کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری فرانسه بطور شفاف و روشن فاش و مشخص شد.

۶ نقش و تأثیرگذاری آرای مهاجرین مقیم فرانسه و قضیه مبارزه با تروریسم در این انتخابات، بطور روشن و گسترده نمایان گردید.

علل سرنگونی سارکوزی

عوامل و علل شکست سارکوزی در کارزار انتخاباتی در قبال حریف سوسیالیستی خود در محورهای زیر نهفته است:

الف بعد داخلی:

۱ سیاست مالی و اقتصادی: جامعه فرانسه در دوران حکومت سارکوزی با افزایش سن بازنشستگی از ۶۰ به ۶۲، افزایش نرخ بیکاری، عملی نشدن وعده‌ها در خصوص کاهش مالیات، تشدید بحران مالی و کاهش رتبه اعتباری فرانسه صدای بسیاری از اقشار مردم این کشور را در آورده است.

سیاست‌های نادرست وی، فرانسه را در دام تدابیر ریاضتی و کاهش فرصت‌های شغلی گرفتار کرد.


از دیدگاه تحلیلگران مسائل اقتصادی اروپایی، روند تشدید وخامت وضعیت اقتصادی در فرانسه، کاهش قدرت خرید مردم و بالارفتن نرخ بیکاری در این کشور، شرایط را برای ماندن و انتخاب مجدد سارکوزی و حکومت پنچ ساله او ناممکن ساخته بوده است.

۲ سیاست اجتماعی فرهنگی: تیم سارکوزی با اجرای سیاست جدید در مورد مهاجران، زندگی و معیشت آنها را مختل نمود و سیاست دینی و مذهبی وی معضلاتی برای جامعه مسلمانان فرانسه به وجود آورده بود. سیاست سارکوزی نتوانست آرا و حمایت جمعیت چهار میلیونی مسلمانان فرانسه به خود جذب کند و اغلب مسلمانان در این انتخابات به نامزد سوسیالیست‌ها رای دادند.

۳ فاش شدن فساد و تخلفات سارکوزی: اخیرا اسنادی معتبر دال بر حمایت۶۵.۷ ملیون دلاری سرهنگ قذافی از سارکوزی در اولین انتخاب او در سال ۲۰۰۷، فاش شده و سیاستمداران لیبیایی این اسناد را تأئید نمودند. همچنین در این اواخر اسرار حضور افسران فرانسوی در کنار معارضه مسلح سوریه در شهر های استان حمص، برملاشده و این رسوایی سیاسی و امنیتی سارکوزی یکی از نقاط ضعف وی در این انتخابات بوده است.

ب بعد اروپایی:

مشکلات ناشی از بحران اقتصادی جهان و اروپا به ویژه منطقه یورو روی کارکرد اقتصادی و مالی سارکوزی و ظرفیت تیم او در ارایه خدمات و تسهیلات اجتماعی، بهداشتی به جامعه فرانسه تاثیر منفی و مؤثری داشته است.

ج بعد سیاست خارجی و مشارکت در مدیریت جهانی: بسیاری از پژوهشگران اروپایی بر این عقیده اند که پایان زمانه سارکوزیسم به مثابه و شبیه خاتمه دوره بوشیسم ونئو محافظه کاران امریکایی است.

سارکوزی طی دوران حکومتش برخلاف آرمان دوگل موسس جمهوری پنجم و حزب گلیستها، پاریس را به سمت اتحاد و مشارکت با ناتو در تمام مأموریت های تجاوزکارانه و توسعه گرانه، سوق داد.

پاریس در دوران سارکوزی به متحد اروپایی شماره یک واشنگتن تبدیل شده و گوی همگرایی وانطباق سیاسی با کاخ سفید از لندن ربوده بود. همگرایی سارکوزی با سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی بوش و اوباما، برای جایگاه بین المللی و اقتصاد بحران‌زده فرانسه، هزینه ساز بوده است و پاریس نه تنها از این سیاست هیچ سودی نبرده بلکه بهمراه واشنگتن در تمام مردابها و مشکلات پیچیده جهانی و منطقه ای مانند جنگ افغانستان، فرو رفته است.

فرانسه دردوران سارکوزی سیاست خارجی خود را میلیتاریزه کرده و نظامیان فرانسه را به عنوان ابزار سیاست خارجه الیزه تبدیل شدند. پاریس زیر قدرت سارکوزیسم در " جنگ سودان چاد "، " جنگ سومالی "، " همراه با ناتو در افغانستان، حضور داشته "، " حمله ماشین جنگی ناتو در لیبی علیه قذافی فرماندهی میکرد " و در " تشدید تنش وبحران سوریه نقش کلیدی داشته است ".

افزایش هزینه نظامی و بودجه تسلیحاتی توسط سارکوزی به روند ظرفیت سازی سیاست خارجی و هژمونی جهانی فرانسه هیچ کمکی نکرده بلکه گستره وخامت مالی واقتصادی و معیشتی جامعه فرانسه را توسعه داده است.

بازتاب سقوط سارکوزیسم

نئوگلیستها با خروج سارکوزی از دایره قدرت شکست تلخی تجربه نمودند و متحدان داخلی و خارجی(به ویژه در منطقه یورو) این حزب هراسان و به وحشت افتادند. انگلیس‌ها و آلمان‌ها از باخت سارکوزی و پیروزی اولاند شوکه شده و درباره تبعات ونتایج سیاسی و اقتصادی این پیروزی هشدار دهد.

به نظر آگاهان به مسائل منطقه یورو، وعده های اقتصادی فرانسوا اولاند در خصوص مالیات‌ها و هزینه های دولتی ممکن است مشکلاتی برای اوضاع مالی و اقتصادی منطقه یورو ایجاد کند و پایه‌های اتحاد و همپیمانی پاریس لندن و پاریس برلین را لرزان کند.

از دیدگاه این کارشناسان سیاسی، راهیابی اولاند به کاخ الیزه ممکن است سبب بروز اختلاف نظر میان پاریس و برلین ولندن شود و کشورهای حوزه یورو را با مشکلات بیشتری روبرو می کند و این کارشناسان براین باورند که حضور یک سوسیالیست و تیمش در کاخ آلیزه، فصل جدیدی را در مدیریت بحران اقتصادی منطقه یورو ایجاد کند و پایه های اتحاد آلمان و فرانسه را که بییشتر از سوی برلین هدایت می شود، به لرزه در آورد.

تبعات پیش بینی شده

خروج سارکوزی از الیزه تبعاتی دارد از جمله موارد قابل پیش بینی:

۱ کاخ سفید متحد اروپایی که به مکتب نئو مخافظه کاران اعتقاد و وفادار بوده، از دست میدهد. این زیان و خسران، شکل و هویت همپیمانی و اتحاد پاریس واشنگتن را در آینده تغییر خواهد داد. فرانسه سوسیالیستی گرچه متحد سنتی و تاریخی جنبش صهیونیستی ولی به نحوی در شیوه تبعیت و همگرایی از سیاست‌های آمریکا با سارکوزی متفاوت است.



۲ رهبران جدید لیبی و تونس و معارضه سوریه و جریان ۱۴مارس در لبنان متحد ارزشمندی از دست خواهند داد.

۳ سیاست خاورمیانه پاریس در پرتوی رئیس جمهوری جدید تغییر رادیکالی نخواهد داشت. البته باید یادآوری کرد که سوسیالیستهای فرانسه متحد سنتی حزب کار و جنبش صهیونیستی رژیم اشغالگر قدس است.

۴ حاکمیت جدید در کاخ الیزه روی میزان ودرجه اتحاد و همپیمانی امریکا با کشورهای اروپایی و عضو ناتو، به نحوی اثر خواهد کرد. این تأثیرگذاری ممکن است برای ظهور رهبران جدیدی در اروپا بسترسازی کند.

۵ اوضاع و شرایط اقتصادی و اجتماعی فعلی فرانسه، پاریس را وادار می‌سازد تا حدودی سیاست های ریاضت اقتصادی را که از سوی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان تجویز شده است، به چالش بکشد.

۶ پیش بینی می‌شود تنش‌های زیادی میان برلین و رئیس جمهوری آتی فرانسه ایجاد شود، سران این دو کشور ایجاد شکاف در روابط یکدیگر را در سالهای آتی انکار می‌کنند.

۷ آگاهان به مسائل اروپا براین باورند که بدون توافق پاریس و برلین، " پروژه تکامل اتحادیه اروپا " و " حل و فیصله دادن بحران یورو " عملی نمی‌شود. و همچنین به عقیده تحلیلگران آلمانی بدون رشد اقتصادی داخلی دو کشور، منطقه یورو وارد یک بحران اقتصادی بدتر می شود و اوضاع اقتصادی کشورهای این منطقه بدتر خواهد شد.