وضعیت امنیتی در افغانستان پیچیده و وخیم است

انفجارهای تروریستی روز پنجشنبه (دیروز) نزدیک فرودگاه کابل که منجر به کشته‌شدن حداقل ۱۷۰ نفر شد، با واکنش دولت پکن همراه شد.

«ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (جمعه) گفت: «ما از انفجارها در نزدیکی فرودگاه کابل که باعث تلفات سنگین شد، شوکه شده و آن را بشدت محکوم می‌کنیم. انفجارها نشان می‌دهد که وضعیت امنیتی در افغانستان پیچیده و وخیم است».

به نوشته وبگاه سفارتخانه چین، ژائو طی نشست خبری روزانه توضیح داد: «ما امیدواریم طرف‌های مربوطه اقدامات مؤثرتری را برای اطمینان از انتقال روان وضعیت در افغانستان و اطمینان از امنیت مردم افغان و شهروندان خارجی در این کشور انجام دهند».

وضعیت امنیتی در افغانستان پیچیده و وخیم است

وی در پاسخ به سوالی درباره آسیب‌دیدن اتباع چینی در این حادثه نیز گفت: «سفارت چین در افغانستان تاکنون گزارشی از تلفات چینی‌ها دریافت نکرده است. سفارت با تعداد کمی از شهروندان چینی که ماندن را انتخاب کرده‌اند، ارتباطات نزدیک برقرار و کمک‌های لازم را ارائه کرده است».

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین افزود: «سفارت به آنها یادآوری کرد که از خود محافظت کنند و از طرف‌های مربوطه خواست اقدامات لازم را برای اطمینان از امنیت شهروندان چینی انجام دهند».

ژائو در ادامه سوالات خبرنگاران درباره حملات تروریستی روز گذشته به فرودگاه کابل تصریح کرد: «چین قاطعانه با همه انواع تروریسم مخالف بوده، آن را محکوم می‌کند و آماده همکاری با جامعه بین‌المللی برای مقابله مشترک با تهدید تروریسم و ​​جلوگیری از تبدیل مجدد افغانستان به منبع تروریسم است».

وی همچنین افزود: «ما متوجه شدیم که برخی گروه‌های تروریستی در دو دهه گذشته در افغانستان جمع شده و توسعه یافته‌اند و تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای محسوب می‌شوند. رئیس طالبان برای طرف چینی روشن کرد که آنها هرگز اجازه نخواهد داد هیچ نیرویی از خاک افغانستان برای انجام اقداماتی که به چین صدمه می‌زند، استفاده کند. طالبان باید به تعهد خود به طور جدی احترام بگذارند».

پنجشنبه شب در نزدیکی فرودگاه کابل به ۱۷۰ کشته افزایش یافته است که از این تعداد سیزده کشته، نظامیان آمریکایی هستند.

 مهاجمان ناشناس شب گذشته در کنار ورودی ابی که طی روزهای اخیر نیروهای آمریکایی و انگلیسی در آن مستقر بودند و در ورودی بارون در نزدیکی هتلی به همین نام در نزدیک فرودگاه کابل دست به عملیات مسلحانه زدند که یکی از این انفجارها انتحاری بوده است.

حمله روز گذشته نمایانگر مرگبارترین روز برای ارتش آمریکا در افغانستان از سال ۲۰۱۱ تاکنون محسوب می‌شود که پنج روز قبل از فرارسیدن مهلت خروج کامل نظامیان از افغانستان (۳۱ آگوست، ۹ شهریور ماه) صورت گرفت.

ژنرال «کنت مک کنزی» فرمانده تروریست‌های «سنتکام» در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش آمریکا احتمال حملات بیشتر در روزهای بعدی را دارد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز امروز ضمن محکوم کردن حملات تروریستی داعش به فرودگاه کابل، گفت انفجارهای روز گذشته نشان داد داعش چه سازمان تروریستی خطرناکی برای منطقه و جهان است.