به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، به نوشته روزنامه گاردين، در مادرید معترضان به سوی میدان "پوئرتا دل سول" در مرکز شهر حرکت کردند و جنبش آرمانگراي خود را برای "تغییر" آغاز كردند. بحران اقتصادی اخیر اسپانیا وخیمترین بحران این کشور در چند دهه گذشته است.

در حال حاضر هلی‌کوپترهای پلیس بالای سر معترضان حرکت می‌کنند و چندین هزار تن در این تظاهرات شعارهای " مردم متحد هرگز شکست نمی‌خورند " سر دادند. تظاهرات مشابهی نیز در شهرهای بارسلونا و دیگر شهرها در سراسر اسپانیا برگزار شده که مقام‌های دولتی به شدت از آن انتقاد کردند و آن را مانع از اجرای مقررات دانستند.

نرخ بیکاری در ماه آوریل به بیشترین میزان در تاریخ این کشور رسید و دولت نیز به تازگی سیاست‌های جدیدی را برای ریاضت اقتصادی اعلام کرده است.

در شرایطی که اعضای یکی از جنبش‌های بزرگ اسپانیا گردهم آمده‌‌اند، پلیس ضد شورش مستقر شده است تا مانع از چادر زدن معترضان شود. حضور معترضان در مادرید پررنگ و مطابق انتظار سازمان دهندگان مراسم بود.

تجمع سال گذشته معترضان اسپانیایی در میدان " پوئرتا دل سول " مادرید

سال گذشته اعضای جنبش خشم اسپانیا چادرهایی را در میدان پوئرتا دل سول به پا کرده بودند اما مقامات گفتند از ماندن معترضان در این میدان در طول شب جلوگیری خواهند کرد.

ماریانو راخوی، نخست وزیر محافظه کار اسپانیا نوامبر گذشته به سرکار آمد و از آن زمان برنامه‌هایی را برای کاهش هزینه‌ها و افزایش مالیات اعلام کرد. راخوی در عین حال با حذف مقررات از بازار کار، اتحادیه‌های اسپانیا را عصبانی کرد.

نوئلیا مورنو، سخنگوی سابق جنبش خشم در مادرید به خبرگزاری فرانسه گفت: " هیچ کس نمی‌تواند تمام یک نظام سیاسی را ظرف یک روز یا یک سال تغییر دهد. "

در سایر شهرهای اروپا نیز به فراخوان جنبشی نظیر جنبش " اشغال " در آمریکا، اعتراضات مشابهی برگزار شد. در لندن صدها معترض پیرامون کلیسای جامع سنت پل، جایی که چادرهای معترضان در ماه فوریه برچیده شده بود، گردهم آمدند و به آرامی در این منطقه راهپیمایی کردند. در پرتغال، ایتالیا، بلژیک و آلمان نیز اعتراضات مشابهی جریان داشت.

معترضان متعلق به جنبش اشغال در لندن خواستار خاتمه "سرمايهداري غارتگر" شدند و علاوه بر كليساي سنتپل در مقابل بانك انگليس چادر زدند.