به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، خلیفه بن سلمان آل خلیفه نخست وزیر بحرین مدعی شد: چالشهای ناشی از شرایط ویژه، اتحاد کشورهای حوزه خلیج فارس را ضروریتر از قبل کرده است.

وی ادعا کرد اولویت کنونی باید بر پایه امنیت فراگیر، افزایش هماهنگی مشترک در زمینه‌های امنیتی، نظامی، دفاعی از طریق ایجاد ساختار امنیتی واحد، استوار باشد تا حامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس باشد.

نخست وزیر بحرین مدعی شد: هرگونه نفوذ امنیتی که بر ثبات منطقه تاثیر گذار باشد باید رفع شود. ما باید گذشته را فراموش کنیم و به آینده توجه کنیم و در راستای همکاری مشترک گام برداریم(اشاره به شکست کشورهای حوزه خلیج فارس در ایجاد وحدت پولی و گمرکی).

این در حالی است که جمعیت الوفاق بزرگ‌ترین گروه اپوزیسیون بحرینی با صدور بیانیه‌ای اتحاد بحرین با عربستان را به مفهوم خدشه به استقلال بحرین دانست.

شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق بیان کرد: استقلال بحرین فقط به خانواده آل خلیفه مربوط نمی‌شود، بلکه این مردم هستند که درباره موضوع استقلال یا عدم آن تصمیم گیری می‌کنند.

دبیرکل جمعیت الوفاق اظهار داشت: ایجاد وحدت یا کنفدرالی با طرف دیگر در حیطه اختیارات مقامات و خاندان آل خلیفه نیست.

وی بیان کرد: بررسی و گفتگو درباره اجازه تردد اتباع کشورهای حوزه خلیج فارس از کشوری به دیگری مدت بیست سال به طول کشید حال چگونه اتحاد ظرف شش ماه می‌سر می‌شود؟

شیخ علی سلمان خاطرنشان کرد: معمر قذافی(دیکتاتور مقتول لیبی) ده‌ها اتحاد تشکیل داد، اما هیچ یک کمکی به وی نکرد، آیا به دنبال سرنوشت مشابهی هستید؟

وی اظهار داشت: چرا قطر، کویت، امارات و عمان با این تفکر مخالفت کردند؟ ما نیز به‌‌ همان دلیلی که امیر قطر، امیر کویت، سلطان عمان و شیخ امارات مخالفت کرد با آن مخالفیم.

شایان ذکر است شورای همکاری خلیج فارس قرار است در هفته جاری، طرح جدید و البته خطرناک رژیمهای عربستان سعودی و بحرین را برای تشکیل یک اتحاد دو جانبه مورد بحث و بررسی قرار دهد، این نشست فردا دوشنبه در ریاض برگزار میشود که نشست مقدماتی آن امروز در سطح وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورا برگزار شد.