برجسته سازی ضعف بایدن با  انتشار مجدد نامه بن لادن

 روزنامه آمریکایی «ریپابلیک ورلد» نامه‌ای را مجددا منتشر کرد که گفته می‌شود محرمانه بوده است و در آن ادعا شده که اسامه بن لادن ، سرکرده سابق القاعده برای ترور باراک اوباما ، رئیس جمهور سابق آمریکا نقشه کشیده بود تا جو بایدن، معاون وقت اوباما جایگزین او شود و هدف از انتشار مجدد این نامه نیز تأکید بر ضعف بایدن در مدیریت آمریکا و متوجه کردن نگاه‌ها به شکست این کشور در افغانستان است.

برجسته سازی ضعف بایدن با  انتشار مجدد نامه بن لادن

روزنامه سعودی الشرق الاوسط چاپ لندن نوشت:یک نامه محرمانه که به تازگی به بیرون درز کرده است، فاش می‌کند که اسامه بن لادن رهبر سابق شبکه القاعده برای کشتن باراک اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا در سا ل ۲۰۱۰ میلادی نقشه کشیده و در آن زمان درخواست کرده بود جو بایدن معاون اوباما کشته نشود. این نامه که در روزنامه ریپابلیک ورلد منتشر شده است، تصریح می‌کند که اسامه بن لادن درخواست کرده بود جو بایدن ترور نشود.

بن لادن این نامه ۴۸ صفحه‌ای را برای «عطیه عبد الرحمن» از فرماندهان القاعده و معروف به «شیخ محمد» در ماه مه سال ۲۰۱۰ میلادی فرستاده بود. عبد الرحمن فرد شماره دو القاعده بود که در اوت سال ۲۰۱۱ میلادی به دست نیرو‌های آمریکایی در منطقه قبیله‌ای وزیرستان پاکستان کشته شد.

این نامه حاوی جزئیاتی درباره جهت دادن نقشه‌ها برای حملات مستقیم به آمریکا به جای حملات تروریستی در کشور‌های اسلامی است.

بن لادن در این نامه جزئیات تمایلش را برای تشکیل دو گروه برای ترور اوباما تشریح کرده بود بر این اساس که گروه اول در پاکستان و گروه دوم در افغانستان تشکیل شود تا عملیات ترور اوباما و دیوید پترائوس، رئیس وقت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را در صورت سفر به هر یک از این دو کشور اجرا کنند.

او در این نامه نوشته بود: «اوباما سرکرده کفر است و کشتن او موجب می‌شود بایدن در مدت باقیمانده، خود به خود رئیس جمهور شود. بایدن برای این سمت کاملا آمادگی ندارد و آمریکا را به سمت بحران رهبری خواهد کرد. اما پترائوس در این یک سال اخیر در جنگ، مرد عمل است و کشتن او مسیر جنگ را تغییر می‌دهد.»

بن لادن معتقد بود بایدن برای ریاست جمهوری آمریکا مناسب نیست و او آمریکا را به سمت بحران‌های بیشتر سوق می‌داد که از نظر بن لادن به مثابه گشایشی برای این شبکه‌ها بود. نیرو‌های آمریکایی این نامه را به همراه مجموعه‌ای از اسناد در مجتمع پاکستان در ابوت آباد پیدا کردند که بن لادن را در سال ۲۰۱۱ میلادی در آن کشتند.

با وجود آنکه این نامه محرمانه در سال ۲۰۱۲ میلادی منتشر شد، اما ریپابلیک ورلد دوباره آن را منتشر کرده است تا نگاه‌ها را به آن متوجه کند و به این نامه با توجه به عقب نشینی همراه با هرج و مرج آمریکا از افغانستان، اهمیت جدیدی داده شود، زیرا این عقب نشینی باعث شد افغانستان به طالبان بازگردانده شود.

تحلیلگران اطلاعاتی آمریکایی در سال ۲۰۱۲ میلادی پس از انتشار این نامه گفته بودند توطئه‌ها علیه اوباما و پترائوس در حد اجرای حملات حقیقی نبود، اما ارزیابی بن لادن از توانایی‌های بایدن و پیش بینی قبلی اش مبنی بر بروز بحران برای آمریکا، به نظر می‌رسد در شرایط کنونی دارای اهمیت بیشتری است، چون بایدن با انتقادات گزنده و بی سابقه‌ای از هر دو حزب دمکرات و جمهوری خواه روبروست و محبوبیتش کاهش یافته و دولتش در برابر جامعه بین المللی در تنگنا قرار گرفته است.

طالبان هشتم اوت (۱۷ مرداد) این ماه توانست بدون هیچ مقاومتی که قابل گفتن باشد و پس از کمتر از دو هفته از آغاز درگیری‌ها بین نیرو‌های دولتی و افراد مسلح بر کابل مسلط شود، اما دره پنجشیر همچنان خارج از کنترل طالبان است.