به گزارش افکارنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، اسکات هورتون خبرنگار و مجری رادیو آنتی وار مصاحبه ای با کوین لیم خبرنگار مستقل و فعال حقوق بشر در خاورمیانه و آسیای مرکزی انجام داده است.

کوین لیم در این گفتگو از روابط پشت پرده اسرائیل و جمهوری آذربایجان پرده برداشت.

وی به عنوان نماینده کمیته بین الملل صلیب سرخ در سرزمین های اشغالی، دارفور، عراق، لیبی(در زمان قذافی) و افغانستان خدمت کرده است.

لیم؛ مدرس زبانهای مدرن در دانشگاه های کوئین و ترینیتی و دانشگاه ملبورن و همچنین افسر اطلاعات نیروهای ارتش سنگاپور نیز بوده است.

کوین لیم دارای مدرک علوم سیاسی و مطالعات اسلام - یهود از دانشگاه ملبورن بوده و همچنین به به زبان های عربی، هبرو، فرانسه، ایتالیایی، فارسی، چینی، رومانیایی و اسپانیایی مسلط است.

طبق خبرهایی که از سازمان اطلاعات آمریکا به بیرون درز کرده اسرائیل از جمهوری آذربایجان درخواست کرده است تا از فرودگاه های این کشور برای حمله به ایران استفاده کند؛ اما جمهوری آذربایجان در پذیرش این درخواست تردید دارد.

کوین لیم در گفتگو با آنتی وار گفت: ایران همسایه دیوار به دیوار جمهوری آذربایجان است و به همین دلیل این کشور از عواقب نظامی این حمله واهمه دارد لذا بعید به نظر می رسد دولت باکو این پیشنهاد را بپذیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این سخنان شما اتهام است یا اینکه از آن مطمئن هستید اظهارداشت: ابتدا این بحثرا مارک پری در مجله فورن پالیسی مطرح کرد، او این مطالب را از منابع منتشر نشده ای در سازمان اطلاعات آمریکا بدست آورده بود.

کوین لیم در ادامه گفت: به خاطر تیره شدن روابط ایران و جمهوری آذربایجان است که اسرائیل از این فرصت استفاده کرده تا خود را به دولت باکو نزدیک کند؛ جمهوری آذربایجان با ایران مرزهای مشترک دارد و این وضوع می تواند منجر به مناقشات بزرگی شود.

وی افزود: جمهوری آذربایجان از طرفی می خواهد به غرب بپیوندد و از طرفی دیگر با ایران ریشه های تاریخی مشترک دارد و خود در گذشته جزئی از ایران بوده است.

لیم با بیان اینکه آذربایجان کشوری مسلمان بوده و غالب جمعیت این کشور را شیعیان تشکیل می دهند تصریح کرد: این کشور بعد از ایران بزرگترین کشور شیعه نشین است به همین دلیل ایران با اجرای برنامه یوروویژن و راهپیمایی همجنسگرایان در این کشور به شدت مخالفت کرده است.

از طرفی جمهوری آذربایجان روابط محکمی با ترکیه دارد و این کشور پل ارتباطی میان اسلام و غرب به شمار می آید لذا جمهوری آذربایجان سعی دارد تا سیاست های ترکیه را تبعیت کرده و ادامه دهد.

وی با اشاره به اینکه در جنگ جمهوری آذربایجان و ارمنستان در دهه ۹۰، اسرائیل به این کشور کمک می کرده اظهارداشت: جمهوری آذربایجان نیز به اسرائیل نفت صادر می کند؛ موضوع جالب توجه این است که این کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی بوده و حدود ۲۰ سال است که در اسرائیل سفارت ندارد.

کوین لیم در پایان نتیجه گرفته است که با توجه به اتفاقات اخیر و موقعیت جغرافیایی جمهوری آذربایجان، این کشور گزینه مناسبی برای اسرائیل است، اما حمله نظامی به ایران هزینه هنگفتی برای دولت باکو به همراه خواهد داشت.

گفتني است؛ در زمان جنگ گرجستان هم صحبت هایی مبنی بر اینكه جمهوري آذبایجان و رژيم صهيونيستي با هم همكاري دارند مطرح شده بود.