سقوط کابل خبر اول رسانه‌های جهان شد

 خبرگزاری رویترز به نقل از مقام وزارت کشور افغانستان نوشت: شورشیان طالبان روز یکشنبه همزمان با تخلیه نیروهای سفارت آمریکا با بالگرد، وارد کابل شدند

این رسانه به نقل از مقام افغان نوشت: طالبان از همه طرف در حال ورود به پایتخت است اما از ارائه جزییات بیشتری خوددداری کرد.

مقامات آمریکایی گفته اند نیروهای بیشتری برای تخلیه دیپلمات ها به دنبال پیشروی های بیشتر این گروه  اسلام گرا به سمت پایتخت اعزام شده است.

سقوط کابل خبر اول رسانه‌های جهان شد

هفته گذشته مقامات اطلاعاتی آمریکا براورد کردند که ممکن است کابل دستکم برای سه ماه در تصرف طالبان باشد. یک مقام سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفته است که چند مقام اتحادیه اروپا نیز به مکانی امن تر منتقل شده اند. وی از بیان مکان انتقال این مقامات خودداری کرد.

مقام طالبان به رویترز گفته است که این گروه به دنبال هیچ گونه تلفاتی نیست اما هنوز آتش بسی اعلام نکرده است.

رویترزنوشت: هنوز وضعیت اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان مشخص نیست. وی روزیکشنبه گفت در حال رایزنی و مشورت بارهبران محلی و شرکای بین المللی درباره وضعیت کنونی کشورش است.

این رسانه افزود: با خروج نیروهای تحت امر پامریکا از افغانستان در ماه گذشته، طالبان فعالیت خود را گسترش داد. به نظر می رسد دفاع نظامی نیروهای افغان دچار فروپاشی شده است.

طالبان در بیانیه ای اعلام کرده که دستاوردهای سریع این گروه نشان می دهد که بین مردم افغان محبوبیت داد و به افغان ها و خارجی ها اطمینان داد که امنیت آنها حفظ خواهد شد.

رویترز افزود: صدها نفر از مردم افغان در چادرها و در فضای باز شهرها همچون کنار جاده ها یا پارک ها می خوابند. یکی از شهروندان افغان گفته است می توان ترس را در صورت این افراد دید.

رویترز در خبری دیگر از بیانیه 60 کشور درخصوص تحولات افغانستان خبر داد و اعلام کرد این کشورها خواستار آن شده اند تا اجازه خروج امن به شهروندان افغان و اتباع خارجی از افغانستان داده شود و فرودگاه ها و گذرگاه های مرزی باز بماند.

بایدن گفته  در مذاکرات قطر به مقامات طالبان تاکید کرده که هر گونه اقدامی که آمریکایی ها را در خطر بیندازد با واکنش نظامی و سریع آمریکا مواجه خواهد شد.

بی بی سی نوشت: درگیری در افغانستان؛ کابل با فرار رئیس جمهور به دست طالبان افتاد و رهبران ارشد طالبان کاخ ریاست جمهوری را تصرف کردند.

این رسانه با اشاره به پیروزی ادعایی طالبان نوشت این دستاورد طالبان به حضور 20 ساله نیروهای ائتلافی در این کشور پایان داد. بی بی سی نوشت: کابل دستخوش ناآرامی و آشوب شده است و اتباع افغان و خارجی ها تلاش می کنند از کشور فرار کنند.

این رسانه به نقل از شاهدان عینی  در فرودگاه بین المللی پایتخت افغانستان کارکنان بی بی سی میزهای خود را ترک کرده اند و مردم به سمت فرودگاه ها متواری هستند.

این رسانه انگلیسی زبان خاطرنشان کرد: بیش از 60 کشور از جمله آمریکا و انگلیس بیانیه مشترکی را صادر کرده اند که بیان می کند مردم افغان مستحق برخورداری از ایمنی،  امنیت و عزت هستند و باید فورا نظم و امنیت مردم  برقرار شود. این کشورها از طالبان خواستند به افرادی که مایل هستند اجازه دهد کشور را ترک کرده و جاده ها، فرودگاه ها و مناطق مرزی را باز نگه دارد.

بی بی سی نوشت: در ورودی شهر صف های طولانی در مقابل بانک ها تشکیل شده است زیرا مردم به دنبال خارج کردن نقدینگی خود هستند.

فرزانه کوچه نماینده مجلس افغانستان به بی بی سی گفت مردم نمی داننند چه کار کنند برخی از آنها درمنازل خود مخفی شده ند.

سقوط کابل خبر اول رسانه‌های جهان شد1

سخنگوی طالبان به بی بی سی گفته است مردم کابل نباید نگران باشند و اموال و زندگی آنها در امنیت است.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس گفته است اولویت این است که  اتباع انگلیسی و آنهایی که در تلاش 20 تلاش های بیست ساله انگلیس در افغانستان کمک کرده اند هر چه سریع تر ازاین کشور خارج شوند.

تارنمای شبکه فرانس 24 هم در گزارشی لحظه به لحظه از رویدادهای 24 ساعت اخیر افغانستان، اقدام آمریکایی ها را برای تامین امنیت کابل با هدف فراهم کردن امکان خروج اتباع خارجی و برخی مقامات و شخصیت های افغان از کشور به عنوان تیتر گزارش خود برجسته کرد.

این رسانه فرانسوی با انتشار تصاویری از اوضاع فرودگاه کابل در شب گذشته که نشان دهند حضور جمع زیادی از مردم و شخصیت ها در فرودگاه بود، نوشت بسیاری از مردم به خاطر ترس از شرایط کنونی کابل و افغانستان، برای خارج شدن از کشور به فرودگاه امده اند.