تقلید بایدن از سیاستمداران برجسته

کاربران فضای مجازی به تقلید «جو  بایدن » رئیس جمهور منتخب آمریکا از سخنان «مارگارت تاچر» نخست‌وزیر پیشین انگلیس واکنش نشان دادند.

این در حالی است که پیش از این نیز بایدن بارها به‌خاطر کپی کردن اظهارات سیاست‌مداران برجسته بدون ذکر نام آن‌ها، مورد انتقاد شدید قرار گرفته بود.

رئیس جمهور منتخب آمریکا در سخنرانی زنده روز دوشنبه در شهر «ولمینگتون» در ایالت دِلاوِر، پس از تأیید ریاست‌جمهوری وی توسط مجمع گزینندگان آمریکا گفت: «همانطور که در دعای "سنت فرانسیس" (قدیس دوران قرون وسطا) آمده است، آنجا که نفاق وجود دارد اتحاد [ایجاد کنیم]، آنجا که تاریکی وجود دارد روشنایی [بیاوریم]».

این در حالی است که مارگارت تاچر سال ۱۹۷۹، به مناسبت پیروزی در انتخابات بریتانیا در مقابل دوربین خبرنگاران گفته بود: «می‌خواهم چند کلمه‌ای از سنت فرانسیس یادآوری کنم که گفته بود، آنجا که نفاق وجود دارد، هماهنگی بیاوریم، آنجا که غلطی وجود دارد حقیقت بیاوریم، آنجا که شکی وجود دارد ایمان را جایگزین کنیم و آنجا که نا امیدی وجود دارد، امید را بیاوریم».


تمسخر جو بایدن در فضای مجازی به خاطر کپی‌برداری سخنان مارگارت تاچر

پیش از این نیز، در یکی از جنجالی‌ترین موارد، بایدن سال ۱۹۸۷، در انتخابات درون حزبی برای تعیین نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری، سخنان«نیل کیناک» رهبر وقت حزب کارگر انگلیس را کپی‌برداری کرد که با واکنش منفی شدیدی مواجه شد

کیناک در یکی از سخنرانی‌های خود در همین سال گفته بود: «چرا من اولین کیناک در هزار نسل خود هستم که می‌توانم به دانشگاه بروم؟ چرا گلنیس (همسرش) اولین زن در هزار نسل از خانواده خود است که به دانشگاه می‌رود؟ چون پیشینیان ما افراد برجسته‌ای نبودند؟».

بایدن نیز در سخنرانی انتخاباتی سال ۱۹۸۷ گفت: «در طول مسیر با خودم فکر می‌کردم چرا جو بایدن باید اولین فرد در خانواده‌اش باشد که به دانشگاه می‌رود؟ چرا همسر من که آنجا در جمعیت نشسته باید اولین فرد خانواده‌اش باشد که به کالج می‌رود؟ آیا به این دلیل است که پدران و مادران ما افراد برجسته‌ای نبودند؟»

بایدن در سخنرانی‌های انتخاباتی خود در این سال، بارها اظهارات کیناک و همچنین جملات معروفی از «رابرت اف. کندی» دادستان کل اسبق آمریکا، «جان اف. کندی» و «هوبرت هامفری» روسای جمهور اسبق آمریکا را کپی برداری کرد.

بایدن به خاطر این کپی‌برداری‌ها و دروغ گفتن درباره سوابق برجسته دانشگاهی خود به فقدان تسلط به مهارت‌های ذهنی و بیانی متهم شد و در نهایت مجبور شد از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کند.