رئیس‌جمهور فیلیپین دستور قتل شورشیان را صادر کرد

 رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین ، در سخنرانی خود در جلسه دولت با هدف مقابله با کمونیست ، دستور کشتار همه شورشیان را صادر کرد.

او در اظهاراتی جنجالی گفت: «من به ارتش و پلیس دستور داده‌ام اگر با شورشیان کمونیست روبه‌رو شدند، شک نکنند، آن‌ها را بکشند و مطمئن شوند که زنده نیستند و بعد جنازه‌هایشان را به خانواده‌هایشان تحویل دهند.»

این دستور او وحشت عمومی از موج جدید خونریزی‌ها در فیلیپین را ایجاد کرد.

رئیس‌جمهور فیلیپین همچنین افزود: «حقوق بشر را فراموش کنید این دستور من است. من مشکلی ندارم که به زندان بروم و هیچ تردیدی درباره دستوری که داده‌ام، ندارم.»

دوترته خطاب به شورشیان گفت: «شما همه راهزن هستید و هیچ ایدئولوژی ندارید.»

او سپس به آن‌ها قول اعطای شغل و مسکن در برابر کنار گذاشتن اسلحه داد.

شورشیان کمونیست از سال ۱۹۶۸ با دولت فیلیپین در حال جنگ هستند. به گفته ارتش، بر اثر این درگیری‌ها تاکنون بیش از ۳۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

در طول این سال‌ها چندین رئیس‌جمهور تلاش کرده بودند با شورشیان به صلح برسند، اما موفق نبودند.

سال ۲۰۱۶ زمانی که دوترته برای ریاست جمهوری نامزد شد، قول داد که سرانجام با مذاکرات صلح به شورش پایان دهد. او پس از روی کار آمدن، دستور گفتگو‌های مستقیم با کمونیست‌ها را صادر کرد. اما به دنبال درگیری‌های شدید بین نیرو‌های دولتی و شورشیان در سال ۲۰۱۷، دوترته روند صلح را لغو کرد و مبارزان کمونیست را «تروریست» خواند و برای قتل هر شورشی پاداشی درنظر گرفت.

بعدها در سال ۲۰۱۸، یک گروه ویژه علیه کمونیسم تشکیل شد تا شورشیان و طرفدارانشان را دستگیر کنند. دوترته در سخنرانی روز جمعه خود گفت که نمی‌فهمد شورشیان برای چه می‌جنگند و اضافه کرد: «شما در ۵۳ سال گذشته جنگیدید و اکنون نیز من نوه‌های بزرگی دارم و هنوز هم می‌جنگید. شما می‌خواهید دولت را سرنگون کنید؟ شما حتی یک قایق هم ندارید.»