به گزارش افکارنیوز به نقل از تابناک، یکی از مهمترین جنبههای همکاری نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی که به تازگی با افزایش تنشها درباره برنامه هستهای ایران اهمیت بیشتری نیز پیدا کرده، تأسیسات راداری به نام ایکس بند (X- band) است.

هفته‌نامه آمریکایی «تایم» به تازگی گزارشی از وضعیت و ویژگی‌های این تأسیسات تهیه کرده که در نوع خود جالب توجه است.

این تأسیسات که در دور‌ترین نقطه جنوب غربی اسرائیل است، متعلق به ارتش ایالات متحده بوده و تنها به دست نیروهای آمریکایی اداره می‌شود. صد نیروی آمریکایی که در این مجموعه مشغول به کارند، نیروهای نظامی خارجی در اسرائیل به شمار می‌روند.



شماری از این صد نفر نیروی نگهبان و برخی نیز پشتیبان هستند. تکنیسین‌های این مجموعه نیز از طریق لباس‌های محافظ خود که به منظور حفاظت از تشعشعات بیش از حد رادار به تن دارند، قابل تشخیص هستند.

رادار کوچک و مستطیل شکل این مجموعه که در پشت یک دیواره محکم انفجاری قرار دارد، آن چنان پیشرفته است که می‌تواند آن سوی جو را نیز تحت نظر داشته باشد و آنقدر حساس است که می‌تواند یک توپ بیسبال را که در فاصله ۲۹۰۰ مایلی به هوا پرتاب شده، تشخیص دهد.

بر پایه این گزارش، رادار مذکور در جهت شمال شرقی، یعنی به سمت ایران جهت‌گیری شده است. ادعا شده که «ایکس بند» می‌تواند موشک شهاب ۳ را تنها چند ثانیه پس از شلیک و هفت دقیقه زود‌تر از رادارهای اسرائیلی شناسایی کند.

این تفاوت هفت دقیقه‌ای در زمان تقابل نظامی زمان بسیاری است که به مقامات اسرائیلی اجازه می‌دهد، در صورت لزوم به تخلیه مکان‌ها اقدام کرده و یا موشک‌های ضد موشک خود را به سمت هدف شلیک کنند.

به این ترتیب، این رادار در کنار سپر موشکی «گنبد آهنین» که توسط وزارت دفاع آمریکا در اختیار رژیم صهیونیستی گذاشته شده، یکی از مهمترین جنبه‌های همکاری نظامی آمریکا با این رژیم به شمار می‌رود.

البته کارآمدی این سیستم راداری در تأمین امنیت رژیم صهیونیستی، تنها در صورتی است که آمریکاییها بخواهند اطلاعات خود را کامل در اختیار این رژیم گذارند؛ موضوعی که به ویژه با توجه به پرسنل کاملاً آمریکایی این مجموعه اهمیت بیشتری پیدا میکند.