دستگیری سرکرده خطرناک داعش در موصل

 منابع عراقی از دستگیری سرکرده معروف داعش در استان نینوا در شمال غرب این کشور خبر دادند.

این منابع بیان کردند: در راستای تلاش‌ها و اقدامات انجام شده برای شناسایی شبکه‌های خفته داعشی و نابودی آنها و دستگیری افرادی که به این گروه تکفیری وابسته هستند و نیز در راستای دستاوردهای امنیتی نیروهای امینتی با هدف برقراری امنیت در شهر موصل، یک سرکرده داعشی دستگیر شد.

این منابع تاکید کردند: بازداشت این سرکرده داعشی پس از تلاش‌های مستمر و جمع آوری اطلاعات از شبکه‌های داعشی در نینوا رخ داد

منابع مذکور اعلام کردند: پس از دریافت اطلاعاتی مبنی بر حضور تروریستی با نام «س.ع.ن. ع» وابسته به داعش در شهر موصل و تجزیه و تحلیل اطلاعات، نیروهای امنیتی طی کمینی قوی، موفق به دستگیری این سرکرده داعشی شدند.

این منابع بیان کردند: این تروریست اعتراف کرد که برادرش «ع.ع.س» از سرکرده‌های داعش بوده است که به دست نیروهای امنیتی قبلا کشته شده است. همچنین پنج نفر از عمو زاده‌های او هم از سرکرده‌های معروف داعشی هستند که برخی از آنها کشته و برخی دیگر دستگیر شده‌اند.

استقرار نیروهای حشد شعبی در استان واسط

اداره اطلاع رسانی حشد شعبی عراق از استقرار نیروهای بسیج مردمی عراق در شهر «العزیزیه» در استان واسط عراق به منظور تامین امنیت مجالس عزای امام حسین(ع) در این شهر خبر داد و اعلام کرد: نیروهای تیپ 12 حشد شعبی همراه نیروهای امنیتی در العزیزیه در استان واسط به منظور تامین امنیت مراسم عزاداری امام حسین(ع) مستقر شدند. این نیروها طی ماه محرم در این شهر حضور دارند.

هدف قرار گرفتن 29 دکل در سه استان

«عبدالخالق العزاوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اعلام کرد: حملات به دکل‌های برق در عراق افزایش بی سابقه‌ای را ظرف یک هفته گذشته داشته است.

وی افزود: این بالاترین میزان هدف قرار گرفتن دکل‌های برق پس از سال 2003 است به طوری که 29 دکل برق در کرکوک و صلاح الدین و نینوا ظرف یک هفته هدف قرار گرفت.

العزاوی گفت: خط «المنصوریه» به کرکوک در منطقه نزدیکی به «آمرلی» میان کرکوک و صلاح الدین هدف قرار گرفت.

وی تاکید کرد: با توجه به روند سریع حملات، اوضاع سخت و پیچیده شده است. نشست گسترده فرماندهان امنیتی را طی هفته جاری شاهد خواهیم بود تا روند جنگ برق در عراق مورد رایزنی قرار گیرد و سلسله تدابیری که مانع از این حملات که شبکه انرژی در عراق را تهدید می‌کند، اتخاذ شود.

همزمان« صادق الحسینی» سخنگوی محور دیالی حشد شعبی عراق اعلام کرد که نیروهای حشد شعبی در عمق منطقه «حمرین» به منظور تامین امنیت خطوط انتقال برق دست به اقدامات غافلگیر کننده زده‌اند.

وی افزود: این عملیات‌ها طبق طرح فراگیر به منظور مقابله با هر حمله به خطوط انتقال برق و به منظور تامین آن انجام می شود.

الحسینی از به کارگیری پهپاد به ویژه در مناطق صعب العبور خبر داد.

همزمان نیروهای تیپ 52 حشد شعبی عراق مانع از منفجر کردن دکل برق در جنوب «طوزخورماتو» در استان صلاح الدین شدند.

اداره اطلاع رسانی حشد شعبی عراق بیان کرد: نیروهای خنثی کننده بمب تیپ 52 حشد شعبی موفق به خنثی سازی بمب کارگذاشته شده از سوی تروریست‌ها برای منفجر کردن دکل‌های برق شدند.

در این بیانیه آمده است: نیروهای حشد شعبی بر دامنه اقدامات خود برای تامین دکل‌های برق و مصون نگه داشتن آنها از حملات تروریستی ادامه می‌دهند.

چرا تروریستها به الطارمیه روی آورده‌اند؟

«علی الوائلی» کارشناس امور امنیتی عراقی به دلیل روی آوردن تروریست‌ها به الطارمیه در شمال بغداد پرداخت و گفت: ارتباط این منطقه با دیالی و صلاح الدین از آن پناهگاهی برای تروریست‌هایی که بغداد را هدف قرار می‌دهند، ساخته است.

وی افزود: الطارمیه هرگز منطقه امن و خالی از تروریست‌ها نخواهد شد مگر اینکه آنرا به طور کامل ببندند و در ورودی و خروجی‌های آن بلوک‌های سیمانی قرار دهند.

این کارشناس عراقی گفت: ارتباط الطارمیه با بوستانهای بزرگ مرتبط با دیالی و صلاح الدین سبب شده است که کانون گروه‌های تروریستی از این دو استان باشد و این تروریست‌ها از منطقه برای اقدامات تروریستی خود علیه بغداد بهره ببرند.

الوائلی تصریح کرد: علاوه بر آن، بستر برای داعش در این منطقه وجود دارد و سرکرده‌های داعش در آن حضور دارند و حمایت مالی داخلی از تروریست در این منطقه می‌شود.

وی ادامه داد: تامین کمربندی بغداد به ویژه مناطق «الطارمیه» و «الرضوانیه» به اقدامات خاصی نیاز دارد. این مناطق باید با بلوک‌های سیمانی به ویژه در ورودی و خروجی‌های آن کنترل شود و علاوه بر آن باید آماری از جمعیت این منطقه گرفته شود تا مانع ورود اشخاص دیگر به آن شوند. همچنین باید دوربین‌های حرارتی کار گذاشته شود تا تحرکات تروریست‌ها رصد شود.

خالی شدن 4 روستای جدید بر اثر حملات ترکیه

«سربست صبری» مسئول ناحیه «کانی مآسی» در استان دهوک در شمال عراق از خالی شدن چهار روستای دیگر بر اثر حملات ترکیه خبر داد و گفت: بمباران ترکیه سبب از مدار خارج شدن خط انتقال اصلی برق شده است که قطع برق در روستاها را موجب شده است و به سبب ادامه بمباران نمی‌توان برق را وصل کرد.