پاپ باید از بومیان کانادا عذرخواهی کند

 نخست وزیر کانادا گفت پاپ باید در خاک کانادا به دلیل نقش کلیسای کاتولیک برای اداره مدارس شبانه روزی سابق از  بومیان کانادا عذرخواهی کند.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا اعلام کرد: پس از یافتن تقریبا هزار جسد در دو گور دسته جمعی ، از پاپ خواسته‌ام به کانادا بیاید تا از نقش کلیسای کاتولیک برای اداره مدارس شبانه روزی کودکان بومی عذرخواهی کند.

ترودو به خبرنگاران در اوتاوا گفت:من شخصا و مستقیما با پاپ فرانسیس صحبت کردم تا بر او فشار آورم که از بومیان کانادا عذرخواهی کند.

بر اساس گزارش‌ها، روز پنجشنبه حدود ۷۵۱ قبر بدون نشانه دیگر در محل مدرسه شبانه روزی هندو‌های ماریو به نام ماریوئالی«Marieval» در ساسکاچوان کشف شد.

پس از کشف نخستین گور‌های دسته جمعی در کانادا،  پاپ فرانسیس از عذرخواهی مستقیم در این باره سرباز زد و تنها گفت که از کشف بقایای ۲۱۵ کودک رنج می‌برد و خواستار احترام به حقوق و فرهنگ مردم بومی شد.

سیستم مدارس شبانه روزی، که بین سال‌های ۱۸۳۱ و ۱۹۹۶ فعالیت می‌کرد، حدود ۱۵۰ هزار کودک بومی را از خانواده‌های خود خارج و به مدارس مسیحی که عمدتا کاتولیک بودند، می‌آورد. این مدارس از طرف دولت فدرال اداره می‌شدند.

مقامات محلی می‌گویند با کمک ابزار‌های پیشرفته شامل رادار‌هایی که می‌تواند به اعماق زمین نفوذ می‌کند، به دنبال کشف گور‌ها بیشتری هستند.

مدرسه قدیمی هندو ماریوال از سال ۱۸۹۹ تا ۱۹۹۷ فعالیت می‌کرد و در ۲۴ کیلومتری شمال برودویو در ۱۶۵ کیلومتری شرق رجینا در کانادا واقع شده است که اخیرا اجساد هزار کودک بومی در آنجا کشف شده است.

 جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا کشف این اجساد را یادآور فصلی تاریک و دردناک از گذشته و مایه شرمساری این کشور خوانده بود.

چندی پیش هم یک گور دسته جمعی شامل اجساد ۲۱۵ کودک بومی در محوطه یک مدرسه شبانه روزی سابق در استان بریتیش کلمبیا در کانادا کشف شده بود.