سال سیاه اسرائیل؛ فضای سایبری ما در قبضه متخصصان حزب الله است

در حالی که روزنامه هاآرتص از هک شدن 250 سرور مهم اسرائیلی توسط هکرها ی منسب به حزب الله لبنان سخن گفت روزنامه یدیعوت احارانوت سال 2020 را سال سیاه اسرائیل در عرصه حفظ حریم خصوصی اسرائیلی ها توصیف کرد.

روزنامه هاآرتص در گزارشی در این باره نوشت یک گروه هکری که به نمایندگی از حزب الله فعالیت می کند موفق شدند شبکه های اینترنت و تلفن همراه اسرائیل را هک کرده و اطلاعات مربوط به آن را به دست آورند.

گرچه این روزنامه عبری زبان تلاش کرد هکرها را وابسته به حزب الله و عرصه فعالیت آنها را برای کاهش حجم ضربه ای که به رژیم صهیونیستی وارد شده ، هدف قرار دادن سرورهایی درسرتاسر جهان توصیف کند، اما به نقل از شرکت امنیت سایبری اسرائیل (ClearSky) اعتراف کرد یک گروه از هکرها که خود را کاج های لبنان معرف می کنند حملات سایبری خود را علیه اسرائیل و کشورهای مختلف جهان انجام داده و موفق شدند دست کم به 250 سرور نفوذ پیدا کنند.

به اعتراف این نهاد متخصص سایبری، هکرها از روش های فریب بسیار پیچیده و پیشرفته ای سود برده و اهداف خود را به دقت و وسواس انتخاب می کنند و با توجه به اهدافی که این گروه برای خود انتخاب می کند می توان تخمین زد که این هکرها وابسته به شاخه سایبری حزب الله بوده باشند.

به زعم هاآرتص اهداف این گروه ایدئولوژیکی و سیاسی است و باید آنها را در زمره خطرات مستمر پیش روی اسرائیل در کوتاه مدت آینده  توصیف کرد.

روزنامه یدیعوت احارانوت هم پیش از این در ارزیابی خود از عملکرد پدافند سایبری اسرائیل ، سال 2020 را سال سیاه و تاریک اسرائیل در حفظ اطلاعات شخصی و تجاری توصیف کرده بود.

"تل شاحاف" در گزارش خود در مورد وضعیت فضای سایبری اسرائیل در سال 2020 تاکید می کند از اطلاعات مربوط به مشتریان شرکتهای بزرگ تجاری تا کارت های اعتباری سوار شدن به وسایل نقلیه عمومی همگی در معرض حملات سایبری و سرقت اطلاعات قرار گرفته اند به نحوی که سال 2020 را علاوه بر این که سال کرونا نام گذاری می کنند باید آن را سال منتشر شدن اطلاعات شخصی اسرائیلی ها هم توصیف کرد.

این گزارش که در روز 29 ژانویه فردای روز جهانی حفاظت از حریم خصوصی منتشر شده تاکید دارد گرچه این روز در سرتاسر جهان گرامی داشته شد ، اما کسی در اسرائیل به آن توجه نکرد و اینجا کسی آن را جشن نمی گیرد ، ما سال گذشته سالی مملو از نقض حریم خصوصی شهرندان اسرائیلی پشت سر گذاشتیم، حریمی که به شکل فجیعی مورد نقض های پیاپی و مستمر قرار گرفته است.

از یک سو هر روز اطلاعات بیشتری از شهروندان اسرائیلی جمع آوری می شود و از سوی دیگر شاهد دستبردهای پیاپی به این اطلاعات جمع آوری شده از سوی هکرهای ناشناس هستیم.

این شرایط به حدی رسیده است که می توان گفت حریم خصوصی در اسرائیل در سال 2020 از بین رفته بود.

از دیدگاه حقوقدانان رژیم صهیونیستی مشکلات حریم خصوصی در رژیم اسرائیل یک مشکل مرکب است ، از یک سو نهادهای امنیتی در اسرائیل خصوصی ترین رفتارهای شهروندان اسرائیلی را زیر نظر دارند و بعد از شیوع کرونا هم مشخص شد آنها از روی سریال موبایل هر یک از شهروندان در کجا وبرای چه مدتی حضور داشته است.

در کنار آن ناتوانی آنها در حفظ این اطلاعات است که از طریق شکاف های سایبری موجود به دست هکرها افتاده است و نمونه بارز آن اطلاعاتی است که هکرها موفق شدند آن را از شرکت بیمه شیربیت تخلیه کنند.

فوریه سال گذشته پایگاه کالکالیست هم خبر داد اطلاعات مربوط به 6 میلیون 500 هزار اسرائیلی واجد شرایط رای دادن به دست هکرها افتاده است.

این اطلاعات در برگیرنده نام و نام خانوادگی، آدرس ، شمارهای تلفن ، سن و حتی گرایش های حزبی و سیاسی هر یک از این چند میلیون نفر بود.

نویسنده گزارش به نقل از حقوقدانان اسرائیلی خبر می دهد، ویروس کرونا باقی مانده حریم خصوصی اسرائیلی ها را هم از بین برده است، اگر در ابتدای شیوع ویروس کرونا ما از اینکه به طور دائم محل حضور ما از طریق رصد مستمر تلفن های همراهمان رصد می شود ناراحت بودیم در اواخر سال 2020 و با ورود واکسن کرونا متوجه شدیم اطلاعات پزشکی و جسمی ما هم به طور کامل در اختیار شرکت آمریکایی فایزر قرار می گیرد.

به بیانی دیگر تمامی اطلاعات درمانی و بهداشتی که وزارت بهداشت در مورد ما جمع آوری کرده است در اختیار یک شرکت خصوصی قرار گرفته است، اطلاعاتی که می توانند بسیار محرمانه و حساس باشند و بیانگر مشکلات پزشکی و نوع درمان هایی باشد که دریافت کرده ایم.