سفر هیگ به مسکو برای بررسی موضوع هسته‌ای ایران

به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از صدای روسیه، وزارت خارجه روسیه درست ساعاتی قبل از دیدار "ویلیام هیگ" از مسکو اعلام کرد که وزیر خارجه انگلیس در نظر دارد با "سرگئی لاوروف" همتای روسی خود در خصوص دستور کار کاملی از روابط دو جانبه از جمله گفتوگوهای سیاسی، تجاری، اقتصادی و همکاریهای لازم برای سرمایهگذاری و دیگر موضوعات بحث و گفتوگو کند.

بر اساس این گزارش، ویلیام هیگ همچنین در نظر دارد گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران، وضعیت افغانستان و سپر موشکی اروپا را در دستور کار گفت‌وگوهای خود با مقامات روسیه قرار دهد.

آخرین دیدار ویلیام هیگ از مسکو در اکتبر ۲۰۱۰ صورت گرفته است.

ایران به منظور نشان دادن همکاری خود با جامعه بین‌الملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه برنامه هسته‌ای خود با برگزاری گفت‌وگو با گروه ۱ + ۵(آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) موافقت کرد و دور اول این گفت‌وگوها در فروردین ماه امسال در استانبول برگزار شد و ادامه این مذاکرات در بغداد انجام شد و قرار است دور بعدی این مذاکرات در مسکو برگزار شود.

علیرغم تمامی همکاری‌های ایران در زمینه برنامه هسته‌ای اش، غرب به دنبال القای این مسئله است که ایران به دنبال تسلیحاتی کردن برنامه هسته‌ای اش است به طوریکه به دنبال مذاکرات بغداد، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک دیپلمات غربی مدعی شده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رگه‌هایی از اورانیوم بیش از ۲۰ درصد غنی‌شده را در تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی ایران پیدا کرده است. بنابراین ادعا، اورانیوم مزبور تا سطح ۲۷ درصد غنی شده بود.

اندیشکده آمریکایی " موسسه علوم و امنیت بین المللی آمریکا " نیز به دنبال آن گزارش داد؛ ایران به طور قابل ملاحظه‌ای میزان اورانیوم غنی سازی خود را افزایش داده است و توانایی ساخت حداقل ۵ بمب هسته‌ای را دارد.