بایدن: نمی‌توانم قولی برای تکمیل تخلیه آمریکایی‌ها از افغانستان بدهم

جو بایدن ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که تخلیه آمریکایی‌ها و افغان‌ها از کابل ادامه دارد اما نمی‌تواند درباره تکمیل عملیات تخلیه قولی بدهد.

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان این که «ما از آغاز پرواز‌ها در ۱۴ این ماه بیش از ۱۸۰۰۰ نفر را تخلیه کرده‌ایم»، گفت: «ما برای تخلیه ۲۰۴ کارمند رسانه‌ای آمریکایی و کارمندانی که در افغانستان کار می‌کنند، همکاری نزدیک داشته‌ایم.»

بایدن نمی‌توانم قولی برای تکمیل تخلیه آمریکایی‌ها از افغانستان بدهم

نمی‌توانم قولی برای تکمیل تخلیه آمریکایی‌ها از افغانستان بدهم

جو بایدن با بیان این ادعا که «ما هنوز برای تعیین تعداد کل آمریکایی‌هایی که در حال حاضر در داخل افغانستان هستند کار می‌کنیم»، اعلام کرد: «نمی‌توانم قولی برای تکمیل تخلیه در حال انجام بدهم، اما همه منابع را برای پایان دادن به آن بسیج خواهیم کرد.»

جو بایدن همچنین با بیان این ادعا که آمریکا با هماهنگی با متحدانش مأموریت ضدتروریسم را در افغانستان حفظ خواهد کرد، گفت: «ما در سطح بین المللی متحد هستیم و بر طالبان فشار می‌آوریم تا به حقوق همه اجزای جامعه افغانستان احترام بگذارند. متحدان ناتو ما نقش مهمی را در افغانستان با ما ایفا کردند و این نقش را امروز نیز ادامه می‌دهند.»

هیچ علاقه‌ای به ادامه فعالیت در افغانستان نداریم

رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد: «وقتی تخلیه‌ها به پایان برسد، ما خروج نیرو‌های خود را تکمیل می‌کنیم و بدین ترتیب پرده ۲۰ سال حضور در افغانستان را برمی‌داریم. ما هیچ علاقه‌ای به ادامه فعالیت در افغانستان پس از دستیابی به هدف خود برای رهایی از القاعده و رهبر آن نداریم.»

جو بایدن ادامه داد: «ما در تماس مداوم با طالبان هستیم و تلاش می‌کنیم تا از عبور غیرنظامیان به فرودگاه کابل اطمینان حاصل کنیم. هرگونه حمله به نیرو‌های ما یا اختلال در عملیات در فرودگاه کابل با واکنش سریع و قوی روبه‌رو خواهد شد.»

بایدن با بیان این که طالبان به دنبال به رسمیت شناختن بین‌المللی است، افزود: «ما شرایط سختی را برای اعطای این شناخت به آن‌ها با توجه به برخورد آن‌ها با مردم اعمال خواهیم کرد. ما می‌دانیم در افغانستان چه می‌گذرد و اولویت ما جلوگیری از ظهور سازمان‌های تروریستی است، اما بدون حضور نظامی در زمین.»

انتظار سقوط کامل ارتش افغانستان را نداشتیم

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «در حال حاضر هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که طالبان مانع ورود شهروندان آمریکایی به فرودگاه شوند. ما محدودیت حضور نیرو‌های خود را در خارج از فرودگاه گسترش ندادیم تا در دام رویداد‌های حساب نشده احزاب غیر از طالبان نیفتیم.»

جو بایدن با اعلام این‌که «حمله نکردن به نیرو‌های ما در افغانستان بر اساس توافقی بود که یک سال پیش انجام دادیم»، مدعی شد: «هر راهی که ما برای خروج از افغانستان انتخاب می‌کردیم منجر به شرایطی می‌شد که اکنون شاهد آن هستیم. ما انتظار سقوط کامل ارتش افغانستان را نداشتیم که بالغ بر ۳۰۰هزار سرباز است.»