بازداشت و شکنجه کارگران خارجی در عربستان+فیلم

​ سازمان « دیدبان حقوق بشر » دیروز (سه‌شنبه - ۱۵ دسامبر) با انتشار فیلمی از بازداشتگاه کارگران خارجی در ریاض، طی گزارشی اعلام کرد که مقامات عربستان صدها کارگر خارجی را در شرایطی تحقیرآمیز تحت بازداشت و شکنجه قرار داده‌اند و اخباری از مرگ دست‌کم سه نفر از آنها به دلیل شکنجه در دست است.

بر اساس این گزارش که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری یمنی «الوحده» منتشر شد، این کارگران خارجی که اغلب اتیوپیایی هستند در یک بازداشتگاه در ریاض نگهداری می‌شوند.

شماری از آنها در مصاحبه با دیدبان حقوق بشر ادعا کردند که در اتاق‌های بسیار شلوغ برای مدت زمان طولانی نگهداری می‌شدند و نگهبانان سعودی آنها را شکنجه داده و با میله‌های آهنی مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند. گفته می‌شود که تنها از ماه اکتبر تا نوامبر، سه تن از این اتباع خارجی جان خود را از دست داده‌اند.

این سازمان در ادامه از مقامات سعودی خواست تا آن دسته از بازداشت‌شدگانی که در وضعیت جسمی نامساعدی قرار دارند، آزاد کنند، از بازداشت  به عنوان آخرین گزینه استفاده کنند، به شکنجه و بدرفتاری با افراد بازداشت شده خاتمه دهند و استانداردهای بین‌المللی را در بازداشتگاه‌ها رعایت کنند.

«نادیه هاردمن» پژوهش‌گر بخش حقوق پناهندگان و مهاجران در سازمان دیدبان حقوق بشر گفت: عربستان به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان، هیچ عذر و توجیهی برای بازداشت کارگران خارجی در شرایط وحشتناک آن هم در سایه همه‌گیری کرونا برای چندین ماه طولانی ندارد. فیلم‌های ویدئویی از افراد زیادی که در کنار هم به صورت فشرده قرار دارند، ادعاهای مربوط به شکنجه و یا قتل غیرقانونی، شوکه‌کننده و تکان‌دهنده است.

دیدبان حقوق بشر،  در جریان گفت‌وگو با شماری از این کارگران بازداشتی که عربستان سعودی آنها را اخراج کرده، متوجه شده که مقامات سعودی اغلب این کارگران را به دلیل عدم داشتن مجوز معتبر اقامت، بازداشت می‌کند.

شاهدان می‌گویند که مقامات سعودی آنها را ماه‌ها در اتاقهای شلوغ و کثیف به همراه سایر مهاجران که شمار آنها ۳۵۰ نفر بوده نگه می‌دارند. به طوری که آنها حتی فضای کافی برای درازکشیدن ندارند به همین دلیل برخی از آنها شب و برخی دیگر روز می‌خوابند.

تصاویر موجود حاکی از آن است که با وجود همه‌گیری کرونا، در اتاقی شلوغ صدها مرد ایستاده یا روی هم خوابیده‌اند و زباله‌ها و آشغالها نیز در گوشه‌ای از اتاق تلنبار شده است.

گزارش دیدبان حقوق بشر پس از گفت‌وگو با نه مهاجر اخراج شده از عربستان تنظیم شده است. هفت تن از این کارگران می‌گویند که در هنگام دستگیری مجوز اقامت نداشتند اما دو نفر دیگر می‌گویند که مجوز داشته‌اند اما به دلایلی مقامات سعودی این مجوزها را نادیده گرفته است. یکی از این دو نفر یک مرد هندی است که ۲۵ سال در عربستان به عنوان یک مهندس کار می‌کرد، اما به این اتهام که اقدام به فروش سبزی کرده است، کاری که منحصر به شهروندان سعودی است، از این کشور اخراج شده است.

بر اساس گزارش صادره در اکتبر ۲۰۲۰، نزدیک به  ۱۰ میلیون کارگر خارجی در بخش‌های مختلف در عربستان به ویژه در دو بخش انرژی و خدمات، مشغول به کار هستند. سعودی‌ها به صورت منظم، کارگران خارجی بدون مجوز اقامت را رصد می‌کنند و طی نوامبر ۲۰۱۳ تا آگوست ۲۰۱۷ شمار زیادی از این کارگران را بازداشت‌ کردند. به گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرن، نزدیک به ۲۶۰ هزار از اتباع اتیوپی و به طور میانگین، ماهانه ۱۰ هزار نفر از آنها از می ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۱۹ به کشورشان بازگردانده شدند.

بر اساس قانون عربستان سعودی، هیچ کارگر خارجی بدون اخذ اقامت از طریق کارفرمایان حق کار در این کشور را ندارد و افرادی که این قانون را زیرپا بگذارند، بازداشت و جریمه می‌شوند و در نهایت به کشورشان بازگردانده می‌شوند. 

 

حجم ویدیو: 23.91M | مدت زمان ویدیو: 00:01:55