حملات انتحاری داعش، چالش جدید پیش روی طالبان

 براساس گزارش منابع خبری با ادامه حملات موشکی داعش به فرودگاه کابل در صبح  دیروز که کاخ سفید نیز ان را تائید کرد، نگرانی از ناتوانی طالبان در کنترل و مقابله با گروه تروریستی داعش را افزایش داده است به گونه ای که عده ای احتمال افزایش برخورد بین  طالبان و داعش در روزهای اینده را محتمل می دانند.

حملات انتحاری داعش، چالش جدید پیش روی طالبان

آمریکایی‌ها همزمان با خروج کامل نظامیان و دیپلمات های خود از افغانستان ،با اعلام تهدید بزرگ داعش برای این کشور اعلام کرد کاخ سفید دستور تعقیب و حمله به این گروه را صادر کرده است.

از سوی دیگر طالبان با انتقاد از آمریکا در باره بزرگنمایی توانایی داعش معتقد است داعش توانایی  جنگ با طالبان را ندارد.

"عبدالحق وثیق" از اعضای هیأت دوحه گروه طالبان گفت که داعش در افغانستان جایی ندارد و آنها در حدی نیستند که  چالشی برای طالبان محسوب شوند.

وی در واکنش به حمله هوایی آمریکا در استان ننگرهار که داعش را هدف قرار داد،افزود:آمریکایی‌ها براساس توافقنامه دوحه حق عملیات نظامی در این کشور را ندارد.

«محمدداود عابدی» از هواداران طالبان و کارشناس مسائل سیاسی نیز بر این باور است که طالبان هرگز اجازه نخواهد داد که داعش در افغانستان ظهور کند و بعنوان یک گروه تروریستی چالشی را در برابر طالبان بوجود آورد.

وی افزود:طالبان با نیروهای داعش در هرجای افغانستان مقابله می کند.

کارشناس مسائل افغانستان گفت که احتمال حمایت مالی و تسلیحاتی آمریکا و انگلیس از گروه تروریستی داعش در افغانستان وجود دارد اما طالبان اجازه فعالیت به این گروه را نمی دهد.

«عبدالستار حیدری» آگاه مسائل سیاسی با اشاره به حملات چند روز گذشته  داعش در کابل گفت که هرچند  داعش در کابل حضور دارد ولی تاکنون  به گروه مهارنشدنی تبدیل نشده  است ولی اگر به موقع با آن برخورد نشود مشکلات زیادی  بوجود می اید.

وی افزود:طالبان برای جلوگیری از جنگ داخلی باید هرچه سریعتر دولتی فراگیر و با شرکت همه مردم و اقوام افغانستان تشکیل دهد.

حیدری خواستار فراخوانی نیروهای  ارتش ،پلیس و امنیت ملی برای کمک به  طالبان برای سرکوب داعش شد.

وی  افزود:در صورتی که طالبان دولتی فراگیر تشکیل ندهد و فرصت سربازگیری گروههای مخالف طالبان و داعش فراهم شود در کوتاه ترین  مدت چالش جدی در برابر طالبان ایجاد می شود.

سفیر روسیه در کابل نیز گفته است که حملات تروریستی داعش بیش از اینکه چالشی برای آمریکا باشد، حمله به  وجهه طالبان است.