سعودی‌ها ضیافت شام با مقامات آمریکایی را لغو کردند

شبکه آمریکایی «سی ان ان»، شامگاه چهارشنبه، به نقل از یک منبع آگاه خبر داد که هیأت سعودی ضیافت شام با مقامات دولت «جو بایدن » رئیس‌جمهور آمریکا را در مقر سفیر سعودی در واشنگتن لغو کرده‌ است.

طبق گزارش این شبکه آمریکایی، این ضیافت تنها چند ساعت قبل از فرا رسیدن زمان آن از طرف مقامات سعودی لغو شده است.

پیش از این رسانه‌ها، خبر داده بودند که برادر کوچک ولی‌عهد سعودی در سفر به آمریکا با مقامات واشنگتن درباره موضوعات مهم منطقه از جمله یمن، ایران و پرونده ترور «جمال خاشقچی» ستون‌نویس روزنامه آمریکایی «واشنگتن پُست»‌ و منتقد ولی‌عهد سعودی گفت‌و‌گو خواهد کرد.

سی ان ان در این گزارش که به سفر «خالد بن سلمان» برادر کوچک ولی‌عهد سعودی و معاون وزیر دفاع عربستان به آمریکا و نشست این شاهزاده سعودی با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا پرداخته، خاطر نشان کرد که سفارت ریاض در واشنگتن به سؤال این شبکه درباره لغو این ضیافت پاسخ نداده است.

پیش از آنکه دیدار میان خالد بن سلمان و بلینکن در روز هفتم جولای (روز گذشته) برگزار شود، منبع مذکور خبر داد که سعودی‌ها به مقامات آمریکایی اطلاع داده‌اند که پیش از برگزاری هر گونه نشست در وزارت خارجه آمریکا باید با ریاض همگاهنگی‌های لازم را انجام دهند.

در این گزارش همچنین به نشست خالد بن سلمان با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در روز ششم جولای (سه‌شنبه) اشاره و عنوان شده است که سالیوان در این دیدار «بر اهمیت پیشرفت در مسائل حقوق بشری در عربستان سعودی تأکید کرده است».

این شبکه آمریکایی همچنین خاطر نشان کرد که شاهزاده خالد بن سلمان عالی‌ترین مقام سعودی‌ است که از زمان اعلام گزارش سازمان اطلاعات آمریکا درباره ترور جمال خاشقچی به آمریکا سفر کرده است؛ گزارشی که در آن، محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی به عنوان مقام موافقت‌کننده با عملیات ترور جمال خاشقچی معرفی شد.

در بخش دیگری از این گزارش اشاره شده است که دولت آمریکا برای تحویل «سعود القحطانی» مشاور نزدیک به ولی‌عهد سعودی به دادگاه مورد فشار قرار گرفته‌اند؛ فردی که نامش پیشتر در گزارش مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا ذکر شده بود. 

سی‌ان‌ان افزود که وزارت امور خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا «هیچ جزئیاتی در پاسخ به سؤالشان درباره اینکه آیا در نشست‌ها به مسئله خاشقچی و سعود القحطانی پرداخته شده یا پرداخته خواهد شد، پاسخی نداده‌اند».

موضوع قتل جمال خاشقچی از مواردی است که موجب تیرگی روابط میان جو بایدن با ولی عهد سعودی شده است، هرچند رئیس‌جمهور آمریکا پس از انتشار گزارش اطلاعاتی از نحوه قتل جمال خاشقچی و عاملان آن، بر نقش بن سلمان در این جنایت صحه می‌گذاشت، با این حال، او حاضر به تحریم ولی عهد سعودی نشد.

جمال خاشقچی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) است. او، پیشتر، سردبیر روزنامه «الوطن» و پس از آن، مدیر شبکه خبری «العرب» بود. خاشقچی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس واشنگتن‌پست مقاله‌هایی در انتقاد از برخی سیاست‌های کشورش به ویژه محمد بن سلمان منتشر کرد.  وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.

او در اکتبر سال ۲۰۱۸ پس از ورود به کنسولگری ریاض در استانبول، توسط تیم ترور اعزامی از عربستان سعودی به ترکیه ترور -و بنا بر گزارش‌ رسانه‌ها- جسدش مثله شد.

مقام‌های عربستان سعودی در ابتدا هر گونه اطلاع از سرنوشت خاشقچی را تکذیب کردند و مدعی شدند که وی بعد از ورود به کنسولگری، این نهاد دیپلماتیک را ترک کرد؛ اما مشخص شد سعودی‌ها سعی کردند با نشان دادن فیلم خروج بدل او از کنسولگری ادعا کنند که او خاشقچی بوده اما این فریب آنها فاش شد.

مقام‌های سعودی سپس به دلیل انتشار قطره‌چکانی اطلاعات در رسانه‌ها درباره کشته شدن خاشقچی مجبور شدند اعتراف کنند او در کنسولگری کشته شد؛ البته آن‌ها ابتدا مدعی شدند که او در یک دعوا و مشت‌زنی کشته شد؛ اما باز هم مجبور به تغییر روایت خود شدند و ادعا کردند یک تیم ترور در اقدامی خودسر و بدون اطلاع مقام‌های ارشد سعودی خاشقچی را کشته است.

به رغم ادعاهای عربستان سعودی، حتی گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا تاکید کردند که ترور خاشقچی با اطلاعات مقام‌های ارشد سعودی به ویژه «محمد بن سلمان» انجام شده است.

 روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» نیز اخیرا در این خصوص گزارش داد که برخی از اعضای تیم ترور جمال خاشقچی در آمریکا آموزش و تعلیم نظامی دیده بودند.

طبق گزارش این روزنامه آمریکایی، شرکت امنیتی «گروه تایر ۱» (Tier 1 Group) مستقرر در آرکانزاس به تعدادی از اعضای تیم ترور خاشقچی تعلیم داده بود هر چند این آموزش جنبه «دفاعی» داشت و هدف از آن «حفاظت بهتر از رهبران سعودی» بود.